Státní správa v ochraně veřejného zdraví Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav veřejného zdraví LF MUNI Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 1 Správa veřejná a státní •Historická poznámka: správa má formální charakter a v minulosti byla přisuzována osobám elitního vzdělání v blízkém postavení k panovníkovi. Správce disponoval schopností formálně zaznamenávat akty, které jinak náležely panovníkovi. •Veřejná správa: soubor činností a opatření uskutečňovaných ve veřejném zájmu v souladu s právním systémem a prostřednictvím institucí k tomu zřízených. •Typy veřejné správy: ústřední, regionální nebo obecní; politická nebo oborná; v britském pojetí též jako governmental, para-governmental (PGO's) nebo non-governmental (NGO's) organizace •Veřejný zájem je soubor opatření směřujících k veřejnému blahu, z něhož čerpají prospěch všichni občané (bezpečí, zdraví, zajištěnost), ale přitom nemusí odpovídat individuálním potřebám každého z nich. •Státní správa: veřejná správa, kterou vykonává stát prostřednictvím úřadů státní správy Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 2 Veřejné zdraví •Věda i umění prevence nemocí a prodlužování života prostřednictvím organizovaného celospolečenského úsilí (Strategický rámec Zdraví 2020). •Zdravotní stav obyvatelstva a skupin obyvatelstva určovaný souhrnem přírodních, životních a pracovních podmínek a způsobu života (Zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví). • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 3 Historie v českých zemích •1892: Ústav pro výrobu očkovací látky zvířecí proti pravým neštovicím v Jindřichově Hradci •Hrabě Jaromír Černín a správce Jindřichohradeckého panství Karel Jičínský •1919: uzákoněno povinné očkování proti neštovicím pod sankcí pokuty 10-200 korun nebo vězení 24 hod. až 8 dní •1925: vznik Státní hygienického ústavu v Praze (dnes SZÚ) •Zákon č. 4/1952 Sb. O hygienické a protiepidemické péči •"Ústavou zaručené právo lidu na ochranu zdraví zajišťuje stát především péčí o to, aby prostředí, v němž člověk žije a pracuje, i ostatní podmínky jeho života byly po zdravotní stránce co nejpříznivější. Touto hygienickou a protiepidemickou péčí bojuje proti vzniku a šíření nemocí a napomáhá tak zdravému vývoji lidu, rozvoji jeho tvůrčích sil a zvyšování produktivity práce." •Zákon č. 20/1966 Sb. O péči o zdraví lidu •hygiena a epidemiologie v kontextu soustavy zdravotnických zařízení v ČSSR Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 4 Současnost •Zákon č. 258/2000 Sb. O ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů •Upravuje •Práva a povinnosti fyzických i právnických osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví •Soustavu orgánů ochrany veřejného zdraví, jejich působnost a pravomoc •Úlohu dalších orgánů veřejné správy v ochraně veřejného zdraví •Pracovníci v ochraně veřejného zdraví •Zák. č. 95/2004 Sb. O lékařích, zubních lékařích a farmaceutech •hygiena a epidemiologie jako základní specializační obor s hygienicko-epidemiologickým kmenem (stáže ARO, interna, chirurgie, KHS) •Zák. č. 96/2004 Sb. O nelékařských zdravotnických povoláních •Typické profese: odborný pracovník v ochraně veřejného zdraví (dříve jiný odb. prac. - JOP), asistent hygienické služby aj. Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 5 Struktura zákona č. 258/2000 Sb. •Hlava I. práva a povinnosti osob •Pojmy: veřejné zdraví, ohrožení veřejného zdraví, hodnocení zdravotních rizik, karanténní opatření •Hlava II. Péče o životní a pracovní podmínky •Podrobněji na dalším snímku •Hlava III. Předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění •Díl 1. Očkování a spolupráce orgánů ochrany veřejného zdraví s poskytovateli zdravotních služeb; Díl 2. Ochranná dezinfekce, dezinsekce a deratizace; Díl 3. Postup při zjištění výskytu infekčního onemocnění; Díl 4. Podmínky vyšetřování nákazy vyvolané virem lidského imunodeficitu •Hlava IV. Další povinnosti osob v ochraně veřejného zdraví •Hlava V. Státní správa v ochraně veřejného zdraví •Hlava VI. Opatření obce v samostatné působnosti •při vyhlašování plošné deratizace na území obce (města) •Hlava VII. Ustanovení společná, přechodná a závěrečná • • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 6 Zákon č. 258/2000 Sb., Hlava II. – Péče o životní a pracovní podmínky •Díl 1: Voda a výrobky přicházející do přímého styku s vodou, chemické látky, chemické směsi a vodárenské technologie, koupaliště a sauny •Díl 2: Podmínky pro výchovu, vzdělávání a zotavení dětí a mladistvých, podmínky vnitřního prostředí stavby a hygienické požadavky na venkovní hrací plochy pro hry dětí •Díl 3: Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb •Díl 4: Hygienické požadavky na výkon činností epidemiologicky závažných a ubytovací služby •Díl 5: Hygienické požadavky na předměty běžného užívání •Díl 6: Ochrana před hlukem, vibracemi a neionizujícím zářením •Díl 7: Ochrana zdraví při práci •Díl 8: Nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 7 Ukázka: hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb •Osoba poskytující péči je povinna: •Provádět hygienická a protiepidemická opatření k předcházení vzniku a šíření infekcí spojených se zdravotní péčí; při výskytu infekce nebo podezření na ni zjistit příčiny, zdroje a zajistit protiepidemická opatření, hlášení •Stanovit podmínky ošetřování fyzických osob, režim dne a režim stravování v provozním řádu •Při manipulaci se stravou přiměřeně postupovat podle vyhl. č. 137/2004 Sb. (strav. služby a činnosti epid. závažné) a Nařízení ES č. 852/2004 o hygieně potravin •Zajistit zásobování vodou, úklid, režim prádla a odpadů, výkon a kontrolu dezinfekce, sterilizace a vyššího stupně dezinfekce •Osoba poskytující péči je povinna stanovit opatření v provozním řádu, který schvaluje místně příslušný OOVZ 8 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Ukázka: příklady přestupů na úseku provozu zdravotnických zařízení a některých ústavů sociální péče 9 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Přestupek Bloková pokuta Pokuta ve správním řízení Zamlčení infekce spojené se zdrav. péčí (nozokomiální nákazy) 1.000.000 Kč Nedodržení podmínek pro příjem a ošetřování fyzických osob 1.000.000 Kč Neuvedeni povinných údajů u infekcí v systému epidemiologické bdělosti 1.000 Kč 500.000 Kč Závady evidence o sterilizaci 100.000 Kč Nedodržení podmínek pro odběr biologického materiálu při výskytu inf. onemocnění 50.000 Kč Státní správa v OVZ I. •Ministerstvo zdravotnictví ČR •Zřizuje služební místo hlavního hygienika České republiky, který má postavení vrchního ředitele sekce •Hlavní hygienik •Řídí a kontroluje výkon státní správy v ochraně a podpoře veřejného zdraví •Vydává opravné prostředky proti rozhodnutím KHS •Odpovídá za tvorbu a uskutečňování národní politiky ochrany a podpory veřejného zdraví •Jednou za 5 let hodnotí zdravotní stav obyvatelstva a jeho vývoj •Stanoví priority k řešení problémů a zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva •Stanoví také ochranná opatření před zavlečením vysoce nakažlivých infekčních onemocnění •aj. Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 10 Státní správa v OVZ II. •Krajské hygienické stanice •Jsou správními úřady •Pracovníci podléhají Zákonu č. 234/2014 Sb. O státní službě: zvláštní poměry platové, organizační a jiné •KHS se zřizují v krajských městech a na území hl. m. Prahy, ale nepodléhají krajským úřadům, resp. Magistrátu hl. m. Prahy, avšak se souhlasem MZ ČR mohou zřizovat územní pracoviště (typicky v sídlech bývalých okresních hygienických stanic) •V čele stojí ředitel, který je jmenován dle Zákona o státní službě •KHS vykonávají •Státní správu •Státní zdravotní dozor Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 11 Oblasti výkonu státní správy KHS 12 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Státní zdravotní dozor (SZD) •Účelem SZD je ověření, zda jsou plněny povinnosti fyzických a právnických osob k ochraně veřejného zdraví v rozsahu stanoveném zák. č. 258/2000 Sb. a dalšími zákony, přímo použitelnými předpisy či opatřeními obecné povahy (metodická opatření HH MZČR) •Vykonávají KHS podle kontrolních plánů určujících priority SZD. •Postup SZD je procesně řízen tzv. Kontrolním řádem (zák. č. 255/2012 Sb.) •Je obvykle zahájen předložením služebního průkazu kontrolované osobě nebo jejímu zaměstnanci. •Při SZD zdrojů hluku, vibrací, záření, pískovišť, vod a prodeje produktů na dálku je SZD zahájen prvním kontrolním úkonem •Zahrnuje např. nahlížení do dokumentace, pořizování fotodokumentace odběr vzorků. •Přístup k údajům o zdravotním stavu osob má jen pracovník SZD s lékařskou nebo zdravotnickou odborností (viz požadavky na pracovníky výše). •Trestání dle Zákona o odpovědnosti za přestupky (fyzické osoby) nebo dle Správního řádu (správní delikty právnických osob). Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 13 Obecné organizační schéma KHS Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 14 Použití správního řádu při ochraně veřejného zdraví •Správní řád (zák. č. 500/2004 Sb.): základní procesní předpis ČR •Zahájení řízení •Z moci úřední •Účastníkem řízení ze SZD je typicky právnická osoba, jíž má být uložena sankce nebo jiná povinnost anebo fyzická osoba, je-li Správní řád použit k projednávání přestupků fyzických osob •Vedení řízení •Písemně, o ústním jednání se pořizuje protokol •Jednacím jazykem je čeština, použití slovenštiny je možné, z ostatních jazyků je nutno zajistit překlad do češtiny. •O správním řízení se vede spis, který obsahuje podání, protokoly, záznamy, písemná vyhotovení rozhodnutí a další písemnosti, přílohu spisu tvoří zejména obrazové, zvukové a digitální záznamy •Rozhodnutí •Obsahuje: výrok, odůvodnění a poučení účastníků řízení o opravných prostředcích Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 15 Státní správa v OVZ III. •Státní zdravotní ústav a Zdravotní ústavy •Jsou zdravotnickým zařízením, státní správu přímo nevykonávají, ale mohou se na SZD podílet měřením nebo vyšetřováním složek životního a pracovního prostředí. •V čele stojí ředitel jmenovaný hlavním hygienikem ČR •Státní zdravotní ústav (Praha 10, Šrobárova 48), Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Zdravotní ústav se sídlem v Ústí nad Labem a jejich územní pracoviště (stav 2023). •Autorizovaným způsobem vyšetřují a měří složky životních a pracovních podmínek, parametry výrobků, biologický materiál, a sledují ukazatele zdravotního stavu obyvatelstva •Pro účely státního zdravotního dozoru jako úřední laboratoř •Pro účely monitorování životních a pracovních podmínek z Usnesení vlády č. 369/1991 •Při volné kapacita služby na objednávku dalších subjektů a osob •Podílejí se na provádění místních programů ochrany a podpory zdraví •Podílejí se a vzdělávání lékařů a ostatních zdravotnických pracovníků Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 16 Základní organizační schéma SZÚ Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 17 Obecné organizační schéma ZÚ Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 18 Analogie v okolních zemích Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku text, klipart Popis se vygeneroval automaticky. Trestné činy v ochraně veřejného zdraví •Trestní zákoník (zák. č. 40/2009 Sb.) a procesní Trestní řád (zák. č. 141/1961 Sb. v platném znění) •Trestným činem je protiprávní čin, který trestný zákoník označuje za trestný způsobený úmyslně nebo z nedbalosti (pachatel nevěděl, i když měl vědět anebo se nepřiměřené spoléhal; volná interpretace) •Těžké ublížení na zdraví z nedbalosti a ublížení na zdraví z nedbalosti (§ 147-148) •nedbalost i z porušení také hygienických zákonů •Šíření nakažlivé lidské nemoci úmyslně nebo z nedbalosti (§ 152-153) •Ohrožování závadnými potravinami a jinými předměty úmyslně nebo z nedbalosti (§ 156-157) •Poškození a ohrožení životního prostředí úmyslně nebo z nedbalosti, poškození vodního zdroje (§ 293-294a) •Neoprávněné nakládání s odpady (§ 298) •Trestné činy proti výkonu pravomoci orgánu veřejné moci a úřední osoby (§ 323, 334) •Vyhrožování, úplatkářství, zneužití pravomocí..... •Státní orgány jsou dále povinny neprodleně oznamovat státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. 20 Závěr •Ochrana veřejné zdraví má charakter úkonů konaných ve veřejném zájmu. •Skutky, které veřejné zdraví ohrožují, mohou být trestány •Přestupek, správní delikt, trestný čin. •OVZ stát garantuje prostřednictvím správních orgánů a dalších institucí, které zřizuje. •OVZ se uskutečňuje podle zásady zákonnosti, tzn. v souladu s požadavky a ustanoveními právního systému •Zákon o ochraně veřejného zdraví, Služební zákon, Kontrolní řád, Správní řád... •Kromě kontrolních a správních úkonů se sektor ochrany veřejného zdraví (MZd, KHS) opírá o oborově specifickou odbornou a datovou základnu zdravotních ústavů. 21 Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky.