Edukace ve zdravotnictví Edukátor – role, předpoklady, činnosti Natália Beharková Ústav zdravotnických věd Edukace ve zdravotnictví ̶ součást profesionální péče ̶ identifikace rizik a jejich následná eliminace ̶ důraz na primární péči a prevenci (PA, VO), preventabilní i reaktivní ̶ Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR do roku 2030 https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf ̶ prostředek k získání aktivního přístupu lidí/pacientů/klientů ke zdraví, aktivní zapojení jedince do procesu zlepšování a zkvalitňování svého zdraví, rodiny…společnosti Edukační proces = jakákoli činnost, jejímž prostřednictvím nějaký subjekt instruuje/vyučuje (edukátor) a nějaký subjekt se učí (edukant) informace pochopení použití Dovednosti - Teoretické - Praktické - Nové návyky ✓ vede lidi k pochopení zdraví a nemoci ✓ učí zdravému/žádoucímu chování, hyg. návykům, stravovacím zvyklostem, vyhýbání se rizikům ✓ poznání svého zdravotního stavu, event. odchylek (TK, glykémie, cholesterol v krvi…) ✓ první pomoc ✓ poradit si s prvními příznaky nemoci u členů rodiny … Edukace ve zdravotnictví ̶ předcházení nemoci ̶ udržení V navrácení zdraví ̶ zkvalitnění života P/K Uplatnění Ed. v rámci prevence: ̶ Primární – Ed. → zdraví jedinci Prevence nemoci, zdraví prospěšná opatření ̶ Sekundární – Ed. → již nemocní P/K Ovlivnění vědomostí, dovedností, postojů – pro zlepšení stavu + zabránění komplikací (odvykání kouření…) Dodržování th. režimu, udržení soběstačnosti, prevence recidivy nemoci ̶ Terciární – Ed → jedinci, kt. mají již trvalé a ireverzibilní změny zdr. stavu Zlepšení Q života a zabránění zhoršení Realizace edukace ̶ ambulantně ̶ v průběhu hospitalizace ̶ domácí péče – v čase návštěv ̶ rekondiční pobyty ̶ lázeňské/léčebné pobyty ̶ telefonicky/elektron. podporou Typy edukace ̶ základní - nové informace/dovednosti - cíl motivovat ke změně postojů, hodnotové orientace (▲ Ed. P/K s nově diagnostikovaným onemocněním, péče o chrup u dětí Ed. rodičů i dětí) ̶ komplexní - výchova v širším smyslu, - etapovité předávání komplexní informace, k osvojení aktivit pro udržení nebo zlepšení zdravotního stavu ▲ edukační kurzy pro celiaky,diabetiky - vzdělávací působení - zaměřeno na rozvoj vědomostí, dovedností, návyků a schopností, - výchovné aktivity - směřují k rozvoji postojů, potřeb, zájmů a chování jednotlivců. ̶ reedukační - navazujeme na předchozí vědomosti a dovednosti edukanta - cíl – prohloubit stávající znalosti (▲P/K s IM akutní fáze – přizpůsobené info pro „přežití“, po odeznění akutní f. prohloubení info k zabránění opakování IM), opakuje, aktualizuje, event. poskyt. dalších info vzhledem k měnícím se podmínkám Závodná, V. 2005 Pedagogika v ošetrovateľstve Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, s. 11-12. Cílové skupiny ̶ Nedeterminované sk. – nejsou jasně daná kritéria pro zařazení do Ed. (▲diváci momentálně sledující program s tematikou výživa…) ̶ Determinované sk. – stanovena kritéria – věk, druhu nemoci (▲ letáky pro diabetiky, péče o dětský chrup) ̶ Cílové uživatelské skupiny – individuálně plánovaná Ed. dle Ed. potřeby (▲ diabetik v diabetologické AMB) výhoda – lze pozorovat efekt Ed. Zásady ̶ Individuální, holistický přístup ̶ Empatie, takt, trpělivost ̶ Adekvátnost aktuálnímu zdrav. stavu P/K ̶ Délku, čas a typ poskytovaných info řídit dle potřeby P/K ̶ Optimální prostředí ̶ Vhodné didaktické metody/strategie Ed. Edukátor – role, předpoklady, činnosti Role edukátora - obecně ̶ Zjišťuje individuální znalosti a dovednosti P/K ve vztahu k udržení a obnově zdraví ̶ Poskytuje P/K/rodinným příslušníkům potřebné info. (▲o nemoci, zdr. stavu, dg. a Th. dle svých kompetencí) v rámci OP ̶ Rozvíjí P/K dovednosti pro zvládnutí jeho problému ̶ Utváří a formuje uvědomělé/zodpovědné chování a konání jedince/skupiny v zájmu zachování/obnovení zdraví (tzn. pomáhá P/K uchovat optimální úroveň zdraví, motivuje ke změně chování v prospěch zdraví, poučení o životosprávě, rizik. faktorech…) ̶ Edukační materiály, rady, návody… Předpoklady EDUKÁTORA ̶ teoretické znalosti ̶ praktické dovednosti ̶ komunikační schopnosti (verbální i neverbální) ̶ motivace, získání P/K pro spolupráci, důvěra ̶ ochota P/K pomoct, zájem o P/K ̶ schopnosti poradce a vlastnost předávat informace – Pg. vlohy (▲ dávkování info) ̶ osobnostní předpoklady sestry – odpovědnost, empatie, vlídné jednání, trpělivost Konkrétní činnosti edukátora ̶ hodnotí P/K schopnosti ̶ dg. P/K problém, kt. je nutno edukací napravit ̶ poskytuje adekvátní informace ̶ zlepšuje P/K znalosti a dovednosti ̶ demonstruje konkrétní způsoby pro dosažení cílu ̶ průběžně hodnotí pokroky, kt. P/K dosahuje ̶ vyžaduje zpětnou vazbu Zásady ̶ Individuální, holistický přístup ̶ Empatie, takt, trpělivost ̶ Adekvátnost aktuálnímu zdrav. stavu P/K ̶ Délku, čas a typ poskytovaných info řídit dle potřeby P/K ̶ Optimální prostředí ̶ Vhodné didaktické metody/strategie Ed. Zdravotnický systém Bariéry – brzdí/znesnadňují Ed. Pacient/klient − ZP − absence empatie, lidskosti − ignorace P/K potřeb − neefektivní/neproduktivní K. − osobnostní předpoklady ZP − neschopnost týmové spolupráce − podceňování významu Ed. − nedostatečné vědomosti − nedostatečná příprava/čas − nevhodné prostředí (ztráta soukromí, důstojnosti, sebekontroly, soc. izolace) ̶ Ed. - nekoncepční, neadekvátní, roztříštěná − stres/bolest v akut/chron. stadiu nemoci − charakter nemoci (Alzheimer..), poruchy smyslového vnímání − maladaptace na nemoc − emoce, strach/obava/nejistota z budoucnosti/ prognóza nemoci − věk − celkový stav organizmu − osobnost − etnokulturní/jazykové bariéry ̶ Ed. - nedostatečná motivace - popření potřeby Ed. - neschopnost nést odpovědnost Proces edukace Fáze/kroky/etapy Edukace Oše. proces Počáteční pedagogická diagnostika – odhad úrovně dovedností, vědomostí, návyků, postojů Ed. a zjištění ed. potřeby – důležité pro vytýčení cílů Posouzení Projektování (plánování a příprava) – naplánování cílů, volba metod, formy, obsahu Ed., pomůcek, časový horizont, způsob evaluace Stanovení oše. dg. Plánování oše. péče Realizace - motivace ed., expozice (sdělení nových poznatků), fixace (procvičování, opakování), průběžná dg. (ověření pochopení učiva a zájem edukanta) aplikace (využití získaných vědomostí a dovedností) Realizace oše. plánu Upevňování a prohlubování učiva Fáze zpětné vazby (evaluace edukanta i edukátora) Hodnocení Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi, 21-22. Literatura: ̶ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ̶ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ̶ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ̶ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80- 8063-321-9 ̶ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 Literatura: ̶ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ̶ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ̶ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80- 247-2223-8. ̶ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ̶ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.