Sociologie a sociální psychologie - přednáška
Sociologie a sociální psychologie - přednáška
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 25/2/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
PDF
Teacher recommends to study from 19/2/2024 to 3/3/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 4/3/2024 to 10/3/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 5/3/2024 to 17/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/3/2024 to 19/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/3/2024 to 26/3/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/3/2024 to 2/4/2024.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 8/4/2024 to 14/4/2024.
Týden 9
Teacher recommends to study from 15/4/2024 to 21/4/2024.
Týden 10
Teacher recommends to study from 22/4/2024 to 28/4/2024.
Týden 11
Teacher recommends to study from 29/4/2024 to 5/5/2024.
Chapter contains:
1
ROPOT
Teacher recommends to study from 6/5/2024 to 12/5/2024.
Teacher recommends to study from 13/5/2024 to 19/5/2024.

Od stresu k odolnosti: Multidimenzionální pohled na krizové reakce a strategie pro psychickou první pomoc

Chapter contains:
1
Discussion Forum
1
ROPOT
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/5/2024 to 26/5/2024.
Týden 15
Teacher recommends to study from 27/5/2024 to 2/6/2024.

Týden 1: Dosahování dlouhodobých cílů (T. Malatincová)

INFORMACE K PŘEDMĚTU

NÁPLŇ: Užitečné poznatky z psychologie zdraví, sociální psychologie a příbuzných oblastí (pro vlastní rozvoj i pozdější praxi) – seberegulace, sebepojetí, skupinový vliv, kritické myšlení, duševní hygiena, seberozvoj, týmová spolupráce...

VÝUKA: Přednáška + domácí úkoly + diskuse na hodinách (zamyšlení, otázky ze života, aplikace)

Veškeré materiály, zadání úkolů, odevzdávárny a další odkazy jsou dostupné v interaktivní osnově předmětu. 

UKONČENÍ PŘEDMĚTU

PRO ZÍSKÁNÍ KOLOKVIA – nutno získat alespoň 20 bodů (70 %):

1.DOCHÁZKA – max. 15 bodů; počítají se i max. 3 řádně omluvené absence (omluvenka v ISu)

2.DOMÁCÍ ÚKOLY – max. 14 bodů; odevzdání reakce na zadané otázky (zamyšlení k tématu ze života jako úvod do následující přednášky) - možné psát v bodech, dodržujte však prosíme, základní zásady pravopisu (diakritika, interpunkce, spisovnost). Termín pondělí před přednáškou musí být dodržen! Odevzdání POUZE přes odkaz v interaktivní osnově – nikdy neposílejte vypracování emailem! Zadání domácího úkolu je vždycky v modulu následující přednášky. 

Celkem lze tedy získat 29 bodů. 

Prezentace: Seberegulace, prokrastinace a dosahování cílů
PDF to download

Týden 2: Identita a sebepojetí (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 1

V současnosti můžeme na sociálních sítích narazit na různé příspěvky s tzv. „positive affirmations“ – výroky, které mají posílit naše pozitivní sebehodnocení, např.: „Nezapomínej, že jsi úžasná a jedinečná bytost!“ Anebo: „Máš v sobě více potenciálu, než si myslíš!“

1. Jak na vás osobně tyto výroky ve veřejném prostoru působí? Setkal/a jste se s nějakým, který Vám utkvěl v paměti? Proč?

2. Myslíte, že tyto výroky mohou lidem pomoci, příp. v jakém smyslu a za jakých okolností? Myslíte, že může mít toto úsilí o pozitivní působení i negativní dopady? Jaké? Příp. existují podle Vás výroky, které mají silnější pozitivní účinek na naši duševní pohodu, a naopak výroky, které sice znějí pozitivně, ale mají spíše potenciál situaci zhoršit?

3. Setkali jste se někdy se zpětnou vazbou, nebo řekl někdy o Vás někdo něco takového, co se vás skutečně „zasáhlo“, ale v pozitivním slova smyslu? Co to bylo? Příp. věděl/a byste říct, jaký typ zpětné vazby od jiné osoby by na vás měl takový dopad?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je neděle 25. 2. 2024Prosíme, neposílejte úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Prezentace: Sebepojetí
PDF to download

Týden 3: Skupinový vliv (T. Malatincová)

DOMÁCÍ ÚKOL 2

Představte si mladého absolventa vašeho nebo příbuzného oboru, který se dostane do praxe na určité pracoviště. Brzy zjistí, že se na daném pracovišti používají postupy, které jemu samotnému nepřipadají ideální, avšak když se ozve s návrhem používat jiný postup, je mu řečeno: „Tady to děláme takhle již dlouho a funguje to dobře. My rozumíme, že ti ve škole řekli něco jiného, ale tam jsou odtržení od reality, v praxi to běží úplně jinak...“ Vyslechne si také důvody „ze života“, proč je daný postup nejlepší. Kromě toho „nováček“ zjišťuje, že dělat si věci „po svým“ je velmi obtížné právě proto, že všichni jsou již zvyklí na zaběhlý postup. A všichni oproti němu vypadají tak sebejistě! Brzy se přizpůsobí zbytku pracoviště a dělá to, co ostatní.

Po několika měsících ale nastává zvrat – v médiích se někdo chytne příběhu od pacienta či klienta a zmíněné pracoviště se dostává do nesnází právě kvůli praktikám, vůči nimž byl náš „nováček“ původně podezřívavý! V médiích najednou vystupují odborníci, kteří přístup daného pracoviště ostře kritizují a ukazují, že je v rozporu s výzkumy, doporučeními a možná i etickými zásadami oboru. Pracoviště i jeho zaměstnanci záhy přichází o odbornou reputaci, včetně našeho „nováčka“.

Nese podle vás „nováček“ odpovědnost za ztrátu vlastní odborné reputace, anebo to pro něj bylo „nefér“? Nese odpovědnost i za osud celého pracoviště? Pokud ano, do jaké míry? Kdo podle vás nese odpovědnost největší a jak měl tuto odpovědnost uplatňovat? Jak se má podle vás zabraňovat takovýmto situacím?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je neděle 3. 3. 2024Prosíme, neposílejte úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Týden 4: Postoje a kritické myšlení (T. Malatincová)

ZADÁNÍ DOMÁCÍHO ÚKOLU 3

Zamyslete se nad některou (ideálně celospolečenskou) otázkou, ke které máte vytvořený dostatečně jasný postoj a víte, že existují lidé, kteří mají k této otázce postoj výrazně odlišný (nemusíte konkrétně uvádět, o jakou otázku nebo postoj se jedná).

1. Zamyslete se a popište, jak se tento Váš postoj formoval. Měli jste někdy jiný postoj? Změnilo něco nebo někdo během Vašeho života Váš postoj? Nebo jste měl/a tento postoj od začátku? Jak jste ho získal/a?

2. Jaký máte pocit z lidí, kteří mají k dané otázce výrazně odlišný postoj? Jak máte tendenci se zachovat, když s danými lidmi komunikujete a náhle vyvstane daná otázka?

3. Myslíte, že lidé, kteří mají postoj opačný než Vy, si ho osvojili jiným způsobem, než jste Vy získal/a svůj postoj? Pokud ano, v čem myslíte, že to bylo jiné?

4. Myslíte, že jsou některé postoje lepší než jiné? Pokud ano, co je dělá lepšími?

5. Myslíte, že je dobré podporovat lidi v tom, aby otevřeně vyjadřovali svoje postoje, nehledě na jejich původ? Za jakých okolností? V čem je to dobré?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je neděle 10. 3. 2024Prosíme, neposílejte úkoly emailem, nebudou započteny!

V případě technických potíží se okamžitě obraťte emailem na T. Malatincovou, ne však po uplynutí termínu odevzdávání!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Prediktivní mozek

Úkol před hodinou. Vyplňte formulář v následujícím linku: 

Mindfulness

Úkol před hodinou. Vyplňte formulář v následujícím linku: https://forms.gle/zmGBXT4AGwXhXCmP6

Neurovědy spánku

Úkol před hodinou. Vyplňte formulář v následujícím linku: https://forms.gle/gNd22u4DuCPwfLiq7

Týden 8: Pozitivní komunikace v týmu (A. Slezáčková)

Kvalita našeho vztahu  a spolupráce s druhými lidmi je do velké míry určena způsobem, jak spolu navzájem komunikujeme - ať již v rodině, s přáteli anebo ve škole či v pracovním týmu. Vybavte si prosím svého oblíbeného učitele/učitelku (může být jak z vysoké školy, tak ze střední a nebo i základní školy) a zamyslete se nad tím, zda a nakolik skutečnost, že je nebo byl tento člověk vaším oblíbeným učitelem, souvisela s tím, jak s Vámi nebo se třídou komunikoval. Jak se k vám tato osoba chovala, jak na vás reagovala, co se vám na ní líbilo, co jste oceňovali, a co z toho bylo pro vás nejdůležitější?

Týden 9

Týden 9

Content not published.
Týden 10

Týden 10

Content not published.
Týden 11

Týden 11

Content not published.

Týden 12: Zvládání stresu (P. Humpolíček)

Domácí úkol PH1: Zátěž a stres

Co považuji za nejvíce zatěžující v rámci svého studia a co předpokládám, že mne nejvíce zatíží v rámci výkonu svého povolání?

Vaši reakci na otázku/otázky vložte nebo vepište přímo do okýnka na odkazu níže. Termín odevzdání pro započtení úkolu je neděle 5. 5. 2024Prosíme, neposílejte úkoly emailem, nebudou započteny!

Samotný obsah zamyšlení není součástí hodnocení, avšak k uznání musí být Vaše odpověď k věci a musí být zjevné, že jste se nad otázkou skutečně zamyslel/a (jedna-dvě povrchní věty nebudou uznány jako splněný úkol). Není nutné psát souvislý text, lze odpovídat i v bodech, prosíme ale o srozumitelnost a dodržení základních principů spisovného jazyka (diakritika, interpunkce, pravopis). 

Týden 13 (P. Humpolíček)

První psychická pomoc a základy krizové intervence (Z. Barešová)

Tato přednáška je navržena tak, aby vám poskytla porozumění pro psychologické a emocionální aspekty krizových situací, a naučila vás, jak efektivně reagovat v akutních stresových stavech. Během této přednášky se seznámíte s teoriemi stresu, různými fázemi krizové reakce a strategiemi pro krizovou intervenci.

Co se naučíte:

  • Základy první psychické pomoci a krizové intervence: Získáte znalosti o první psychické pomoci a základních principech krizové intervence.
  • Teoretický úvod do stresu a krizových situací: Prohloubíte své teoretické znalosti o stresu, jeho působení na tělo, psychiku a dozvíte se, jakou roli hraje v krizových situacích.
  • Praktické dovednosti pro řešení krizových situací: Budete trénovat praktické dovednosti pro zvládání akutních stresových reakcí a panických atak.
Struktura kurzu:

  • Úvod do problematiky: Představení klíčových konceptů a definicí.
  • Diskuze a případové studie: Prohloubení teoretických znalostí prostřednictvím skutečných případových studií a diskuze.
  • Praktické cvičení: Rozvoj dovedností prostřednictvím simulovaných scénářů a cvičení.
  • Závěrečná reflexe: Diskuze o naučených dovednostech a take home message.
  • Tato přednáška je určena pro studenty lékařských a nelékařských zdravotnických oborů, kteří se mohou setkat s krizovými situacemi v praxi. Cílem je nejen naučit vás, jak reagovat, ale i jak rozpoznat vlastní limity a včas vyhledat profesionální pomoc pro pacienty v krizi.


    Týden 15

    Týden 15

    Content not published.