TRIVIUM Zš Po ranním kruhu obvykle následuje společná práce. Jedná se o učební aktivity, v nichž celá třída pracuje na společném zadání. Děti pracují samostatně nebo kooperativně ve dvojicích či malých skupinkách. Nejčastěji se v této části dne probírá učivo z českého jazyka a matematiky. RANNÍ KRUH Ranní kruh umožňuje udržování třídních rituálů, jako např. vzájemné pozdravení, seznámení s programem na daný den, sdílení zážitků, oslavy či hraní her. Ranní kruh poskytuje prostor pro podporu tematicky zaměřené výuky. Učitel/ka může snadno zjistit, co všechno už děti o daném tématu vědí a co by se ještě chtěly dozvědět. Děti samy mohou navrhovat témata, která je zajímají a společně s vyučující/m plánovat činnosti do center aktivit. Žáci a žákyně se zde učí naslouchat jeden druhému, dodržovat společně domluvená pravidla a vyjadřovat své pocity a názory. RANNÍ ÚKOL / ZPRÁVA Mš Při vstupu do třídy čeká děti a jejich rodiče obvykle ranní úkol. Někdy se úkoly vztahují k tomu, co děti v daném dni čeká, jindy jsou zaměřeny na spolupráci dítěte s rodičem, či pomáhají procvičit různé dovednosti: grafomotoriku, počítání, barvy. Zš Na žáky a žákyně čeká ranní dopis nebo zpráva, která děti informuje o tom, co je daný den čeká, někdy je motivuje k dalším činnostem, jindy jim poskytuje náměty k přemýšlení či slouží k procvičení probíraného učiva. DEN VE TŘÍDĚ ZAČÍT SPOLU PRÁCE V CENTRECH Jednou ze základních forem práce v programu Začít spolu je integrovaná tematická výuka v tzv. centrech aktivit. Činnosti se v centrech vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují. Jsou připravené tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti, respektovaly individuální styly učení a potřeby dětí. V jednu chvíli ve třídě pracují děti na různých činnostech v různých centrech. Centrum aktivity si děti vybírají podle své volby a předem daných pravidel. Aktivní metody učení vyučujícím umožňují pozorovat děti při práci, průběžně jim poskytovat zpětnou vazbu, pomáhat tam, kde děti narazí na problém. Výstupy z center děti shromažďují v portfoliích, což jim umožňuje zpětně hodnotit své učení a prezentovat výstupy při pravidelném setkávání dítě – rodič -učitel/ka. Mš Nejčastější centra aktivit v MŠ Začít spolu: Ateliér, Knihy a písmena, Domácnost, Pokusy a objevy, Voda a písek, Dílna, Kostky, Drobné a manipulační hry, Dramatické hry / divadlo, Hudba. Zš Nejčastější centra aktivit ve třídě Začít spolu: matematika, pokusy a objevy, jazykové hry, čtení, psaní, ateliér. PROPOJENÍ ŠKOLY S OKOLNÍM SVĚTEM Samozřejmostí je propojení vzdělávacího tématu s reálným životem mimo školu. Děti ve spolupráci s učitelem plánují a realizují exkurze, výpravy, besedy, pobyty v přírodě, návštěvy zajímavých lokalit a institucí. PRÁCE S PRAVIDLY Pravidla pro práci i společné soužití vytvářejí děti samy většinou na začátku školního roku, v případě potřeby jsou také dětmi upravována. Dohodnutá pravidla vedou k samostatnosti a zodpovědnosti každého z dětí. HODNOTÍCÍ KRUH Na závěr dne se všichni opět sejdou v hodnotícím kruhu. Děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, dávají doporučení dalším skupinám, které budou v centru aktivit pracovat, učí se ohodnotit svoji práci a také, jak oceňovat výsledky druhých. Vzdělávací program Začít spolu ® Vzdělávací program Začít spolu je otevřený didaktický systém, který nabízí kvalitní a ucelené vzdělávání pro děti předškolního a mladšího školního věku. Vzdělávací program Začít spolu je realizován v ČR již od roku 1994. V současné době uplatňuje metodiku programu více než 150 mateřských škol a 80 základních škol. Tyto školy podporujeme při jejich vzájemné spolupráci v rámci sítě škol Začít spolu. Program je součástí mezinárodní vzdělávací sítě ISSA (International Step by Step Association) a jeho myšlenky jsou uplatňovány ve více jak 30ti zemích světa. Jediným držitelem licence a práv na šíření programu Začít spolu v ČR je Step by Step ČR, o.p.s. Kde nás najdete? Step by Step ČR, o.p.s. Bubenská 1477/1 170 00 Praha 7 Jak nás můžete kontaktovat? tel. +420 222 963 596 email info@sbscr.cz www.zacitspolu.eu M E M B E R O F I S S A „Dcera je dnes dospělá, velmi samostatná, kultivovaná mladá žena. Přitom její vývoj k tomu zpočátku vůbec nesměřoval. Přičítáme to mj. právě programu Začít spolu a jejím vyučujícím, kteří od počátku brali ohled na její individualitu“ Blanka Strouhalová „Super je, když se učíme. Nejlepší jsou skupinové práce. Nemáme známky, ale slovní hodnocení. Máme volnější hodiny, kde máme volnost pro svůj cíl. Jsme bezva kolektiv, který si pomáhá a spolupracuje.“ „Můžu si vybrat kam půjdu, kde budu pracovat.“ „Hodnotíme si navzájem práci.“ výroky žáků ze tříd Začít spolu „Učit ve třídě Začít Spolu a spolupracovat s rodiči je pro mě radost. Vidět spokojené, spolupracující děti, které samy hodnotí svou práci i práci celé skupiny, vymýšlí do hodin přínosné činnosti a aktivity, je skvělým zážitkem pro mě i jejich rodiče.“ Adéla Tupá, učitelka ZŠ Mníšek pod Brdy Cíl vzdělávání je pro nás smysluplné učení a samostatné myšlení dětí. Proces učení je pro nás stejně důležitý jako výsledek, proto poskytujeme dítěti rozmanité zdroje a metody učení a připravujeme mu podnětné prostředí. Orientujeme se na dítě - nabízíme dětem vzdělávání odpovídající jejich potřebám, schopnostem a zájmům. Podporujeme jejich individuální rozvoj i vzájemnou spolupráci. Komunikujeme s dětmi rovnocenně a otevřeně, důležitá je pozitivní atmosféra a radost z učení. Nabízíme společné vzdělávání pro všechny děti bez ohledu na sociální či etnický původ a úroveň jejich schopností. Respektujeme jedinečnost každého dítěte, zohledňujeme potřeby nadprůměrně nadaných dětí, ale i dětí se specifickými vzdělávacími potřebami, vývojovými poruchami apod. Jsme v pravém slova smyslu inkluzivní. Největší váhu v hodnocení dítěte přikládáme jeho sebehodnocení. Učíme děti plánovat a řídit vlastní práci a přebírat za její výsledky odpovědnost. Pečujeme o osobní růst a profesní rozvoj našich učitelek a učitelů. Pracujeme podle mezinárodních standardů pedagogické práce. Rodiče jsou vítanými partnery školy, kteří se aktivně podílejí na chodu školy. Škola nabízí rodinám a celé okolní komunitě rozmanité formy spolupráce. PRINCIPY A FILOZOFIE PROGRAMU ZAČÍT SPOLU Začít spolu: Když chceme, aby učení dávalo smysl