Ústav zdravotnických věd, LF MU MIKED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška PhDr. Natália Beharková, Ph.D. MIKED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči – přednáška ̶ 10 hodin Út 13. 2. 8:00--9:40 F01B1/530, 10:00--11:40 F01B1/530, Čt 15. 2. 10:00--11:40 F01B1/530, Pá 16. 2. 8:00--9:40 F01B1/528, Čt 4. 4. 14:00--15:40 F01B1/609 ̶ ukončení zkouška, 3 kredity ̶ v IS MU – přístupná interaktivní osnova – ve studijních materiálech PPP z výuky ̶ podmínky ukončení předmětu – prezentace Podmínky ukončení předmětu prezentace: • délka 10 minut • obsah – jakým způsobem probíhá edukace na pracovišti – nejčastější oblasti edukace (u pacientů, blízkých osob) – ukázka záznamu edukace (písemné, el. verze) – adaptační proces nově nastupujících sester Kognitivní Cíle předmětu edukace Psychomotorické ̶ definujete proces edukace ve zdravotnictví ̶ zdůvodňujete zásady edukace ̶ využijete principy edukace v klinické praxi Afektivní ̶ ukotvujete si potřebu důsledné edukace pro účely zkvalitnění péče o edukanty ̶ osvojujete si hodnoty důležité pro pečlivé vedení edukace ̶ komunikujete (získávejte informace, sdělujte informace srozumitelným způsobem …) Doporučená literatura TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 134 stran. ISBN 9788027100644. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění : edukace, motivace a opora pacienta. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. 191 stran. ISBN 9788027104611. DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 9788073676841. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. 155 s. ISBN 9788080633264. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 92 s. ISBN 8024408791. NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010 ISBN 978-80-8063-321-9 PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. 247 stran. ISBN 9788024729688. ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 232 stran. ISBN 9788024754468. MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5 BENEŠ, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2014. 176 stran. ISBN 9788024748245. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017. 483 stran. ISBN 9788026212287. Edukace pacienta v 23. století. Obrázky – vytvořeno AI 7. 2. 2024 Zadání: vytvoř obrázek edukace pacienta sestrou v 23. století.