ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA napříč kurikulem základního vzdělávání JS_24 HH Vaše pojetí přírody, ekologie, environmentální výchovy (EV), zkušenosti ze školy, mimoškolní oblasti… Vaše představy o realizaci EV ve Vaší praxi. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.svetbaleni.cz%2F2021%2F 04%2F22%2Fekologie-nejen-na-den-zeme-cesi-stale-vice-preferuji-udrzitelnost-pri- nakupech%2F&psig=AOvVaw32K4HE_t1LFcc53hd_XqiV&ust=1710109050301000&source =images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwiIlYTlmuiEAxWq8QIHHcLHB4QQr4kDegQI ARBL Environmentální přístup ke vzdělávání Páteří výchovy v novém tisíciletí  průřezové téma v RVP ZV; integrativní, komplexní charakter (oblast přírodovědná společenskovědní + technická + esteticko-výchovná)  holistický, systémový přístup; • Je založen na úctě k přírodě a uznání její jedinečnosti a nenahraditelnosti; na jednotě člověka a Země a ničím nepodmíněná a na člověku nezávislá hodnota přírody. • Chápe člověka jako integrální součást biotického společenství a kulturu jako umělý výtvor člověka, za který on nese odpovědnost. • Odmítá arogantní antropocentrické paradigma lidské nadřazenosti nad přírodou. Pojem „biofilní“ - v širším smyslu láska k životu a přírodě. Příroda a kultura? Co je přírodní? Co je umělé? Co vše bylo třeba k výrobě umělého? Biofilní přístup ke vzdělávání Biofilní orientace vzdělávání Vztah přírody a kultury ve své komplexnosti. „Životu přející“ postoj člověka k přírodě, určovaný kulturou. Objasňovat co je příroda a přirozené, co je kultura a umělé; vštěpovat evoluční způsob myšlení, kompatibilitu kultury s přírodou k nové duchovní integraci člověka v celku přírody a kultury; Příroda tu totiž není jen pro to, aby člověku sloužila! • Lidské vitální potřeby jsou svým původem přírodní, ale jejich uspokojování nemá mít charakter arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti. • Z výjimečné pozice člověka plyne jeho zodpovědnost vůči přírodě. Mít na paměti, že „přírodu nevytváříme, za její fungování neneseme odpovědnost, evoluční procesy probíhají i bez nás“ (Šmajs 2011). Proměna vzdělávacího kurikula • od orientace abiotické a protipřírodní přejít k orientaci biotické a propřírodní („od vlády nad přírodou k životu ve shodě s přírodou“); • od převahy dílčích informací a pasivního přijímání poznatků k rozvoji evolučního a systémového myšlení prostřednictvím znalostí a porozumění ekosystémům, včetně vlivů lidské činnosti na životní prostředí; • od axiologicky arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti k výchově ekologicky odpovědného občana; odolávání hypertrofii civilizačních momentů v podobě diktátu módy, sugesce reklamy - „od nadvlády techniky k akceptování sociální spravedlnosti a rovnoprávnosti“); • od vzdalování se/odcizování přírodě k hodnotové rehabilitaci přírody vtištěním (imprintingem) života jako nejvyšší hodnoty („od ocenění kvantity /více/ k ocenění kvality /lépe/“). Potřeba permanentní diskuse o vlastním obrazu světa a soustavné kritické přehodnocování návyků a činností; nelze žít na úkor ostatního světa a příštích generací. Obsahové principy biofilně orientovaného vzdělávání Aby:  zůstaly zachovány přírodní hodnoty a biologická rozmanitost pro současné a příští generace;  vlivem kultury nerostla zátěž prostředí;  se minimalizovaly dopady jednání na druhé,  lidé odolávali svodům techniky, pohodlí a krátkodobého zisku,  lidé dokázali vnímat, prožívat a hodnotit krásu přírody.  lidé předkládali pozitivní perspektivy světa a nekompromisně odmítali vulgarizované, jednostranné pohledy na realitu,  lidé pochopili, že nejsme vládci a bez přírody nelze žít,  lidé nežili na „cizí účet“, zvládali pokrok, byli ohleduplní, šetrní – nebrali víc, než je třeba …(J. Valenta, 2017). A na závěr …vztahy kolem nás nikdy jasné a jednoduché nebudou, jediným možným řešením je neustále vnímat, přemýšlet a hledat. Dopřejme si klidu a prostoru k pozorování krásy přírody, k prožívání radosti z bezprostředního kontaktu s přírodou, k upevňování prožitku harmonie s přírodou. https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fdarbylin.cz%2Fcas- je-v-zivote-vsechno%2F&psig=AOvVaw2AnA5Lep7fLGxmU_hZq- 7s&ust=1710088849365000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved= 0CBQQjhxqFwoTCPjizcXP54QDFQAAAAAdAAAAABAF Život je darem od přírody i lidské společnosti a její kultury. Od přírody má dítě cenné dary, tělesné a duševní síly. Smyslové a pohybové vlohy. Jsou to možnosti, šance, záleží na vlivech společenských… Výchova má význam utvářecí. H. Horká (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD. J. Krajhanzl, Environmental a proenvironmental behavior. [w>] Řehulka E. (ed.) (2010). Health Education: International Experinces. Masarykova univerzita, Brno, s. 259. J. Šmajs. (2008). Potřebujeme filosofii přežití? Úvahy o filosofii, kultuře, poznání, vzděláním řeči a popularizaci vědy. Doplněk, Brno, s. 55. E. O. Wilson (1999). Konsilience. Jednota vědění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Výzkum odcizování člověka přírodě. (2006). Závěrečná zprávaprojektu 1C / 4 / 40 / 04. Praha. Pro inspiraci • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22338/OVZDUSI--- TEMA-PRO-ENVIRONMENTALNI-VYCHOVU-V- ZIME.html/ • https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file =27649&view=4001 • https://www.youtube.com/watch?v=KIZfHHvhMIs • https://www.lipka.cz/vyukove-programy?idm=12 • https://www.lipka.cz/jednodenni-evp?idm=32 • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=4001 • LIPKA Kultura jako zdroj různých pohledů a vztahů k přírodě a prostředí Kulturní krajina, lidské sídlo-město-vesnice (umělý ekosystém) Zvelebování a ochrana domova (tradice dobrých skutků) Předsudky a stereotypy, diskriminace a rasismus jako kulturní fenomény, nedorozumění/komunikace mezi zeměmi bohatého Severu a chudého Jihu. Překonávání primitivně egocentrických názorů a hodnot. Nabídka hodnot ke změně manipulativního nahlížení na přírodu i lidskou Globální problémy Otázky lidských potřeb, hodnot. Konformismus. Materiální konzum. Reflexe a sebereflexe jednání Organizace a řízení EV ve škole (plánování, projekty, integrující celky učiva, prostředí školy.) Stav ŽP, nástroje péče o ŽP Člověk a jeho svět Člověk a příroda Antropologické otázky – humanizace, odcizení.. Vztah člověka a společnosti, bohatství a chudoba Vývoj vztahů člověka k přírodě (ŽP) Estetická percepce přírody. Příroda a ŽP jako zdroj inspirací pro vytváření kulturních a uměleckých hodnot Rozvoj a kultivace schopností vnímat, prožívat, hodnotit krásu přírody jako celku. Rozvíjení environmentální senzitivity jako predispozice zájmu poznávat přírodní prostředí. Umění a kultura Souvislosti mezi ekologickými, technickoekonomickými a speciálními jevy, principy UR Člověk a jeho svět Člověk a společnost Konkrétní aktivity ve prospěch ŽP Člověk a svět práce Projekty Integrovaná tematická výuka Vliv prostředí na zdraví, životní styl v kontextu péče o ŽP Člověk a zdraví Výchova ke zdraví Sebereflexe, tvorba vlastní koncepce zdravotní výchovy Zjišťování a posuzování informací, rozlišování závažnosti ekologických problémů, argumentace. Komunikace o problémech ŽP Informační a komunikační technologie Angažovanost v řešení problémů ŽP Mapování přírodnin Měření a posouzení situace v krajině, vyhodnocování dokumentace Autentický výzkum Návrhy alternativních řešení Kognitivní aspekt Kognitivně - afektivní aspekt Kognitivně-motorický aspekt o životním prostředí pro životní prostředí prostřednictvím životního prostředí Ekosystémy – les, pole, vodní zdroje, moře, tropický deštný prales Základní podmínky života – voda, ovzduší, půda Ekosystémy – biodiverzita, energie a život, přírodní zdroje Hodnota přírody Využívání / zneužívání přírody a životního prostředí/ochrana přírody a kulturních památek Etické principy jednání. Ekologická etika. Prosociální chování. Výchova aktivního občana (svědomitost, ukázněnost, slušnost, ohleduplnost, sebedisciplina, sebeomezení ap.) Terénní a pozorování Diskuse o životním stylu Řešení dilemat. Projekty EV Badatelské činnosti Ekologizace provozu školy