PEDOPSYCHIATRIE - speciální část Prof. MUDr. Ivana Drtílková, CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD (Attention Deficit Hyperactivity Disoder) HLAVNÍ PŘÍZNAKY: ˙ HYPERAKTIVITA ˙ DEFEKT POZORNOSTI ČASTÉ PŘÍZNAKY: ˙ impulzivita ˙ iritabilita ˙ desinhibované chování ˙ nedostatek sebekázně a vytrvalosti ˙ snížená vnímavost k nebezpečí - úrazovost VÝSKYT: cca 10 % dětí mladšího školního věku -- častěji u chlapců než u dívek ( 9 : 1 ) HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: ŠKOLA : ˙ nekázeň ( vyrušování, neklid ) ˙ chyby z nepozornosti, rychlé vyčerpání pozornosti ˙ neschopnost dokončit obsáhlejší úkol ˙ MIMOINTELEKTOVÉ selhávání v prospěchu ˙ konflikty se spolužáky, neoblíbenost HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: DOMOV: ˙ tresty za školní neúspěchy a poznámky ˙ časté represe za zlobení (hlučnost, neposlušnost) ˙ preferování "hodnějších" sourozenců DŮSLEDKY: ˙ pocity neúspěšnosti ˙ zklamal očekávání rodičů ˙ možné sekundární neurotické poruchy nebo sek. poruchy chování HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: PROGNÓZA: ˙ cca v 50 % spontánní vymizení po 12 roce ˙ u části přechod do kontinuální, reziduální poruchy v dospělosti LÉČBA: ˙ stimulantia ( Ritalin ), antidepresíva ˙ vyjímečně neuroleptika ˙ psychoterapie, práce s rodiči DĚTSKÝ AUTIZMUS (Kanner,1943) SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ ODTAŽITOST, "EXTREMNÍ OSAMĚLOST" Vznik - před 3. rokem Prevalence - 4 - 5 případů na 10 000 dětí PŘÍZNAKY : §nezájem o kontakt s okolím §snížená fixace tváří očima §nezájem o komunikaci a používání řeči (monology) §často nepřirozená intonace, echolalie, gramatické zvláštnosti §citová chladnost nebo nepřirozené emoce DĚTSKÝ AUTIZMUS PŘÍZNAKY : §ulpívání na stereotypech (snaha zachovat stejnost) §panické, úzkostné reakce v nových situacích §stereotypní, nekonstruktivní hry §zájem o neživé (non soft) předměty §neadekvátní zkoumání a manipulace (čichání, olizování) §bizarní stereotypní pohyby (třepání rukou ) DĚTSKÝ AUTIZMUS INTELEKT - u části v normě ( těžko využitelný ) - u části mentální retardace - u části izolované, akcentované schopnosti a nadání ( paměť, počty, malování...) ETIOLOGIE - genetické vlivy ? U části dysregulace 5 -HT, DA TERAPIE - neuroleptika, psychoterapie ASPERGERŮV SYNDROM (ČÁSTEČNĚ PŘIPOMÍNÁ LEHKOU FORMU DĚTSKÉHO AUTIZMU NEBO SCHIZOIDNÍ PORUCHU OSOBNOSTI, VĚTŠINOU BÝVÁ NORMÁLNÍ IQ A SCHOPNOST ŘEČI ) VÝSKYT : převážně u chlapců ( 8 : 1 ) §introverze §nedostatek empatie §emoční odtažitost §potíže v sociálním kontaktu §zvláštnosti ve vyjadřování a intonaci §někdy zvláštní nadání a zájmy EMOČNÍ PORUCHY SE ZAČÁTKEM SPECIFICKÝM PRO DĚTSTVÍ SEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §úzkost z odloučení od blízkých osob §odmítání školy v souv. s odloučením od rodičů §odmítání spát bez přítomnosti blízké osoby §strach být doma samo §tělesné příznaky ( bolesti hlavy, břicha, zvracení...) §při odchodu z domova §bouřlivé afekty ( pláč, vztek nebo apatie)při odloučení EMOČNÍ PORUCHY FOBICKÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §specifické strachy podmíněné vývojovou fází §na př.zoofobie v předškolním věku SOCIÁLNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §před věkem 6 let §strach z cizích lidí a vyhýbání se jim §strach může zahrnovat i vrstevníky EMOČNÍ PORUCHY PORUCHA SOUROZENECKÉ RIVALITY §často po narození mladšího sourozence §nadměrné soutěžení o přízeň rodičů §nepřátelství nebo ubližování sourozenci §někdy regresivní chování SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŘEČI PORUCHA ARTIKULACE - patlavost, šišlání EXPRESIVNÍ PORUCHA - chápání mluvené řeči normální, omezená vyjadřovací schopnost (exprese) RECEPTIVNÍ PORUCHA - primárně postiženo chápání (recepce) řeči, sekundárně i vyjadřování. SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ při normálním intelektovém vývoji jsou problémy správně: *ČÍST - DYSLEXIE *PSÁT - DYSGRAFIE *POČÍTAT - DYSKALKULIE SPECIFICKÁ VÝVOJOVÁ PORUCHA MOTORICKÉ FUNKCE Dříve LMD - lehká mozková dysfunkce syndrom neobratného dítěte SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ PROJEVY: LEHKÉ OPOŽDĚNÍ MOTORICKÉHO VÝVOJE, PORUCHY JEMNÉ I HRUBÉ MOTORICKÉ KOORDINACE: - neobratná chůze - problémy zasáhnout cíl - udržet při zátěži rovnováhu - špatný grafický projev ( písmo,kreslení) - nadbytečné synkinézy při motorické aktivitě - často nespecifické abnormity na EEG SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ Běžné neurologické vyšetření bývá normální, nedostatky motorické funkce patrny až při zátěži ( tzv. soft sings ). Porucha motorické funkce je cca u 5O% dětí s hyperkinetickou poruchou -- úrazovost. ETIOLOGIE: susp. vliv perinatální hypoxie TIKOVÉ PORUCHY Tiky motorické, fonační, vokální Nejčastější lokalisace: mimické svalstvo (palpebrální), šíje... Klasifikace: PŘECHODNÁ TIKOVÁ PORUCHA ( předškolní věk) *převážně tiky mimické *trvá max. 1 rok *obvykle nevyžaduje farmakologickou léčbu TIKOVÉ PORUCHY CHRONICKÁ MOTORICKÁ NEBO VOKÁLNÍ TIKOVÁ PORUCHA (začátek v dětství, přechod do dospělosti) *tiky motorické, někdy i vokální (ne současně) *chronický průběh, období remisí a exacerbací *farmakoterapie vhodná SYNDROM GILLES DE LA TOURETTE ( TOURETTŮV SYNDROM ) Začátek mezi 7-11 rokem, v dospělosti někdy zmírnění *těžké motorické tiky kombinované s vokálními ( současně ) *motorické tiky mohou být složité, podobné rituálům *vokální tiky v podobě: - vyrážení slov, slabik , zvuků - echolalií - koprolalií ETIOLOGIE MNOHOČETNÁ NEUROTRANSMITEROVÁ PORUCHA s převahou dopaminergní hyperaktivity TERAPIE: NEUROLEPTIKA - haloperidol ( starší, klasická léčba ) - atypická n. + benzodiazepiny ( současnost)