Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno - paměť - učení Paměť- definice Definice: § schopnost ukládat, udržovat a vybavovat informace Paměť - dělení Dělení dle časové dynamiky : § krátkodobá § dlouhodobá Dělení dle obsahu § deklarativní ( jako slovník, kartotéka, odpovídá na otázku co, zprostředkuje osobní prožitky a faktické znalosti) § sémantická (znalost pravidel a postupů, jež jsou základem motorických a senzorických dovedností -- cosi jako návod, kuchařka, která odpovídá na otázku jak) Paměť - dělení Deklarativní paměť: § paměť epizodická -- zahrnující autobiografické informace o našich prožitcích, obyčejně zahrnuje místo, čas § paměť sémantická -- poznatky získané výchovou a vzděláním (matematika, jazykové znalosti) Paměť - dělení § Pojem pracovní paměť --střednědobá paměť, do níž jsou ukládány informce na nějakou dobu, než budou později použity při řešení určitého problému Učení § s pamětí úzce souvisí učení § rodíme se s výbavou základních reflexů, v průběhu vývoje se stává významější interakace s vnějším prostředím § učení se děje na základě podmiňování Paměť - dynamika podněty zachycené smyslovými orgány -- bezprostřední pamět, ze které se rychle vytrácí: § část do krátkodobé paměti § část pak do dlouhodobé paměti Mechanismy paměti: § bezprostřední krátkodobá paměť dána vzrušivostí uzlů nervové sítě § dlouhodobá vyžaduje chemické nebo morfologické změny realizované procesem konsolidace Poruchy paměti Celkové poruchy § snížení, zvýšení, spíše však významněji narušeny jednotlivé komponenty ( vštípivost -ukládání, retence -udržovaní, výbavnost) Amnézie § přechodná ztráta paměti na události které rušivému zásahu předcházely (trauma, elektrokonvulzivní léčbě, epileptický záchvat ) § anterográdní a retrográdní amnézie - neschopnost zapamatovat si podněty aplikované několik hodin po a před rušivém zásahu Intelekt a inteligence § Inteligence -- obecná psychická schopnost adaptovat se na nové problémy a podmínky života § Intelekt -- rozumová schopnost člověka vztahující se především k řešení teoretických problémů Měření intelektových schopností § Wechslerův test ( obsahuje 5 verbálních a 5 nonverbálních zkoušek) § Ravenův test -- obsahuje 60 úkolů se vzrůstající obtížnosti , z daných obrazů je třeba vyvodit chybějící Třídění intelektu dle IQ IQ u dětí: § mentální věk/kalendářní věk x 100 § IQ u dospělých: § obdržený výsledek /očekávaný výsledek dle statistického průměru x 100 § Průměr 90 -110 § Podprůměr 80-90 § Nadrůměr 10-140 Poruchy intelektu Snížení intelektových schopností, které nemusí postihovat všechny složky rovnoměrně : § mentální retardace- nedostatečný rozvoj intelektu § demence --snížení až ztráta dříve dosažené úrovně intelektu F 70-79 Mentální retardace Základní charakteristika § nedostatečně vyvinutý intelekt ( na rozdíl od demence, kdy dochází k úbytku již rozvinutého intelektu a bývá doménou starší věkové populace) § s tímto souvisí úroveň narušení chování , stupeň soběstačnosti a nutnost péče F 70-79 Mentální retardace F 70 Lehká mentální retardace IQ 50-69 (9-12roků). § schopni základního školního vzdělání a zaměstnání málo kvalifikovanou prací - vzdělatelní F 71 středně těžká mentální retardace IQ 35-49 (6-9 r.) § vzdělání na úrovni druhé třidy základní školy - vychovatelní, ale nevzdělatelní F 72 těžká mentální retardace IQ 20-34 (3-6 roků) § porucha psychomotorického vývoje přidružené defekty (smyslových orgánů, neurologické příznaky), zřejmá v předškolním věku F 73 hluboká mentální retardace IQ< 20 (<3 roky) § neschopni pečovat o základní potřeby, vyžadují stálý dohled (epilepsie, inkontinentní, poškození zraku a sluchu a a jiné tělesné handicapy)