Tematické zaměření seminářů TEORIE A METODIKA VÝCHOVY – PEDAGOGIKA II. LITERATURA PODMÍNKY KE ZKOUŠCE I. Část: SEMINÁRNÍ PRÁCE : TÉMA : A) týdenní náplň celodenního vytížení ředitele školy (MŠ, ZŠ, SŠ,VOŠ,SOUKROMÉ ) B) VÝZKUM : KLIMA ŠKOLY ROZSAH : ad A ) 4 strany – 2 tisk + 2 zpracování se závěrečným vyhodnocením ad B) 5 stran – hypotéza + vlastní výzkum + závěrečné vyhodnocení HODNOCENÍ : A ………………………50 bodů C……………………….30 bodů E……………………….10 bodů w Na této stránce najdete návod k doplnění přiložené tabulky pro soupis všech pracovních činností, které vykonával zvolený vedoucí pedagogický pracovník – ředitel školy během pracovního dne po dobu jednoho týdne. Položky v tabulce jsou voleny tak, aby poskytly předběžně utříděné informace o těchto činnostech. w Jednotlivé činnosti (operace, případy) zapisujeme do rubriky č.2 pod sebe tak, jak po sobě následují každou jednotlivou činnost „snímkujeme“ v čase, tj. v rubrice č.1 uvádíme, odkdy dokdy probíhala a kolik času si vyžadovala. w V dalších rubrikách zachycujeme vstup, zahájení činnosti (odkud přišel podnět k dané činnosti), její průběh (zda byly k provedení použity nějaké písemné podklady, např. které normativní nebo dokumentační materiály, a zda snímkovaný ředitel s někým kooperoval a jak ) a konečně výstup (čím byla činnost ukončena a komu byl výsledek činnosti a v jaké podobě určen). w Podmínkou výzkumu je maximální konkrétnost všech údajů. w Např. v položce č.2 musí být ze záznamu jasno, zda šlo o zpracování nebo předání informace (jaké), plánování (čeho), rozhodování (o čem), kontrolu či hodnocení (koho nebo čeho). w V rubrice č.2 je vyčleněn sloupec, v němž je třeba římskou číslicí vyznačit obsahové zaměření činnosti na jednu z oblastí : w –politická w – výchovně-vzdělávací w -personální w -administrativní w -ekonomickou a materiálně technickou w -případně jinou w V rubrice č.3 je podobně vyčleněn sloupec pro údaj, zda šlo o činnost plánovanou (P) nebo neplánovanou (N) ČÁST II. PÍSEMNÝ TEST: HODNOCENÍ : A ………………………50 bodů C……………………….30 bodů E……………………….10 bodů FUNKCE UČITELE w DOPLŇTE Z VLASTNÍCH ZKUŠENOSTÍ FUNKCE UČITELE MOTIVAČNÍ PLÁNOVACÍ KOMUNIKAČNÍ ŘÍDÍCÍ ORGANIZAČNÍ KONTROLNÍ VYHODNOCOVACÍ PEDEUTOCENTRICKÝ ZPŮSOB VÝUKY w Funkce učitele v rolích Pedocentrický způsob výuky Doplňte funkce u vybraných forem výuky pedeutocentrismus pedocentrismus FUNKCE UČITELE w PEDEUTOCENTRICKÝ w PLÁNOVACÍ w ORGANIZAČNÍ w ŘÍDÍCÍ w MOTIVAČNÍ w KOMUNIKAČNÍ w KONTROLNÍ w VYHODNOCOVACÍ w PEDOCENTRICKÝ w MOTIVAČNÍ w KOMUNIKAČNÍ w ORGANIZAČNÍ w PLÁNOVACÍ w ŘÍDÍCÍ w KONTROLNÍ w VYHODNOCOVACÍ REALIZACE VYUČOVAČÍ HODINY e učitel jedná uvolněně, účelně a vzbuzuje svým chováním zájem o výuku e vysvětlení podává učitel jasně a formou odpovídající potřebám a úrovni žáka e učitel klade otázky různého typu a srozumitelné šíře e žáci se na hodině aktivně podílejí a dostávají příležitost organizovat svoji vlastní práci e učitel používá širokou škálu vhodných učebních činností e učitel dává najevo respekt k myšlení a názorům žáků a podporuje jejich vyjadřování a další rozvíjení e - materiály a pomůcky jsou používány účelně e zadávaná činnost je přiměřená potřebám žáka UKÁZKA NĚKTERÝCH DRUHŮ SLOVNÍCH METOD MONOLOGICKÁ SLOVNÍ METODA METODA ROZHOVORU D I S K U S E DIDAKTICKÝ ČTYŘÚHELNÍK w Postavení učitel - žák PROCES VÝUKY FÁZE PROCESU VÝUKY Maňák,J. Teorie výukových metod.,s. MOTIVACE EXPOZICE FIXACE DIAGNÓZA APLIKACE FÁZE V PROCESU UČENÍ PLNÍCÍ ROZLIČNÉ FUNKCE NEZBYTNÉ PRO DOSAŽENÍ ÚSPĚCHU w Podle GUYERA a ROTHA w MOTIVAČNÍ FÁZE w FÁZE PŘEKÁŽEK w FÁZE POCHOPENÍ w FÁZE KONÁNÍ A CVIČENÍ w FÁZE PŘIPRAVENOSTI Belz,H,Siegrist,M.Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.s.67-8 w Podle R.M.GAGNÉ w SIGNÁLNÍ UČENÍ (emocionálně laděná reakce na signál) w UČENÍ NA ZÁKLADĚ PODNĚTU A REAKCE (předepsaná reakce na relativně přesně odlišený podnět) w ŘETĚZENÍ (spojení více podnětů a reakcí) w VERBÁLNÍ ASOCIACE (jde o učení řečových řetězců) w MNOHONÁSOBNÁ DISKRIMINACE (určitým způsobem reakce na určitý podnět) w UČENÍ POJMŮ (schopnost odpovídat jedinou reakcí na třídu podnětů) w UČENÍ SE PRAVIDLŮM (spojení pojmů a smyslové vztahy mezi pojmy) w ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ (řešení nových problémů s kombinací pravidel, které má k dispozici) HIERARCHICKÝ MODEL PODLE GAGNÉ.R.M. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ (typ VIII.) vyžaduje jako předpoklad : PRAVIDLA (typ VII) jejich předpokladem jsou :POJMY (typ VI) pro něž je potřebná : MNOHONÁSOBNÁ DISKRIMINACE (typ V) která předpokládá : VERBÁLNÍ ASOCIACE (typ IV) nebo jiné : ŘETĚZENÍ (typ III.) které vyžaduje jako předpoklad : SPOJENÍ PODNĚT – REAKCE (typ II) přípravná fáze učení : PODMÍNĚNÝ REFLEX – KLASICKÁ REAKCE NA PODNĚT (typ I) Robert M. Gagné tvrdí: w vzdělávací systém je soustavou, jejímž primárním posláním je zajistit u člověka UČENÍ w základní vstup v tomto systému vede k žákovi, výstupem jsou ZMĚNY V CHOVÁNÍ ŽÁKA w učitel je ORGANIZÁTOREM PODMÍNEK UČENÍ… tato učitelova řídící funkce se nemění, stane-li se systém složitější tím, že se zapojí určité technické prostředky w R.M.Gagné :Podmínky učení. Praha,SNP 1975 S.226-227 & L J € REALIZACE CÍL – OBSAH – METODA KLIMA TŘÍDY e je cílevědomě orientované na splnění úkolu, uvolněné a s jasným smyslem pro pořádek e učitel žáky podporuje a povzbuzuje k učení a dává jim najevo vysoká pozitivní hodnocení e vztahy mezi učitelem a žáky jsou do značné míry založeny na vzájemné úctě a dobrém uvolněném vztahu e učitel poskytuje žákovi zpětnou vazbu a tím přispívá k budování a posilování jeho sebedůvěry e vzhled učebny a její vybavení podporují kladné postoje žáka vůči vyučování a usnadňují činnosti, které se v ní realizují KÁZEŇ w řád je do značné míry založen na vytvoření kladného klimatu třídy a na dobré realizaci a řízení vyučovací hodiny w učitel má přiměřenou autoritu ve třídě a žáci ji uznávají a přijímají w učitel žákům vhodným způsobem sděluje pravidla a požadavky týkající se jejich chování w při řešení nevhodného chování žáka se správným způsobem uplatňuje prověření případu w učitel se vyhýbá konfrontacím a dovedně řeší situace, ve kterých konfrontace hrozí •HODNOCENÍ PROSPĚCHU ŽÁKA HODNOCENÍ PROSPĚCHU ŽÁKA pokračování w o práci a výsledcích si vedeme záznamy dle vlastního výběru w dejte dotyčnému příležitost, aby se podílel na hodnocení svojí práce, případně prospěchu w využívejte alternativních forem hodnocení n bodový systém n slovní hodnocení n ale i pochvala stačí k pobídce •REFLEXE A SEBEREFLEXE (EVALUACE) VLASTNÍ PRÁCE učitel hodnotí své hodiny s cílem přizpůsobit podle získaných poznatků budoucí plánování a praktickou činnost učitel pravidelně uvažuje o své aktuální praxi a snaží se rozptylovat ty stránky své práce, které vyžadují další rozvoj k hodnocení své praxe užívá učitel širokou škálu metod učitel pravidelně prověřuje organizaci svého času a svých činností a zjišťuje, zda by nebylo možno je uspořádat tak, aby dosáhl větší účinnosti učitel pravidelně reviduje svoje strategie a techniky PEDAGOGICKÉ DESATERO 1. ZÁKLADEM NAŠÍ PRÁCE JE POZITIVNÍ VZTAH K DÍTĚTI, ŽÁKOVI, UČENÍ, KOLEGUM, KE SVĚTU Z Á V Ě R Geoffrey Petty doporučuje : D I S K U S E