K L I M A Š K O L Y K L I M A T Ř Í D Y & ÚVOD & TEORETICKÝ ÚVOD & ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA & ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA – jednoduchém provedení –kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování CÍL PŘEDNÁŠKY ] zjistit specifické klima školy, třídy ] zjistit strukturu třídy ] vytipovat nejoblíbenější (nejméně oblíbené) osobnosti kolektivu ] stanovit jejich vliv ] náhled na kritéria, podle kterých si žáci vybírají svoje kamarády ] možných vůdčích osobností Ú V O D Při interakci v lidské skupině existuje cosi silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : • všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě C Í L P R Ů Z K U M U • PARCIÁLNÍ ZJIŠTĚNÍ • K L I M A T U Š K O L Y • NA I. STUPNI P R Ů B Ě H • ZPRÁVA O STAVU ŠKOLY • hledejte prameny doplňte případně vlastními prameny ZJIŠTĚNÉ HODNOTY grafické zpracování s komentářem ANALÝZA STAVU ŠKOLY závěr, doporučení, opatření ap KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : •ustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace : K co se ve třídě děje • K co se dříve stalo • K co se očekává • K co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY • Počet otázek : 10 • 1. – 5. otázka otevřená /odpovědi a,b,c • 6. – 10. otázka uzavřená / hodnotová škála známkou 1 – 5 /nejlepší x nejhorší/ UKÁZKA • POHÁDKOVOU CESTOU KE KLIMATU ŠKOLY Sociometrická metoda • Je to způsob zjišťování bezprostředních emocionálních vztahů uvnitř malé skupiny • J,L,Kolomlinskij : • Sociometrie měří neviditelné nitky sympatií a antipatií, které lidi vzájemně svazují, a určují ty, kteří jsou oblíbeni, i ty, kteří jsou psychologicky izolováni SOCIOMETRICKÉ STRUKTURY A PODSTRUKTURY • DYÁDY–dvojice vytvářející při stálejším kontaktu více lidí ve skupině síť vztahů, která je jednou ze základních komponent skupinové struktury • PÁR – dvě osoby, které se navzájem volí • ŘETĚZ – osoba A vybírá osobu B, ta vybírá osobu C atd. • KLIKA– nejméně tři osoby, které se navzájem volí • HVĚZDA– jedna osoba obdrží naprostou většinu voleb, které však nevrací • SÍŤ – všichni členové skupiny se volí navzájem • IZOLÁTORY – nikdo je nevolí HYPOTÉZY • Sociální vztahy ve školní třídě: • budou roztříštěné • s nízkou mírou koheze, • integrovanosti • a slabou vnitřní strukturou ZDŮVODNĚNÍ HYPOTÉZ • Jedná se o běžnou třídu, jež se konstituovala v 6.ročníku ZŠ. • Ve školní třídě je nepříznivé složení žáků Několik žáků s nízkou úrovní intelektových schopností 3 žáci prospívají s vyznamenáním 6 žáků diagnostikováno se SPU (dyslexie,dysortografie) 4 žáci projevují trvale výchovné potíže (udělen 2. a 3. st. z chování (nevhodné rodinné prostředí i problémová orientace mino školu) U K Á Z K Y Z Á V Ě R • KLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení • KLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat • Jedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY • KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá F O R M Y Podporující dobré KLIMA TŘÍDY : Dobrý příklad učitele Umět žáky motivovat Vzájemná úcta a respekt Umět používat humor Být přátelský Chápat život žáků i mimo školu Vzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd