METODY MRAVNÍ VÝCHOVY PEDAGOGICKÝ ODKAZ J. A. KOMENSKÉHO Literatura : Cipro, M.: Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984 Jůva, Vl.:Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8 Šimoník, O.:Úvod do školní didaktiky. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86663-04-7 Malý encyklopedický slovník. Praha: ACADEMIA 1972 Rousseau, J. J. a jeho odkaz. (Úvod? J.Cach). Praha : SNP, 1967 Dewey, J.: Škola s společnost. Praha : J. Laichtner, 1904. Mojžíšek, L.: Základy pedagogické diagnostiky. Praha : SNP, 1986, s.7 Horká, H., Hrdličková, A.: Výchova pro 21.století. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0 Z rozsáhlého pedagogického odkazu Komenského, který je dodnes předmětem pečlivého studia i hluboké úcty a obdivu, uveďme alespoň díla nejznámější a nejpoužívanější. Velká didaktika je koncepční spis, který řeší základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody a přináší návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež. Systematický návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině a jak je připravovat pro školní docházku, poskytuje Informatorium školy mateřské. Pojem výchova: Jůva Vl : záměrné působení na rozvoj osobnosti Pařízek Vl.: záměrné, soustavné a organizované působení na člověka Tomášek Fr., kardinál : definuje výchovu jako uvědomělou péči o dítě, přičemž vychovávat, znamená působit do nitra dítěte,aby v něm byla' vyvolána žádoucí odezva jeho schopností a vloh po stránce intelektové, citové a sociální, které se mají za vedení vychovatele harmonicky rozvíjet a dopomoci dítěti k dosažení životního cíle Průcha J.: • záměrné a cílevědomé vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně , integrovanou a socializovanou osobností. Pedagogický slovník: proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji PERMANENTNI výchova: - tj. celoživotní rozvíjení osobnosti, ve shodě s proměnami životního způsobu, aby jedinec byl schopen v nových podmínkách úspěšně jednat a plnit své základní sociální role - PV předpokládá organické propojení o b o u základních forem výchovy: heteroedukaci autoedukaci výchova druhým sebevýchova jedincem TŘÍDĚNÍ METOD MRAVNÍ VÝCHOVY METODY MRAVNÍHO UVĚDOMOVÁNÍ 1) Metoda požadavků Souvisí se zásadou cílevědomého výchovného působení. Pedagog nemůže čekat na výsledek živelného vývoje dítěte. Obecný cíl morálního rozvoje plánuje a konkretizuje do každodenních pravidel žádoucího chování s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem (školní řád). Cílem je znalost pravidel žádoucího chování. 2) Metoda vysvětlování Umožňuje objasňovat podstatu mravního jednání. Opírá se o logickou argumentaci(rozum), dokazování a vyvracení. Cílem je hlubší pochopení norem, smyslu žádoucího chování, vytvoření morálních pojmů, zásad,morální teorie. 3) Metody vyvolávání a tlumení citů Sugesce agitace degravace Substituce eliminace sublimace Sugesce vyvoláváme nebo přenášíme citové vzruchy a hodnotící postoje, rozum a kritičnost, nemají funkci dominantní Agitace • získávání posluchače pro nějakou myšlenku především na základě citových pohnutek sympatií a antipatií Eliminace odstraňování z okolí edukantů nežádoucí výchovné podněty Substituce nahrazování nevhodných podnětů vhodnějšími (odvedení pozornosti) Degravace oslabování nežádoucích emocí např. žertem, nezraňuje cit dítěte Sublimace převádění nižších pohnutek do sfér kulturního uspokojení (převod bojovnosti na sportovní zápolení, touhu po moci na zdravou ctižádostivost apod.) 4) Metoda přesvědčování Nejužívanější metodou. Obrací se především na sféru emotivní. Přesvědčovat je nesnadnější než vysvětlovat. Cílem:metody je vzbudit city závaznosti, povinnosti a odpovědnosti vůči poznávaným mravním principům. 5) Metoda příkladu Předvádí způsoby chování v podobě smyslově vnímatelném nebo alespoň konkrétně představitelné. Cílem metody příkladu je upevnit, žádoucí chování vytvořením názorných a přitažlivých vzorů. !!!! Nebezpečí opačného účinku!!!! 6) Metoda řešení morálních dilemat , Jsou to stádia (etapy) morálního vývoje s respektováním zásad přiměřenosti věku a Individuálním zvláštnostem. Metoda řeší morální problematiku na souborech mikropříběhů a v diskusi se žáky se předložené problémy řeší. 7) Metoda režimu Metoda umožňuje vypěstovat žádoucí návyky tím, že činnost podřizuje určité pravidelnosti, určitému řádu. Pravidelný, opakující sled činností vytváří systém podmíněných reflexů - dynamický stereotyp. 8) Metoda cvičení Je podobně jako metoda režimu zaměřená na výchovu žádoucích činností. Výsledkem cvičení je zvyk, totiž potřeba jednat navyklým způsobem. POZOR na izolovanou metodu cvičení - bezduchou drezúru až dril. 9) Metoda získávání Projev očekávání - působí kladně na sebecit dítěte, které je potěšeno dobrým míněním o sobě Slib a výstraha - nadměrné a nevhodné slibování vychovává sobce, prospěcháře. Odměnu pouze za mimořádné činnosti. Soutěž - metoda nesmí vést k pěstování sobeckého individualizmu a nezdravé ctižádosti, nesmí ohrožovat solidaritu a přátelství mezi skupinami a jednotlivci Závazek- podněcuje žádoucí aktivitu i. žáka. Není radno metodou plýtvat. Nesmí zevšednět. . 10) Metoda kontroly ( dozor) Povzbuzuje žádoucí způsoby chování, tlumí nežádoucí. Již pouze přítomnost pedagoga dětem připomíná, jak se mají chovat. 11) Metoda hodnocení (odměny a trestu) Působí na emocionální sféru psychiky dětí. Schvalováním a odsuzováním (trestáním) edukátor orientuje žádoucí chování edukantů. Př.J.J.Rousseau. 12) Metoda pověřování úkolem nebo funkcí Učí se plnit pravidelně úkoly, rozhodovat, organizovat, volat druhé k odpovědnosti, řídit 13) Metoda utváření samospráv a spolupráce se samosprávou Poskytnutí více náročnějších k samostatné činnosti. HODNOTOVÁ STRÁNKA MRAVNÍ VÝCHOVY Etický postoj - úsilí dát životu řád Etické pojetí života - hierarchicky uspořádané hodnoty Etická funkce - regulace duchovna vzhledem k životu Etická hodnota - jev, který v daném okamžiku přispívá k rozvoji života Norma - je stabilizovaná etická hodnota Morálka - soubor norem, které upravují vztahy mezi lidmi Mravnost - praktická stránka jednání _ Mravní výchova - speciální výchovná činnost ZÁVĚR: - každá metoda má ve výchovném procesu specifickou funkci - žádnou metodu nelze preferovat na úkor druhých - volba metody je prubířským kamenem ped.mistrovství - není žádný zaručený "recept" - není univerzální nástroj - táž účinná metoda u jednoho učitele může zcela selhat u jiného učitele