Okruhy ke zkoušce z pedagogiky Studijní obor Fyzioterapie Studijní rok 2008 – 2009 PdF MU 1 Předmět pedagogiky a jeho různá pojetí 2 Struktura pedagogiky, postavení pedagogiky v systému věd 3 Explanace a vztahy pojmů výchova, vzdělání, edukace, edukační realita 4 Výchova a socializace, akulturace a enkulturace 5 Styly výchovy, 6 Typy edukačních prostředí a jejich charakteristika 7 Podstata a komponenty edukačních procesů 8 Modely edukačních procesů 9 Vstupní determinanty edukačních procesů 10 Specifické rysy edukačních procesů ve zdravotnickém prostředí 11 Pojem sociální komunikace, její druhy a její deklarační hodnota 12 Verbální komunikace 13 Neverbální komunikace a paralingvistické projevy 14 Andragogika v práci terapeuta 15 Metody vzdělávání dospělých 16 Pracovník ve vzdělávání dospělých 17 Složky výchovy a jejich vztahy 18 Mravní výchova, její cíle, obsah, metody a prostředky 19 Tělesná výchova a výchova ke zdravému životnímu způsobu 20 Rodinná výchova a její individuální a sociální význam. 21 Výchova pro 21. stol. 22 Pedagogický systém J. A. Komenského Literatura: Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. 2. vydání ISBN 80-7178-631-4 Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4 Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 3. vydání. ISBN 80-7178-579-2 Bednaříková, I. Sociální komunikace. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1357-4 Bednaříková, I.Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1356-6 Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MU, 2004. 2. vydání. ISBN 80- 86633-00-4 Střelec, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3687-7 Kučerová, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov: Grafotlač, 1996. ISBN80-85668-34-3. Jůva, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1996.