METODIKA TĚLESNÉMETODIKA TĚLESNÉ VÝCHOVYVÝCHOVY POHYB A ONTOGENEZEPOHYB A ONTOGENEZE CeláCelá ontogenezeontogeneze jeje spojenaspojena ss pohybem,pohybem, kterýkterý sese nana níní aktivněaktivně podílí,podílí, utváříutváří ii usměrňujeusměrňuje vývojvývoj tvarutvaru aa funkcefunkce organizmuorganizmu.. AdekvátníAdekvátní pohybpohyb jeje předpokladempředpokladem harmonickéhoharmonického procesuprocesu růsturůstu ii vývojevývoje.. VztahVztah pohybupohybu aa ontogenezeontogeneze jeje obousměrnýobousměrný -- vzájemněvzájemně sese ovlivňujíovlivňují.. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJPSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ Časné motorické chováníČasné motorické chování Reflexní vs. spontánní:Reflexní vs. spontánní: ReflexReflexníní:: stereotypstereotypníní odpověď vyvolanáodpověď vyvolaná specifickým externím stimulemspecifickým externím stimulem SpontSpontánníánní:: pohyby bez známého externíhopohyby bez známého externího podnětupodnětu spontánní pohyby rukouspontánní pohyby rukou a sahání po okolí, ...a sahání po okolí, ... spontánní kopáníspontánní kopání a později chůzea později chůze NOVOROZENECKÉ OBDOBÍNOVOROZENECKÉ OBDOBÍ pohybové automatismypohybové automatismy respiracerespirace křikkřik sánísání polykánípolykání Babinského reflexBabinského reflex mrkání atd.mrkání atd. 1.1.-- 28. den života28. den života KOJENECKÉ OBDOBÍKOJENECKÉ OBDOBÍ TvorbaTvorba základníchzákladních pohybovýchpohybových vzorcůvzorců PohybPohyb manifestujemanifestuje zránízrání organismuorganismu -- protoproto musímusí býtbýt vždyvždy vv souladusouladu ss nímním takétaké navozovánnavozován JakákoliJakákoli předčasnápředčasná pohybovápohybová stimulacestimulace můžemůže způsobitzpůsobit místnímístní ii celkovoucelkovou patologickoupatologickou adaptaciadaptaci PohybPohyb sámsám sese podílípodílí ii nana utvářeníutváření tvarutvaru tělatěla (zakřivení(zakřivení páteře)páteře) ((2828.. denden ­­ 11.. rok)rok) Batolecí obdobíBatolecí období vznikvznik základníchzákladních pohybovýchpohybových stereotypůstereotypů končíkončí schopnostíschopností lokomocelokomoce bezbez permanentníhopermanentního kontaktukontaktu ss podložkoupodložkou potřebapotřeba vysokévysoké pohybovépohybové aktivityaktivity všechvšech úrovníúrovní (časté(časté střídánístřídání jejíjejí intenzityintenzity ii typu)typu) spontánníspontánní aktivituaktivitu dítětedítěte spojujemespojujeme ss řízenouřízenou aktivitouaktivitou učeníučení pohpoh.. napodobovánímnapodobováním diferenciacediferenciace dledle potřebypotřeby pohybupohybu:: hypomobilníhypomobilní normobilnínormobilní hypermobilníhypermobilní PohybPohyb batoletebatolete jeje realizacírealizací jehojeho psychickýchpsychických pochodůpochodů (diagnostika(diagnostika mentálnímentální retardace)retardace) ukončenýukončený 11.. rokrok ­­ 33.. rokrok Předškolní věkPředškolní věk odod zvládnutízvládnutí bezdotykovébezdotykové lokomocelokomoce dodo vstupuvstupu dodo školy,školy, kdykdy docházídochází kk dalšímudalšímu kvalitativnímukvalitativnímu růsturůstu pohybovépohybové výbavyvýbavy vysokávysoká plasticitaplasticita CNSCNS velkývelký rozsahrozsah kloubníkloubní pohyblivostipohyblivosti (časté(časté zneužívání,zneužívání, důrazdůraz nana správnousprávnou posturu!)posturu!) (ukončený(ukončený 33.. -- ukončenýukončený 66.. rok)rok) Školní věkŠkolní věk Prepubertální akceleracePrepubertální akcelerace PubertaPuberta Postpubertální fáze vývojePostpubertální fáze vývoje Školní věkŠkolní věk vstupvstup dodo školyškoly == 33.. kritickékritické životníživotní obdobíobdobí ((11.. porod,porod, 22.. odstav,odstav, 44.. puberta,puberta, 55.. klimakterium)klimakterium) výraznávýrazná změnazměna režimurežimu dítětedítěte (v(v pohybovépohybové aktivitěaktivitě převažujípřevažují omezeníomezení nadnad stimulacemi)stimulacemi) nucenénucené dlouhodobédlouhodobé udržováníudržování neměnnéneměnné polohypolohy dítětedítěte veve školníškolní lavicilavici (převažuje(převažuje zátěžzátěž sese statickoustatickou formouformou svalovésvalové práce)práce) základnízákladní potřebapotřeba:: vyrovnávacívyrovnávací aktivityaktivity (alternativní(alternativní školy)školy) Sportovní kategorie:Sportovní kategorie: PřípravnáPřípravná 77--1010 (mladší školní věk)(mladší školní věk) ŽákovskáŽákovská 1111--1414 (střední školní věk)(střední školní věk) DorosteneckáDorostenecká 1515--1818 (starší školní věk)(starší školní věk) Alternativní školstvíAlternativní školství 1. klasické reformní školy1. klasické reformní školy waldorfskéwaldorfské jenskéjenské montessoriovskémontessoriovské freinetovskéfreinetovské 2. církevní školy2. církevní školy 3. moderní alternativní školy3. moderní alternativní školy školy s otevřeným vyučovánímškoly s otevřeným vyučováním školy s volnou architekturouškoly s volnou architekturou školy bez ročníkůškoly bez ročníků cestující školycestující školy odenwaldské školyodenwaldské školy Mladší školní věkMladší školní věk 66.. letlet (vstup(vstup dodo školy)školy) -- 99.. letlet takétaké jedinecjedinec vv tomtotomto věkuvěku potřebujepotřebuje pohybpohyb vv odpovídajícíodpovídající kvalitěkvalitě ii kvantitěkvantitě (mladší(mladší školákškolák byby mělměl vv pohybupohybu trávittrávit stejnoustejnou dobu,dobu, jakoujakou trávítráví vseděvsedě veve škole)škole) pohybovápohybová aktivitaaktivita musímusí obsahovatobsahovat všechnyvšechny pohybovépohybové vzorcevzorce ss přiměřenýmpřiměřeným střídánímstřídáním ukončenímukončením mladšíhomladšího školníhoškolního věkuvěku nastávajínastávají vhodnévhodné podmínkypodmínky propro počátekpočátek sportovníhosportovního tréninkutréninku Starší školní věkStarší školní věk (10 let(10 let -- ukončení povinné školní docházky)ukončení povinné školní docházky) FyzickýFyzický vývojvývoj:: MěníMění sese utvářeníutváření těla,těla, vnitřnívnitřní prostředí,prostředí, pohybovépohybové vybavenívybavení aa takétaké potřebapotřeba pohybupohybu ­­ obdobíobdobí největšíchnejvětších interindividuálníchinterindividuálních ii intersexuálníchintersexuálních rozílůrozílů výraznévýrazné zlepšenízlepšení hrubéhrubé ii jemnéjemné motorikymotoriky zvyšujezvyšuje sese svalovásvalová sílasíla,, aleale stejnýmstejným tempemtempem sese nezvyšujenezvyšuje šlachovášlachová aa vazivovávazivová pevnostpevnost aniani sese neurychlujeneurychluje kostníkostní zránízrání čiči výkonnostvýkonnost oběhovéhooběhového systémusystému (manifestace(manifestace přetíženípřetížení -- mm.. Scheuermann,Scheuermann, mm.. OsgoodOsgood--SchlatterSchlatter,, ......)).. DozníváníDoznívání ,,zlaté,,zlaté dobydoby motoriky"motoriky" Podíl jednotlivých činností vePodíl jednotlivých činností ve školním věku:školním věku: Schéma dynamiky nácvikuSchéma dynamiky nácviku pohybových činnostípohybových činností Vztah mezi všeobecnou aVztah mezi všeobecnou a specializovanou zátěžíspecializovanou zátěží Dorostový věk, adolescence,Dorostový věk, adolescence, starší školní věkstarší školní věk Ukončení povinné školní docházkyUkončení povinné školní docházky -- 18 let18 let Bez omezení pohybových aktivitBez omezení pohybových aktivit Tvorba a fixace stereotypuTvorba a fixace stereotypu potřeby pohybupotřeby pohybu při kompenzacipři kompenzaci denního zatíženídenního zatížení Návyk na pohybNávyk na pohyb musí být v této věkové kategorii součástímusí být v této věkové kategorii součástí celého procesu výchovy, zaměstnání i odpočinku (změnacelého procesu výchovy, zaměstnání i odpočinku (změna životního stylu po ukončení povinné školní docházkyživotního stylu po ukončení povinné školní docházky -- poklespokles pohybové aktivity + problém hypomobility)pohybové aktivity + problém hypomobility) Ukončení procesu růstu a vývojeUkončení procesu růstu a vývoje, vyrovnání rozdílů výkonnosti, vyrovnání rozdílů výkonnosti všech orgánůvšech orgánů Duševní rozvojDuševní rozvoj, abstraktní a logické myšlení, potřeba, abstraktní a logické myšlení, potřeba seberealizace, emoční složka, uvědomělostseberealizace, emoční složka, uvědomělost Potřeba motivacePotřeba motivace (důležité jsou pro tento věk atraktivní formy(důležité jsou pro tento věk atraktivní formy pohybu)pohybu) Rychle rostoucí výkonnostRychle rostoucí výkonnost Tab. 6.Tab. 6. Věkové kategorie podleVěkové kategorie podle WHOWHO Stáří a pohybStáří a pohyb ÚlohaÚloha pohybupohybu vv primárníprimární ii sekundárnísekundární prevenciprevenci OddalováníOddalování vznikuvzniku regresivníchregresivních procesůprocesů připři adekvátnímadekvátním zatěžovánízatěžování (nebezpečí(nebezpečí lokálníholokálního přetíženípřetížení stejněstejně jakojako nedostatečnénedostatečné stimulace),stimulace), správnásprávná výživa,výživa, životníživotní podmínkypodmínky apodapod.. PsychickýPsychický nebonebo mentálnímentální věkvěk jeje opětopět individuálníindividuální ukazatelukazatel (sociální(sociální věk)věk) ZhodnocenímZhodnocením všechvšech výševýše uvedenýchuvedených faktorůfaktorů vzniknevznikne tzvtzv.. funkčnífunkční čiči výkonnostnívýkonnostní věkvěk.. RozdílyRozdíly mohoumohou býtbýt velkévelké -- ažaž desítkydesítky letlet.. PraktickyPrakticky odod 4646 letlet sese měnímění regulačníregulační mechanismy,mechanismy, docházídochází kk prvnímprvním poruchámporuchám systémusystému hypotalamohypofyzárního,hypotalamohypofyzárního, aleale ii pohlavníhopohlavního.. TyTy sese promítajípromítají dodo funkcífunkcí řadyřady dalšíchdalších orgánůorgánů.. RegresivníRegresivní změnyzměny (tkáně(tkáně kloubů,kloubů, svalů,svalů, stavbastavba cév)cév) VýkonnostníVýkonnostní sportsport aa věkvěk:: nástupnástup středníhostředního věkuvěku jižjiž vv obdobíobdobí zralostizralosti (od(od 3131 let)let) VýraznýVýrazný poklespokles maximálnímaximální výkonnostivýkonnosti (stejně(stejně jakojako dobadoba nástupunástupu vrcholnévrcholné výkonnostivýkonnosti nenínení aniani dobadoba jejíhojejího sníženísnížení propro všechnyvšechny činnostičinnosti aniani jedincejedince fixnífixní HodnoceníHodnocení dynamikydynamiky maximálnímaximální výkonnostivýkonnosti:: 11.. omezeníomezení pohyblivostipohyblivosti (po(po 2020.. roku)roku) 22.. poklespokles rychlostirychlosti (po(po 2222..--2424.. roku,roku, maximummaximum poklesupoklesu mezimezi 3030..--5050..)) 33.. vytrvalostvytrvalost (po(po 3030.. roce)roce) 44.. poklespokles obratnostiobratnosti aa statstat.. sílysíly ((3030..--4040.. rok)rok) KMENOVÉ UČIVO TĚLESNÉKMENOVÉ UČIVO TĚLESNÉ VÝCHOVYVÝCHOVY KategorieKategorie vzdělávacíhovzdělávacího programuprogramu ZÁKLADNÍZÁKLADNÍ ŠKOLAŠKOLA:: 1.1. PoznatkyPoznatky zz TVTV aa sportu,sportu, komunikace,komunikace, organizace,organizace, hygienahygiena aa bezpečnostbezpečnost vv TVTV aa sportusportu 2.2. Průpravná,Průpravná, kondiční,kondiční, koordinační,koordinační, kompenzační,kompenzační, relaxační,relaxační, vyrovnávací,vyrovnávací, tvořivátvořivá aa jinájiná cvičenícvičení 3.3. GymnastikaGymnastika 4.4. RytmickéRytmické aa kondičníkondiční gymnastickégymnastické činnostičinnosti ss hudbou,hudbou, tanectanec 5.5. ÚpolyÚpoly 6.6. AtletikaAtletika 7.7. PohybovéPohybové hryhry aa netradičnínetradiční pohybovépohybové činnostičinnosti 8.8. SportovníSportovní hryhry 9.9. PlaváníPlavání 10.10. BrusleníBruslení 11.11. LyžováníLyžování 12.12. TuristikaTuristika aa pobytpobyt vv příroděpřírodě Poznatky z TV a sportu,Poznatky z TV a sportu, komunikace, organizace,komunikace, organizace, hygiena a bezpečnost v TVhygiena a bezpečnost v TV a sportua sportu 1. a 2. ročník1. a 2. ročník UčivoUčivo:: významvýznam pohybupohybu propro zdravízdraví aa vývojvývoj organismuorganismu žákažáka vhodnévhodné množstvímnožství pohybupohybu aa jehojeho rozloženírozložení vv režimurežimu dnedne preventivnípreventivní významvýznam zdravotnězdravotně zaměřenýchzaměřených činnostíčinností příležitostipříležitosti propro TVTV aa sportsport veve školeškole aa mimomimo školuškolu základnízákladní pojmypojmy (terminologie)(terminologie) spojenéspojené ss osvojovanýmiosvojovanými činnostmi,činnostmi, cvičebnímicvičebními prostoryprostory aa vybavenímvybavením smluvenésmluvené povely,povely, signály,signály, znamení,znamení, gestagesta ajaj.. prostředkyprostředky komunikacekomunikace připři TVTV aa sportusportu základnízákladní zásadyzásady bezpečnéhobezpečného pohybupohybu aa chováníchování připři TVTV aa sportusportu prvníprvní pomocpomoc připři drobnýchdrobných poraněních,poraněních, přivolánípřivolání pomocipomoci sledovánísledování školníchškolních informacíinformací oo tělesnétělesné výchověvýchově aa sportusportu VV návaznostinávaznosti nana jinéjiné předmětypředměty:: základnízákladní organizačníorganizační činnostičinnosti nana smluvenésmluvené povely,povely, signálysignály (zaujímání(zaujímání aa změnyzměny místmíst apap..)) přípravapříprava aa úklidúklid nářadínářadí aa náčinínáčiní přípravapříprava propro pohybovoupohybovou činnostčinnost (oblečení,(oblečení, obutíobutí atdatd..)) pravidelnépravidelné mytímytí popo pohybovýchpohybových aktivitáchaktivitách bezpečnýbezpečný pohybpohyb aa bezpečnébezpečné chováníchování veve známýchznámých prostorechprostorech ošetřeníošetření drobnýchdrobných poraněníporanění JakoJako rozšiřujícírozšiřující můžemůže býtbýt využitovyužito učivoučivo dalšídalší vzdělávacívzdělávací etapy,etapy, přizpůsobenépřizpůsobené úrovniúrovni aa zájmůmzájmům žákůžáků.. CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: ví,ví, žeže pohybpohyb jeje vhodnývhodný propro zdravízdraví ví,ví, žeže byby mělměl aktivněaktivně cvičitcvičit 22 -- 33 hodinyhodiny denně,denně, aa snažísnaží sese oo toto (za(za pomocipomoci učiteleučitele aa rodičů)rodičů) znázná základnízákladní pravidlapravidla chováníchování připři TVTV aa sportusportu aa řídířídí sese jimijimi (za(za pomocipomoci učitele)učitele) umíumí reagovatreagovat nana základnízákladní pokyny,pokyny, signálysignály aa gestagesta učiteleučitele dovededovede sese samostatněsamostatně převléctpřevléct dodo cvičebníhocvičebního úboruúboru aa umýtumýt sese umíumí ošetřitošetřit drobnádrobná poraněníporanění aa přivolatpřivolat pomocpomoc 3.3. -- 5. ročník5. ročník UčivoUčivo různérůzné funkcefunkce pohybupohybu veve zdravémzdravém životnímživotním stylustylu (rozvoj(rozvoj zdatnosti,zdatnosti, dovedností,dovedností, regenerace,regenerace, kompenzacekompenzace jednostrannéhojednostranného zatížení,zatížení, vyrovnávánívyrovnávání oslabení)oslabení) významvýznam sledovánísledování základníchzákladních tělesnýchtělesných parametrůparametrů propro zdravízdraví ii pohybovoupohybovou činnostčinnost významvýznam přípravypřípravy organismuorganismu předpřed cvičenímcvičením vhodnévhodné aa nevhodnénevhodné prostředíprostředí propro TVTV aa sport,sport, vhodnévhodné aa nevhodnénevhodné pohybovépohybové činnostičinnosti základnízákladní pojmypojmy (terminologie)(terminologie) spojenéspojené ss novýminovými pohybovýmipohybovými činnostmičinnostmi aa prostředímprostředím osobníosobní hygienahygiena připři různýchrůzných pohybovýchpohybových aktivitáchaktivitách bezpečnýbezpečný pohybpohyb aa chováníchování ii vv méněméně známýchznámých prostorechprostorech (baz(baz..),), jednáníjednání fairfair playplay základnízákladní zdrojezdroje informacíinformací oo TVTV aa sportusportu (časopisy,(časopisy, knihy,knihy, televize,televize, rozhlasrozhlas ajaj..)) škodlivýškodlivý vlivvliv kouření,kouření, pitípití alkoholualkoholu aa požívánípožívání drogdrog nana zdravízdraví aa pohybovoupohybovou výkonnostvýkonnost VV návaznostinávaznosti nana jinéjiné předmětypředměty:: organizaceorganizace některýchněkterých činnostíčinností aa soutěží,soutěží, rozhodovánírozhodování sledovánísledování základníchzákladních výkonůvýkonů aa jejichjejich záznamzáznam cvičenícvičení vv nástupovémnástupovém aa pochodovémpochodovém tvarutvaru základnízákladní údržbaúdržba náčinínáčiní aa některýchněkterých částíčástí sportovišťsportovišť hygienahygiena připři dalšíchdalších pohybovýchpohybových aktivitáchaktivitách (plavání,(plavání, turistika)turistika) ošetřeníošetření většíchvětších poranění,poranění, přivolánípřivolání lékařelékaře fairfair playplay chováníchování připři TVTV aa sportusportu ekologickéekologické chováníchování připři TVTV aa sportusportu vv příroděpřírodě JakoJako rozšiřujícírozšiřující můžemůže býtbýt využitovyužito učivoučivo dalšídalší vzdělávacívzdělávací etapyetapy přizpůsobenépřizpůsobené úrovniúrovni aa zájmůmzájmům žákůžáků.. CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: ví,ví, žeže vhodnývhodný pohybpohyb pomáhápomáhá keke zdravémuzdravému růstu,růstu, rozvojirozvoji srdce,srdce, kostí,kostí, svalů,svalů, plicplic ajaj.. uvědomujeuvědomuje sisi různérůzné funkcefunkce pohybupohybu aa využívávyužívá jeje zaza pomocipomoci učiteleučitele aa rodičůrodičů vv dennímdenním režimurežimu ví,ví, žeže byby sese mělměl aktivněaktivně pohybovatpohybovat minimálněminimálně 22 hodhod.. dennědenně aa snažísnaží sese oo toto (částečně(částečně samostatně)samostatně) umíumí zaznamenatzaznamenat základnízákladní údajeúdaje oo pohybpohyb.. výkonechvýkonech aa rozumírozumí jimjim znázná zásadyzásady fairfair playplay chováníchování ii chováníchování vv příroděpřírodě aa snažísnaží sese jeje naplňovatnaplňovat (za(za pomocipomoci učitele)učitele) umíumí ošetřitošetřit ii většívětší poraněníporanění aa přivolatpřivolat lékařelékaře ví,ví, kdekde jeje možnémožné získatzískat informaceinformace oo TVTV aa sportusportu 6.6. -- 9. ročník9. ročník UčivoUčivo:: významvýznam biorytmůbiorytmů propro zdravízdraví aa pohybovoupohybovou aktivituaktivitu rozdílyrozdíly mezimezi TVTV aa sportemsportem dívekdívek aa chlapců,chlapců, mladýchmladých aa starých,starých, zdravýchzdravých aa oslabenýchoslabených pojmypojmy (terminologie)(terminologie) osvojovanýchosvojovaných činnostíčinností významvýznam hodnothodnot srdečnísrdeční frekvencefrekvence připři TVTV aa sportu,sportu, prakticképraktické využitívyužití propro úpravuúpravu zátěžezátěže zásadyzásady bezpečnostibezpečnosti ii vv málomálo známémznámém prostředíprostředí (hory,(hory, les)les) významvýznam různýchrůzných rolírolí veve sportusportu rozdílyrozdíly mezimezi rekreačním,rekreačním, výkonnostnímvýkonnostním aa vrcholovýmvrcholovým (profesionálním(profesionálním sportem)sportem) vv podmínkách,podmínkách, zaměření,zaměření, tréninkutréninku VV návaznostinávaznosti nana jinéjiné předmětypředměty:: přebíránípřebírání některýchněkterých organizačníchorganizačních aa hodnotícíchhodnotících úkolůúkolů odod učiteleučitele vystupovánívystupování vv roliroli soupeře,soupeře, rozhodčího,rozhodčího, zapisovatele,zapisovatele, divákadiváka základnízákladní údržbaúdržba cvičišť,cvičišť, péčepéče oo náčinínáčiní aa vlastnívlastní výstrojvýstroj aa výzbrojvýzbroj ošetřeníošetření vážnýchvážných aa životživot ohrožujícíchohrožujících poraněníporanění (i(i vv nestandardníchnestandardních podmínkách),podmínkách), odsunodsun raněnýchraněných (ve(ve spojeníspojení ss jinýmijinými předměty)předměty) pohybovápohybová činnostčinnost připři různémrůzném stupnistupni znečištěníznečištění ovzdušíovzduší CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: umíumí změřitzměřit srdečnísrdeční frekvencifrekvenci aa ví,ví, jakjak využítvyužít údajúdaj propro úpravuúpravu pohybovépohybové zátěžezátěže umíumí sisi uspořádatuspořádat svůjsvůj pohybovýpohybový režimrežim pravidelněpravidelně sese věnujevěnuje některémuněkterému sportusportu nebonebo jinéjiné pohybovépohybové aktivitěaktivitě rozumírozumí rozdílůmrozdílům mezimezi pohybovoupohybovou činnostíčinností různýchrůzných skupinskupin lidílidí aa respektujerespektuje jeje zvládázvládá různérůzné sociálnísociální rolerole vv osvojovanýchosvojovaných činnostechčinnostech zvládázvládá prakticképraktické jednáníjednání aa rozhodovánírozhodování ii veve vypjatýchvypjatých situacíchsituacích (úraz,(úraz, nevhodnénevhodné klimatickéklimatické aa ekologickéekologické podmínky)podmínky) RozšiřujícíRozšiřující učivoučivo:: všechnyvšechny vhodnévhodné informaceinformace oo TVTV aa sportusportu veve zdravémzdravém životnímživotním stylustylu aa jejichjejich prakticképraktické aplikaceaplikace základyzáklady grafickéhografického záznamuzáznamu pohybupohybu sbíránísbírání aa tříděnítřídění informacíinformací zz TVTV aa sportusportu dalšídalší vhodnévhodné námětynáměty reagujícíreagující nana místní,místní, regionálníregionální ii širšíširší děnídění vv TVTV aa sportusportu základnízákladní informaceinformace zz dějindějin ii současnostisoučasnosti TVTV aa sportusportu Průpravná, kondiční,Průpravná, kondiční, koordinační, kompenzační,koordinační, kompenzační, relaxační, vyrovnávací,relaxační, vyrovnávací, tvořivá a jiná cvičenítvořivá a jiná cvičení 1. a 2. ročník1. a 2. ročník UčivoUčivo:: základnízákladní pojmypojmy spojenéspojené ss jednotlivýmijednotlivými druhy,druhy, cvičenícvičení osvojovanýmiosvojovanými činnostmi,činnostmi, základnímizákladními polohamipolohami aa pohybypohyby (postupně(postupně sese rozvíjírozvíjí podlepodle úrovněúrovně žáků)žáků) základnízákladní významvýznam jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů cvičenícvičení aa jejichjejich použitípoužití vv dennímdenním režimurežimu správnésprávné drženídržení tělatěla připři prácipráci vsedě,vsedě, vstoje,vstoje, připři zvedánízvedání břemenbřemen atdatd.. významvýznam soustředěnísoustředění připři cvičení,cvičení, prožíváníprožívání cvikůcviků přípravapříprava organismuorganismu propro různérůzné pohybovépohybové činnostičinnosti (samostatně(samostatně ss pomocípomocí učitele)učitele) VV návaznostinávaznosti nana vědomostivědomosti aa dovednostidovednosti osvojenéosvojené vv jinýchjiných předmětechpředmětech:: protahovacíprotahovací aa napínacínapínací (strečinková)(strečinková) cvičenícvičení (volená(volená podlepodle účeluúčelu následnénásledné nebonebo předchozípředchozí činnostičinnosti aa pohybovépohybové úrovněúrovně žáků)žáků) rychlostněrychlostně silovásilová cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího neoxidativníhoneoxidativního alaktátovéhoalaktátového metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu 55 ­­ 1515 minutminut ss maximálnímaximální intenzitouintenzitou ss intervalyintervaly odpočinkuodpočinku kolemkolem 22 minutminut vytrvalostnívytrvalostní cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího oxidativníhooxidativního metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu nadnad 1010 -- 1515 minutminut mírnoumírnou intenzitouintenzitou cvičenícvičení propro rozvojrozvoj kloubníkloubní pohyblivostipohyblivosti (flexibility)(flexibility) aa pohybovépohybové obratnostiobratnosti cvičenícvičení dechovádechová cvičenícvičení kompenzačníkompenzační (po(po statickéstatické prácipráci vsedě,vsedě, vstojevstoje aa popo jinéjiné jednostrannéjednostranné zátěži)zátěži) cvičenícvičení propro správnésprávné drženídržení tělatěla vv různýchrůzných poloháchpolohách (pracovních(pracovních aa cvičebních)cvičebních) cvičenícvičení vyrovnávacívyrovnávací -- korektivníkorektivní (podle(podle úrovněúrovně oslabeníoslabení nebonebo ohroženíohrožení jednotlivýchjednotlivých žáků)žáků) psychomotorickápsychomotorická cvičenícvičení cvičenícvičení motivační,motivační, tvořivá,tvořivá, dobrodružná,dobrodružná, napodobivánapodobivá ajaj.. námětynáměty propro cvičenícvičení vv jinýchjiných předmětechpředmětech (obsah,(obsah, možnýmožný hudebníhudební doprovoddoprovod sese měnímění podlepodle věkuvěku žáků)žáků) cvičenícvičení propro přípravupřípravu organismuorganismu předpřed různýmirůznými druhydruhy pohybovýchpohybových činnostíčinností cvičenícvičení propro "každý"každý den"den" (podle(podle věkuvěku žáků)žáků) RozšiřujícíRozšiřující učivoučivo:: založenozaloženo nana prováděníprovádění stejnéstejné činnostičinnosti nana vyššívyšší úrovni,úrovni, vv novýchnových modifikacíchmodifikacích apodapod.. CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: chápe,chápe, žeže různárůzná cvičenícvičení majímají různérůzné účinkyúčinky (s(s pomocípomocí učuč.. sese oo tomtom praktickyprakticky přesvědčuje)přesvědčuje) víví oo svýchsvých pohybovýchpohybových přednostechpřednostech aa nedostatcíchnedostatcích aa ss pomocípomocí učiteleučitele aa rodičůrodičů jeje ovlivňujeovlivňuje znázná zásadyzásady správnéhosprávného sezení,sezení, drženídržení tělatěla veve stoji,stoji, dýchánídýchání ví,ví, jakjak odstranitodstranit cvičenímcvičením únavuúnavu připři výucevýuce (s(s pomocípomocí učitele)učitele) pravidelněpravidelně zařazujezařazuje dodo svéhosvého režimurežimu (ve(ve školeškole aa doma)doma) zdravotnízdravotní cvičenícvičení aa vhodnévhodné pohybovépohybové činnostičinnosti osvojenéosvojené připři TVTV (podle(podle radrad učiteleučitele aa rodičů)rodičů) PodlePodle potřebypotřeby jeje vv tomtotomto tématutématu využívánovyužíváno různérůzné nářadínářadí aa náčiní,náčiní, cvikycviky nana místěmístě ii zz místa,místa, činnostičinnosti jednotlivců,jednotlivců, dvojicdvojic atdatd.. 3.3. -- 5. ročník5. ročník UčivoUčivo:: základnízákladní pojmypojmy spojenéspojené ss jednotlivýmijednotlivými druhy,druhy, cvičenícvičení osvojovanýmiosvojovanými činnostmi,činnostmi, základnímizákladními polohamipolohami aa pohybypohyby (postupně(postupně sese rozvíjírozvíjí podlepodle úrovněúrovně žáků)žáků) základnízákladní významvýznam jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů cvičenícvičení aa jejichjejich použitípoužití vv dennímdenním režimurežimu správnésprávné drženídržení tělatěla připři prácipráci vsedě,vsedě, vstoje,vstoje, připři zvedánízvedání břemenbřemen atdatd.. významvýznam soustředěnísoustředění připři cvičení,cvičení, prožíváníprožívání cvikůcviků přípravapříprava organismuorganismu propro různérůzné pohybovépohybové činnostičinnosti (samostatně(samostatně ss pomocípomocí učitele)učitele) konkrétníkonkrétní účinkyúčinky jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů cvičenícvičení základnízákladní technikatechnika jednotlivýchjednotlivých cvikůcviků způsobyzpůsoby rozvojerozvoje kondičníchkondičních aa koordinačníchkoordinačních předpokladůpředpokladů podstatapodstata únavy,únavy, jednostrannéjednostranné zátěžezátěže aa svalovésvalové nerovnováhynerovnováhy vhodnévhodné podmínkypodmínky propro jednotlivéjednotlivé druhydruhy cvičenícvičení (ve(ve škole,škole, doma)doma) základnízákladní způsobyzpůsoby kontrolykontroly jednotlivýchjednotlivých cvičenícvičení (zrcadlo,(zrcadlo, spolužák,spolužák, pocitypocity atdatd..)) VV návaznostinávaznosti nana vědomostivědomosti aa dovednostidovednosti osvojenéosvojené vv jinýchjiných předmětechpředmětech:: protahovacíprotahovací aa napínacínapínací (strečinková)(strečinková) cvičenícvičení (volená(volená podlepodle účeluúčelu následnénásledné nebonebo předchozípředchozí činnostičinnosti aa pohybovépohybové úrovněúrovně žáků)žáků) rychlostněrychlostně silovásilová cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího neoxidativníhoneoxidativního alaktátovéhoalaktátového metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu 55 ­­ 1515 minutminut ss maximálnímaximální intenzitouintenzitou ss intervalyintervaly odpočinkuodpočinku kolemkolem 22 minutminut vytrvalostnívytrvalostní cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího oxidativníhooxidativního metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu nadnad 1010 -- 1515 minutminut mírnoumírnou intenzitouintenzitou cvičenícvičení propro rozvojrozvoj kloubníkloubní pohyblivostipohyblivosti (flexibility)(flexibility) aa pohybovépohybové obratnostiobratnosti cvičenícvičení dechovádechová cvičenícvičení kompenzačníkompenzační (po(po statickéstatické prácipráci vsedě,vsedě, vstojevstoje aa popo jinéjiné jednostrannéjednostranné zátěži)zátěži) cvičenícvičení propro správnésprávné drženídržení tělatěla vv různýchrůzných poloháchpolohách (pracovních(pracovních aa cvičebních)cvičebních) cvičenícvičení vyrovnávacívyrovnávací -- korektivníkorektivní (podle(podle úrovněúrovně oslabeníoslabení nebonebo ohroženíohrožení jednotlivýchjednotlivých žáků)žáků) psychomotorickápsychomotorická cvičenícvičení cvičenícvičení motivační,motivační, tvořivá,tvořivá, dobrodružná,dobrodružná, napodobivánapodobivá ajaj.. námětynáměty propro cvičenícvičení vv jinýchjiných předmětechpředmětech (obsah,(obsah, možnýmožný hudebníhudební doprovoddoprovod sese měnímění podlepodle věkuvěku žáků)žáků) cvičenícvičení propro přípravupřípravu organismuorganismu předpřed různýmirůznými druhydruhy pohybovýchpohybových činnostíčinností cvičenícvičení propro "každý"každý den"den" (podle(podle věkuvěku žáků)žáků) RozšiřujícíRozšiřující učivoučivo:: individuálníindividuální souborysoubory cvičenícvičení propro rozvojrozvoj zdatnostizdatnosti nebonebo korekcikorekci zdravotníhozdravotního oslabeníoslabení CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: znázná základnízákladní nevhodnénevhodné činnosti,činnosti, kterékteré ohrožujíohrožují jehojeho zdravízdraví znázná základnízákladní způsobyzpůsoby rozvojerozvoje kondičníchkondičních aa koordinačníchkoordinačních předpokladůpředpokladů aa snažísnaží sese oo zvyšovánízvyšování jejichjejich úrovněúrovně (s(s pomocípomocí učitele,učitele, rodičůrodičů ii samostatně)samostatně) znázná několikněkolik základníchzákladních cvikůcviků zz každékaždé osvojovanéosvojované oblastioblasti aa dovededovede jeje ss pomocípomocí učiteleučitele seřaditseřadit dodo ucelenéucelené sestavysestavy dovededovede prožívatprožívat cvičenícvičení aa soustředitsoustředit sese nana správnésprávné aa přesnépřesné provedeníprovedení pohybupohybu dovededovede tvořivětvořivě zacházetzacházet ss pohybovýmipohybovými dovednostmidovednostmi aa vytvářetvytvářet vlastnívlastní pohybovépohybové představypředstavy PodlePodle potřebypotřeby jeje vv tomtotomto tématutématu využívánovyužíváno různérůzné nářadínářadí aa náčiní,náčiní, cvikycviky nana místěmístě ii zz místa,místa, činnostičinnosti jednotlivců,jednotlivců, dvojicdvojic atdatd.. 6.6. -- 9. ročník9. ročník UčivoUčivo:: základnízákladní pojmypojmy spojenéspojené ss jednotlivýmijednotlivými druhy,druhy, cvičenícvičení osvojovanýmiosvojovanými činnostmi,činnostmi, základnímizákladními polohamipolohami aa pohybypohyby (postupně(postupně sese rozvíjírozvíjí podlepodle úrovněúrovně žáků)žáků) základnízákladní významvýznam jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů cvičenícvičení aa jejichjejich použitípoužití vv dennímdenním režimurežimu správnésprávné drženídržení tělatěla připři prácipráci vsedě,vsedě, vstoje,vstoje, připři zvedánízvedání břemenbřemen atdatd.. významvýznam soustředěnísoustředění připři cvičení,cvičení, prožíváníprožívání cvikůcviků přípravapříprava organismuorganismu propro různérůzné pohybovépohybové činnostičinnosti (samostatně(samostatně ss pomocípomocí učitele)učitele) konkrétníkonkrétní účinkyúčinky jednotlivýchjednotlivých druhůdruhů cvičenícvičení základnízákladní technikatechnika jednotlivýchjednotlivých cvikůcviků způsobyzpůsoby rozvojerozvoje kondičníchkondičních aa koordinačníchkoordinačních předpokladůpředpokladů podstatapodstata únavy,únavy, jednostrannéjednostranné zátěžezátěže aa svalovésvalové nerovnováhynerovnováhy vhodnévhodné podmínkypodmínky propro jednotlivéjednotlivé druhydruhy cvičenícvičení (ve(ve škole,škole, doma)doma) dalšídalší způsobyzpůsoby kontrolykontroly aa korekcekorekce jednotlivýchjednotlivých cvičenícvičení využitívyužití audiovizuálníaudiovizuální technikytechniky VV návaznostinávaznosti nana vědomostivědomosti aa dovednostidovednosti osvojenéosvojené vv jinýchjiných předmětechpředmětech:: protahovacíprotahovací aa napínacínapínací (strečinková)(strečinková) cvičenícvičení (volená(volená podlepodle účeluúčelu následnénásledné nebonebo předchozípředchozí činnostičinnosti aa pohybovépohybové úrovněúrovně žáků)žáků) rychlostněrychlostně silovásilová cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího neoxidativníhoneoxidativního alaktátovéhoalaktátového metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu 55 ­­ 1515 minutminut ss maximálnímaximální intenzitouintenzitou ss intervalyintervaly odpočinkuodpočinku kolemkolem 22 minutminut vytrvalostnívytrvalostní cvičenícvičení (prováděná(prováděná vv režimurežimu převažujícíhopřevažujícího oxidativníhooxidativního metabolickéhometabolického krytí)krytí) popo dobudobu nadnad 1010 -- 1515 minutminut mírnoumírnou intenzitouintenzitou cvičenícvičení propro rozvojrozvoj kloubníkloubní pohyblivostipohyblivosti (flexibility)(flexibility) aa pohybovépohybové obratnostiobratnosti cvičenícvičení dechovádechová cvičenícvičení kompenzačníkompenzační (po(po statickéstatické prácipráci vsedě,vsedě, vstojevstoje aa popo jinéjiné jednostrannéjednostranné zátěži)zátěži) cvičenícvičení propro správnésprávné drženídržení tělatěla vv různýchrůzných poloháchpolohách (pracovních(pracovních aa cvičebních)cvičebních) cvičenícvičení vyrovnávacívyrovnávací -- korektivníkorektivní (podle(podle úrovněúrovně oslabeníoslabení nebonebo ohroženíohrožení jednotlivýchjednotlivých žáků)žáků) psychomotorickápsychomotorická cvičenícvičení cvičenícvičení motivační,motivační, tvořivá,tvořivá, dobrodružná,dobrodružná, napodobivánapodobivá ajaj.. námětynáměty propro cvičenícvičení vv jinýchjiných předmětechpředmětech (obsah,(obsah, možnýmožný hudebníhudební doprovoddoprovod sese měnímění podlepodle věkuvěku žáků)žáků) cvičenícvičení propro přípravupřípravu organismuorganismu předpřed různýmirůznými druhydruhy pohybovýchpohybových činnostíčinností cvičenícvičení propro "každý"každý den"den" (podle(podle věkuvěku žáků)žáků) Co by měl žák umět (vědět):Co by měl žák umět (vědět): zná bezpečně základní způsoby rozvojezná bezpečně základní způsoby rozvoje pohybových předpokladů i korekce svalovýchpohybových předpokladů i korekce svalových oslabení a dovede je převážně samostatněoslabení a dovede je převážně samostatně využívatvyužívat zná základní cviky a sestavy pro různé účely azná základní cviky a sestavy pro různé účely a dovede je převážně samostatně využít v dennímdovede je převážně samostatně využít v denním režimurežimu dovede se připravit samostatně pro různoudovede se připravit samostatně pro různou pohybovou činnostpohybovou činnost umí si vytvořit vhodné prostředí pro cvičení neboumí si vytvořit vhodné prostředí pro cvičení nebo relaxaci a využít i hudebního nebo rytmickéhorelaxaci a využít i hudebního nebo rytmického doprovodudoprovodu RozšiřujícíRozšiřující učivoučivo:: individuálníindividuální souborysoubory cvičenícvičení propro rozvojrozvoj zdatnostizdatnosti nebonebo korekcikorekci zdravotníhozdravotního oslabeníoslabení cvičenícvičení popo náročnénáročné duševníduševní činnostičinnosti cvičenícvičení propro kompenzacikompenzaci zátěžezátěže různýchrůzných profesíprofesí GymnastikaGymnastika 1. a 2. ročník1. a 2. ročník UčivoUčivo:: pojmypojmy:: základnízákladní cvičebnícvičební polohy,polohy, postoje,postoje, pohybypohyby paží,paží, nohou,nohou, trupu,trupu, názvynázvy používanéhopoužívaného nářadínářadí aa náčinínáčiní vhodnévhodné oblečeníoblečení propro gymnastikugymnastiku základnízákladní bezpečnostníbezpečnostní pravidlapravidla připři gymnastickémgymnastickém cvičenícvičení svalovésvalové napětínapětí aa uvolněníuvolnění celéhocelého tělatěla aa jehojeho částíčástí gymnastickégymnastické drženídržení tělatěla soustředěnísoustředění nana cvičenícvičení průpravnáprůpravná gymnastickágymnastická cvičenícvičení AkrobacieAkrobacie:: průpravnáprůpravná cvičenícvičení propro zvládnutízvládnutí kotoulukotoulu (vpřed)(vpřed) kotoulkotoul průpravnáprůpravná cvičenícvičení propro zvládnutízvládnutí kotoulukotoulu vzadvzad kotoulkotoul vzadvzad Přeskok:Přeskok: průpravná cvičení pro nácvikprůpravná cvičení pro nácvik gymnastického odrazu z trampolínkygymnastického odrazu z trampolínky skoky prosté odrazem snožmo zskoky prosté odrazem snožmo z trampolínkytrampolínky výskok do vzporu dřepmo na sníženouvýskok do vzporu dřepmo na sníženou švédskou bednu odrazem z trampolínkyšvédskou bednu odrazem z trampolínky HrazdaHrazda (jiné(jiné stavebnicovéstavebnicové nářadínářadí sese stejnoustejnou funkcí)funkcí):: ručkováníručkování veve visuvisu průpravnáprůpravná cvičenícvičení propro přešvihypřešvihy zeze shybushybu stojmostojmo Kladinka:Kladinka: chůze s dopomocíchůze s dopomocí RozšiřujícíRozšiřující učivoučivo:: učivoučivo dalšídalší vzdělávacívzdělávací etapyetapy přizpůsobenépřizpůsobené úrovniúrovni aa zájmůmzájmům žákůžáků CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: ví,ví, žeže gymnastikagymnastika obsahujeobsahuje základnízákladní druhydruhy cvičení,cvičení, kterékteré napomáhajínapomáhají keke správnémusprávnému drženídržení těla,těla, ovlivňováníovlivňování pohyblivosti,pohyblivosti, obratnostiobratnosti aa sílysíly znázná alespoňalespoň pasivněpasivně základnízákladní pojmypojmy osvojovanýchosvojovaných cvikůcviků aa dovededovede pojmenovatpojmenovat základnízákladní gymnastickégymnastické nářadínářadí aa náčinínáčiní ví,ví, žeže připři zpevněnízpevnění tělatěla sese provádějíprovádějí gymnastickágymnastická cvičenícvičení snázesnáze umíumí kotoul,kotoul, prostéprosté skokyskoky snožmosnožmo zz trampolínkytrampolínky aa zvládázvládá základyzáklady gymnastickéhogymnastického odrazuodrazu 3.3. -- 5. ročník5. ročník UčivoUčivo:: PoznatkyPoznatky aa činnostičinnosti předchozípředchozí etapyetapy jsoujsou dáledále rozvíjenyrozvíjeny aa doplňoványdoplňovány následujícímnásledujícím učivemučivem.. pojmypojmy:: základnízákladní cvičebnícvičební polohy,polohy, postoje,postoje, pohybypohyby paží,paží, nohou,nohou, trupu,trupu, názvynázvy používanéhopoužívaného nářadínářadí aa náčinínáčiní (aktivně)(aktivně) základnízákladní záchranazáchrana aa dopomocdopomoc připři gymnastickémgymnastickém cvičenícvičení průpravnáprůpravná cvičenícvičení propro ovlivňování,ovlivňování, pohyblivosti,pohyblivosti, obratnosti,obratnosti, síly,síly, rychlostirychlosti aa koordinacekoordinace pohybůpohybů atdatd.. (s(s širšímširším spektremspektrem náčiní)náčiní) Akrobacie:Akrobacie: kotoul vpřed a jeho modifikacekotoul vpřed a jeho modifikace kotoul vzad a jeho modifikacekotoul vzad a jeho modifikace průpravná cvičení pro zvládnutí stoje naprůpravná cvičení pro zvládnutí stoje na rukourukou stoj na rukou (s dopomocí)stoj na rukou (s dopomocí) akrobatické kombinaceakrobatické kombinace PřeskokPřeskok:: průpravnáprůpravná cvičenícvičení propro nácviknácvik gymnastickéhogymnastického odrazuodrazu zz můstkumůstku přeskokpřeskok 22 -- 44 dílůdílů bednybedny odrazemodrazem zz trampolínkytrampolínky roznožkaroznožka přespřes kozukozu našířnašíř odrazemodrazem zz můstku,můstku, trampolínkytrampolínky skrčkaskrčka přespřes kozukozu (bednu)(bednu) našířnašíř odrazemodrazem zz můstku,můstku, trampolínkytrampolínky Hrazda:Hrazda: shyb stojmoshyb stojmo -- odrazem přešvih do vzporuodrazem přešvih do vzporu vzadu stojmovzadu stojmo -- stojstoj shyb stojmoshyb stojmo -- přešvihy do svisu střemhlavpřešvihy do svisu střemhlav (svisu závěsem levou(svisu závěsem levou -- pravou vpravou v podkolení) a zpět do stojepodkolení) a zpět do stoje ze svisu stojmoze svisu stojmo -- náskok do vzporunáskok do vzporu -- sešinsešin kombinace cvikůkombinace cviků Kladinka:Kladinka: chůze bez dopomocichůze bez dopomoci Rozšiřující učivo:Rozšiřující učivo: učivo další vzdělávací etapy,učivo další vzdělávací etapy, přizpůsobené úrovni a zájmům žákůpřizpůsobené úrovni a zájmům žáků CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: zvládázvládá základnízákladní pojmypojmy aktivněaktivně umíumí poskytnoutposkytnout základnízákladní dopomocdopomoc aa záchranuzáchranu připři cvičenícvičení ví,ví, žeže gymnastikagymnastika jeje založenazaložena nana přesnémpřesném prováděníprovádění pohybůpohybů aa snažísnaží sese oo toto umíumí kotoulkotoul vřed,vřed, vzadvzad aa stojstoj nana rukourukou (s(s dopomocí)dopomocí) ii veve vazbáchvazbách umíumí roznožkuroznožku aa skrčkuskrčku přespřes nářadínářadí odpovídajícíodpovídající výškyvýšky 6.6. -- 9. ročník9. ročník UčivoUčivo:: PoznatkyPoznatky aa činnostičinnosti předchozíchpředchozích etapetap jsoujsou dáledále rozvíjenyrozvíjeny aa doplňoványdoplňovány následujícímnásledujícím učivemučivem.. pojmypojmy:: odvozenéodvozené cvičebnícvičební polohy,polohy, postojepostoje aa pohybypohyby částíčástí tělatěla veve shoděshodě ss osvojovanýmiosvojovanými cvičebnímicvičebními tvarytvary záchranazáchrana aa dopomocdopomoc ii připři náročnějšíchnáročnějších cvicíchcvicích gymnastkagymnastka vv domácíchdomácích podmínkáchpodmínkách gymnastickégymnastické soutěže,soutěže, estetikaestetika gymnastickéhogymnastického cvičenícvičení průpravnáprůpravná cvičenícvičení zapojenízapojení žákůžáků dodo řízenířízení aa samostatnéhosamostatného hodnoceníhodnocení kvalitykvality AkrobacieAkrobacie:: kotoulkotoul letmoletmo kotoulkotoul vzadvzad dodo zášvihu,zášvihu, stojestoje nana rukourukou stojstoj nana lopatkách,lopatkách, stojstoj nana rukourukou ii ss výdržívýdrží (samostatně)(samostatně) přemetpřemet stranoustranou (vlevo,(vlevo, vpravo)vpravo) rovnovážnérovnovážné polohypolohy vv postojíchpostojích skokyskoky nana místěmístě aa zz místamísta (především(především D)D) PřeskokyPřeskoky:: skokyskoky odrazemodrazem zz trampolínkytrampolínky (prosté,(prosté, ss pohybypohyby nohou,nohou, ss obraty)obraty) roznožkaroznožka přespřes kozukozu (bednu)(bednu) našíř,našíř, nadélnadél ii ss oddálenýmoddáleným odrazemodrazem skrčkaskrčka přespřes kozukozu (bednu)(bednu) našířnašíř ii ss oddálenýmoddáleným odrazemodrazem HrazdaHrazda popo čeločelo:: náskoknáskok dodo vzporuvzporu -- zákmihemzákmihem seskok,seskok, sešinsešin výmykvýmyk (odrazen(odrazen jednonož,jednonož, obounož)obounož) přešvihypřešvihy únožmoúnožmo veve vzporuvzporu podmetpodmet KladinaKladina 11 mm (převážně(převážně D)D):: různérůzné druhydruhy chůzechůze ss doprovodnýmidoprovodnými pohybypohyby pažípaží aa obratyobraty rovnovážnérovnovážné polohypolohy náskoky,náskoky, seskokyseskoky (na(na vhodnouvhodnou podložku)podložku) klus,klus, poskokyposkoky jednoduchéjednoduché vazbyvazby aa sestavysestavy CoCo byby mělměl žákžák umětumět (vědět)(vědět):: znázná aktivněaktivně osvojovanéosvojované pojmypojmy zvládázvládá bezpečněbezpečně záchranuzáchranu aa dopomocdopomoc připři osvojovanýchosvojovaných cvicíchcvicích umíumí cvičitcvičit podlepodle slovníchslovních pokynů,pokynů, příppříp.. grafickéhografického návodunávodu dovededovede stojstoj nana rukou,rukou, přemetpřemet stranou,stranou, roznožku,roznožku, skrčkuskrčku přespřes nářadínářadí odpovídajícíodpovídající výšky,výšky, výmykvýmyk aa přešvihypřešvihy veve vzporuvzporu nana hrazdě,hrazdě, podmet,podmet, dívkydívky základnízákladní cvičebnícvičební prvkyprvky nana kladiněkladině dovededovede ss osvojenýchosvojených cvikůcviků připravitpřipravit krátkékrátké sestavysestavy aa zacvičitzacvičit jeje dovededovede využívatvyužívat gymnastickégymnastické cvikycviky propro rozvojrozvoj svésvé zdatnostizdatnosti aa propro správnésprávné drženídržení tělatěla Rozšiřující učivo:Rozšiřující učivo: AkrobacieAkrobacie:: přemetpřemet vpředvpřed přemetpřemet vzadvzad rondatrondat saltosalto vpředvpřed (odrazem(odrazem zz můstkumůstku nebonebo trampolínky)trampolínky) přešvihypřešvihy skrčmo,skrčmo, odbočmoodbočmo veve vzporuvzporu ležmo,ležmo, kolakola únožmoúnožmo (CH)(CH) akrobatickáakrobatická cvičenícvičení veve dvojicíchdvojicích aa veve skupináchskupinách Přeskoky:Přeskoky: skrčka přes kozu nadél (D)skrčka přes kozu nadél (D) skrčka přes bednu nadél (CH)skrčka přes bednu nadél (CH) odbočka přes bednu našířodbočka přes bednu našíř Hrazda doskočná:Hrazda doskočná: komíhání ve svisu (CH)komíhání ve svisu (CH) výmyk tahemvýmyk tahem -- sešin (CH)sešin (CH) toč jízdmotoč jízdmo BradlaBradla popo bokyboky:: ručkováníručkování veve vzporuvzporu (CH)(CH) komíháníkomíhání veve vzporuvzporu -- zánožka,zánožka, přednožkapřednožka ii ss obratemobratem (CH)(CH) kotoulkotoul (CH)(CH) stojstoj nana ramenouramenou zákmihemzákmihem ii tahemtahem (CH)(CH) KruhyKruhy:: komíháníkomíhání veve svisusvisu svissvis vznesmo,vznesmo, střemhlavstřemhlav houpáníhoupání ss obratyobraty uu předhupupředhupu aa záhupu,záhupu, uu záhupuzáhupu seskokseskok Rytmické a kondičníRytmické a kondiční gymnastické činnosti s hudbou,gymnastické činnosti s hudbou, tanectanec Literatura:Literatura: Kučera, M., Dylevský, D. (eds.) Pohybový systém a zátěž. Praha: Grada Publishing, 1997. 252 s. ISBN 80-7169-258-1. Rubáš, K. Sportovní příprava. Plzeň, KTSV Pedagogické fakulty ZČU, 1996. 142 s. ISBN 80-7082-294-5. Dovalil, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha, Karolinum, 1998. 36 s. ISBN 80-7184-653-8.