MTVMTV Významné a rozhodující postavení meziVýznamné a rozhodující postavení mezi činiteli určujícími úroveň vzdělání a výchovyčiniteli určujícími úroveň vzdělání a výchovy patří učiteli.patří učiteli. UČITEL TĚLESNÉ VÝCHOVYUČITEL TĚLESNÉ VÝCHOVY Struktura předpokladů aStruktura předpokladů a vlastností pedagoga:vlastností pedagoga: zaměřenost osobnostizaměřenost osobnosti rozvinuté osobnostní vlastnostirozvinuté osobnostní vlastnosti pedagogické vlastnosti, soustavapedagogické vlastnosti, soustava poznatků, vědomostí, praktickýchpoznatků, vědomostí, praktických dovedností a zkušenostídovedností a zkušeností Zaměřenost osobnostiZaměřenost osobnosti a její poruchya její poruchy Soubor vlastností osobnosti, kterým je společná orientaceSoubor vlastností osobnosti, kterým je společná orientace jedince na určité cílejedince na určité cíle Poruchy zaměřenosti osobnosti:Poruchy zaměřenosti osobnosti: citová deprivacecitová deprivace (strádání)(strádání) frustracefrustrace (zmaření dosažení cíle nepřekonáním vnitřní,(zmaření dosažení cíle nepřekonáním vnitřní, sociální, fyzické překážky)sociální, fyzické překážky) útěk do fantazieútěk do fantazie agreseagrese apatie, rezignaceapatie, rezignace regreseregrese (imitace bezmocnosti(imitace bezmocnosti ­­ vyžaduje péči)vyžaduje péči) projekceprojekce (promítání viny a zodpovědnosti na druhé)(promítání viny a zodpovědnosti na druhé) vytěsněnívytěsnění (potlačení(potlačení--ignorace skutečností spojených s frustrací)ignorace skutečností spojených s frustrací) rozvinuté osobnostní vlastnostirozvinuté osobnostní vlastnosti vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti dlouhodobější a stálejší znaky osobnostidlouhodobější a stálejší znaky osobnosti projevují se určitým způsobem jednání,projevují se určitým způsobem jednání, chováníchování TemperamentTemperament SchopnostiSchopnosti CharakterCharakter Motivy a postojeMotivy a postoje Volní vlastnostiVolní vlastnosti vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti temperamenttemperament souborsoubor vrozenýchvrozených vlastnostívlastností projevujícíchprojevujících sese způsobemzpůsobem reagování,reagování, chováníchování aa prožíváníprožívání.. TT.. jeje spjatspjat sese vzrušivostí,vzrušivostí, zároveňzároveň jeje toto tendencetendence organismuorganismu měnitměnit náladynálady.. HippokratovaHippokratova typologietypologie sangviniksangvinik:: silný,silný, vzrušivý,vzrušivý, vyrovnanývyrovnaný cholerikcholerik:: silný,silný, vzrušivý,vzrušivý, nevyrovnanýnevyrovnaný flegmatikflegmatik:: silný,silný, nevzrušivý,nevzrušivý, pomalýpomalý melancholikmelancholik:: slabý,slabý, vzrušivý,vzrušivý, zranitelnýzranitelný KretschmerovaKretschmerova typologietypologie JungovaJungova typologietypologie introverzeintroverze xx extraverzeextraverze EysenckovaEysenckova typologietypologie labilitalabilita xx stabilitastabilita introverzeintroverze xx extraverzeextraverze vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti schopnostischopnosti (vlohy(vlohy nadánínadání talenttalent genialita)genialita) intelektuální schopnosti:intelektuální schopnosti: verbálníverbální numerická a prostorová představivostnumerická a prostorová představivost kreativitakreativita kreativní myšlení atd.kreativní myšlení atd. senzorické schopnosti:senzorické schopnosti: (úroveň aktivizace smyslových orgánů)(úroveň aktivizace smyslových orgánů) senzomotorické schop.senzomotorické schop. (psychomotorické):(psychomotorické): ( tj. předpoklady lidského organismu k( tj. předpoklady lidského organismu k poh. činnostipoh. činnosti umělecké schopnostiumělecké schopnosti vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti charaktercharakter odrazodraz souhrnusouhrnu povahovýchpovahových vlastnostívlastností ss morálnímmorálním významem,významem, projevujeprojevuje sese vv různýchrůzných vztazíchvztazích jedincejedince:: veve vztahuvztahu člověkačlověka kk lidemlidem aa společnostispolečnosti veve vztahuvztahu individuaindividua kk prácipráci veve vztahuvztahu kk soběsobě samémusamému aa vlastnímuvlastnímu životuživotu veve vztahuvztahu kk životnímživotním těžkostemtěžkostem aa překážkámpřekážkám veve vztahuvztahu kk živéživé aa neživéneživé příroděpřírodě vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti motivymotivy (impulz(impulz (vnitřní)(vnitřní) xx incentivincentiv (vnější))(vnější)) potřebypotřeby (Maslow)(Maslow) bilogickébilogické sociálnísociální kulturníkulturní psychicképsychické estetickéestetické zájmyzájmy ideályideály hodnotyhodnoty zvykzvyk cílcíl pudpud H O D N O T O V Á H I E R A R C H I E vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti postoje:postoje: vyjádření na škálevyjádření na škále rozhodně anorozhodně ano rozhodně nerozhodně ne centrální (pro osobnost podstatné)centrální (pro osobnost podstatné) periferní (méně subj. významné)periferní (méně subj. významné) POSTOJPOSTOJ MOTIVACEMOTIVACE CHOVÁNÍCHOVÁNÍ vlastnosti osobnostivlastnosti osobnosti svědomísvědomí nejvyšší autoregulační moment ve struktuře osobnostinejvyšší autoregulační moment ve struktuře osobnosti soustava poznatků,soustava poznatků, vědomostí, praktickýchvědomostí, praktických dovedností a zkušenostídovedností a zkušeností jistýjistý stupeňstupeň osvojeníosvojení všeobecnýchvšeobecných teoretickýchteoretických vědomostívědomostí aa vysokývysoký stupeňstupeň vzdělánívzdělání vv rámcirámci vlastnívlastní specializacespecializace vysokávysoká úroveňúroveň praktickýchpraktických dovednostídovedností veve vlastnímvlastním oboruoboru aa vědomostívědomostí všeobecněvšeobecně pedagogickýchpedagogických:: (vzhledem(vzhledem kk výšivýši nárokůnároků nana prakticképraktické dovednostidovednosti učiteleučitele jeje nezbytnénezbytné systematickésystematické udržováníudržování funkčnífunkční zdatnostizdatnosti vlastníhovlastního organismuorganismu ......)) didaktickédidaktické předpokladypředpoklady:: stručněstručně aa jasnějasně vysvětlitvysvětlit novounovou činnostčinnost umětumět vv novénové činnostičinnosti selektovatselektovat problémproblém aa tenten pakpak objasnitobjasnit volitvolit efektivníefektivní metodickémetodické řadyřady nácvikunácviku vhodněvhodně motivovat,motivovat, ...... percepčnípercepční schopnostischopnosti učiteleučitele:: poznatpoznat vnitřnívnitřní světsvět žákažáka analyzovatanalyzovat problémovéproblémové oblastioblasti učeníučení paměťovépaměťové dispozicedispozice učiteleučitele výrazovévýrazové aa komunikativníkomunikativní schopnostischopnosti:: jazykjazyk (řeč),(řeč), tjtj.. hlasitost,hlasitost, artikulace,artikulace, tempo,tempo, výrazovost,výrazovost, adekvátnostadekvátnost mimika,mimika, gestikulace,gestikulace, pantomimikapantomimika aa pohledypohledy domluvenédomluvené signálysignály:: (tlesknutí,(tlesknutí, písknutípísknutí atdatd..)) vlastnívlastní vzhledvzhled řídícířídící aa organizačníorganizační předpokladypředpoklady:: majímají přímýpřímý vlivvliv nana efektivituefektivitu vyučovánívyučování (důležitá(důležitá jeje vlastnívlastní přípravapříprava nana vyučovacívyučovací jednotku)jednotku) akademickéakademické schopnostischopnosti:: (samovzdělávání,(samovzdělávání, experimentování,experimentování, publikování,publikování, přednášenípřednášení atdatd..)) TYPOLOGIE OSOBNOSTITYPOLOGIE OSOBNOSTI UČITELEUČITELE (dle Caselmanna)(dle Caselmanna) logotroplogotrop filozoficky orientovanýfilozoficky orientovaný odborně vědecky orientovanýodborně vědecky orientovaný paidotroppaidotrop individuálně psychol. orientovanýindividuálně psychol. orientovaný všeobecně psychol. orientovanývšeobecně psychol. orientovaný autoritativní typ učiteleautoritativní typ učitele sociální typ učitelesociální typ učitele vědeckovědecko--systematický typ učitelesystematický typ učitele umělecký typ učiteleumělecký typ učitele praktický typ učitelepraktický typ učitele VYUČOVACÍ A VÝCHOVNÉVYUČOVACÍ A VÝCHOVNÉ ČINNOSTI UČITELE TVČINNOSTI UČITELE TV Činnost učitele tělesné výchovyČinnost učitele tělesné výchovy iniciační činnostiniciační činnost řídící činnostřídící činnost výchovná činnostvýchovná činnost organizační činnostorganizační činnost diagnostická činnostdiagnostická činnost pozorovánípozorování analytickoanalyticko--syntetické činnostisyntetické činnosti předcvičovánípředcvičování záchrana a dopomoczáchrana a dopomoc Spektrum didaktických stylůSpektrum didaktických stylů styl příkazovýstyl příkazový styl praktickýstyl praktický styl recipročnístyl reciproční styl se sebehodnocenímstyl se sebehodnocením styl s nabídkoustyl s nabídkou styl s řízeným objevovánímstyl s řízeným objevováním styl se samostatným objevovánímstyl se samostatným objevováním styl s autonomním rozhodováním žáka o učivustyl s autonomním rozhodováním žáka o učivu styl s autonomním rozhodováním žáka o stylustyl s autonomním rozhodováním žáka o stylu základní školy soutěživý sportovní model Vyučovací postupyVyučovací postupy komplexníkomplexní analytickoanalyticko--syntetickýsyntetický syntetickosynteticko--analytickýanalytický Didaktické zásadyDidaktické zásady J.A.KomenskýJ.A.Komenský Didactica magnaDidactica magna (29 zásad)(29 zásad) zásada uvědomělosti a aktivityzásada uvědomělosti a aktivity zásada názornostizásada názornosti zásada postupnostizásada postupnosti zásada soustavnostizásada soustavnosti zásada přiměřenostizásada přiměřenosti zásada trvalostizásada trvalosti zásada spojení teorie s praxízásada spojení teorie s praxí zásada uvědomělosti a aktivityzásada uvědomělosti a aktivity Vnitřní zájem cvičence, uvědomění si podstaty a záměru prováděných činností (žák rozumí tomu čemu se učí, zná cíl a smysl učební činnosti) zásada názornostizásada názornosti Vzájemné propojení informačních zdrojů k vytvoření pohybové představy (ukázky...) Názornost je prostředkem nikoliv cílem!! zásada postupnostizásada postupnosti od jednoduchého k složitému, od blízkého ke vzdálenému, od konkrétního k abstraktnímu, od obecného k zvláštnímu. zásada soustavnosti,zásada soustavnosti, systematičnosti a cílevědomostisystematičnosti a cílevědomosti Promyšlené (logické, systematické) a cílevědomé řazení učiva (znalost cíle je nejúčinnější motivační prostředek) zásada přiměřenostizásada přiměřenosti Nutno zohlednit věk, zdravotní stav, pohybovou zkušenost, vstupní úroveň pohybových schopností a dovedností. (čím mladší žáci tím pestřejší formy výuky, kratší vyučování, konkrétnější učivo) zásada trvalostizásada trvalosti Upevnění (pochopení) učiva, budování předpokladů k aplikaci učiva v aktuálních podmínkách (pohybová paměť) Zásada spojení teorie s praxíZásada spojení teorie s praxí Spojení teoretické (informační) roviny s praktickou (činnostní) rovinou Posloupnost vyučovacích metodPosloupnost vyučovacích metod motivačnímotivační expozičníexpoziční fixačnífixační diagnostickédiagnostické