E-nákuk na praktika Malý Zahradníčkův průvodce k praktické zkoušce Toto je přehled nejdůležitějších věcí. Nicméně můžete být dotázáni na cokoli z praktik Mikrobiologie I a II. Mikroskopie v Gramovo barvení o být schopni ho provést o být schopni prohlédnout preparát a identifikovat G+/G- koky/tyčinky (+uspořádání), kvasinky, epitelie, leukocyty o znát princip v Nativní preparát, jiná barvení než Gramovo (přehled) v (Ziehl-Neelsenovo barvení, viz Acidoresistentní tyčinky) v Interpretace mikroskopických nálezů (význam leukocytů, epitelií) Kultivace v Nejdůležitější kultivační půdy o být schopni rozeznat krevní agar, Endovu půdu a Müller-Hintonové půdu o umět popsat funkci všech čtrnácti půd z P03 v Očkování (umět naočkovat kmen/výtěr) v Popis kolonií (prakticky) Biochemická identifikace v Katalázový test o být schopni ho předvést o znát jeho princip o vědět příklad jeho praktického použití v diagnostice v Tesky s diagnostickými proužky o to know the most important ones (oxidase, PYR, INAC) and to give examples of using them o to be able to use them practically (incl. reading the results) v Hajna, MIU a podobné testy o znát jejich praktické použití a vědět, co jimi lze detekovat v Enterotestoidní testy o umět odečíst Entero- (Staphy- …) –test a popsat jeho princip Vnější vlivy, desinfekce a sterilizace v Znát pravidla bezpečnosti v laboratoři v Znát nejběžnější desinfekční prostředky a způsob jejich použití (chloramin, NaOCl, Ca(OCl)[2], jodisol, peroxid vodníků, peroctová kyselina, ajatin, desinfekce UV paprsky, horkovzdušná sterilizace, autoklávování, radiační sterilizace) v Rozumět metodologickému rozdílu mezi testováním meze růstu a meze přežití v Umět odečíst odpovídající testy (viz Úkol 1 z P06) v Vědět, jak lze testovat účinnost desinfekce a sterilizace Antimikrobiální látky v Znát principy difusního diskového, mikrodilučního a E-testu, rozdíly mezi nimi, umět je odečíst a interpretovat v Rozumět významu MIC a porovnání s hodnotou breakpointu v Znát hlavní metody testování faktorů rezistence (betalaktamázy) Serologické testy (J07 až J10) v Být schopni odečíst výsledky kteréhokoli z těchto testů, studenti dostanou potřebné informace k odečítání (ředění v prvním důlku, jak se u dané konkrétní ELISA počítá c. o. a podobně) v Být schopni popsat hlavní indikace daných testů a interpretovat tyto testy v kontextu ostatních údajů o pacientovi (včetně ASLO!) v Rozumět principu reakcí antigen/pretilátka a jejich využití k detekci antigenu ve vzorku, antigenní analýze kmene a k detekci protilátky v Rozumět hlavnímu rozdílu v interpretaci výsledků přímých a nepřímých diagnostických metod v Znát principy aglutinace, precipitace, aglutinace na nosičích, KFR, neutralizace (ASLO, HIT, VNT), reakcí se značenými složkami, western blottingu, včetně rozdílů mezi nimi v Rozumět titrům a jejich dynamice, pojmu serokonverze, významu IgM/IgG (a znalosti, které reakce umožňují jejich detekci – význam konjugátu), aviditě (studenti toužící po A) v Být schopni sestavit ze stavebnice schéma průkazu HBsAg a anti-HBs v Rozumět pojmům „heterofilní protilátky“ a „test antikomplementarity“ Detekce nukleové kyseliny v Znát hlavní indikace těchto metod v mikrobiologii v Rozumět rozdílu mezi metodami s/bez amplifikace v Znát základní princip reakce, včetně dvou metod dekekce produktu v Rozumět významu interní kontroly v Být prakticky schopni odečíst výsledek PCR (z obrázku), včetně interpretace výsledku IC Virologie v Znát způsoby izolace viru (včetně jednotlivých struktur vaječného zárodku) v Umět rozeznat buněčné kultury s/bez CPE (jen v jednoduchých případech) a rozumět významu CPE v (plus serologie: HIT, VNT, viz serologie) Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; P10) v Být schopni nalézt a prakticky použít diagnostický algoritmus k identifikaci běžných bakterií s výjimkou G+ tyčinek (Staphylococcus aureus, koaguláza negativní stafylokoky, Streptococcus pyogenes, S. agalactiae, S. non-A-non-B, S. pneumoniae, ústní streptokoky, Enterococcus faecalis, E. faecium, Escherichia coli, Klebsiella pneumoniae, Salmonella enterica, Proteus sp., Pseudomonas aeruginosa, jiné G- nefermentující, Haemophilus influenzae, H. parainfluenzae, Pasteurella multocida, Neisseria gonorrhoeae, Neisseria meningitidis, ústní neisserie, Moraxella catarrhalis, Candida albicans, Candida sp.) v U G+ tyčinek: znát jejich hlavní charakteristiky; umět prakticky identifikovat koryneformní tyčinky dle palisádového uspořádání Anaerobní bakterie v Být schopni popsat anaerostat a anaerobní box, jejich části a jejich funkci v U klostridií znát jejich hlavní charakteristiky; být schopni identifikovat C. tetani podle jeho charakteristické termínální kulaté endospory Acidorezistentní tyčinky v Znát princip barvení dle Ziehl-Neelsena, být chopni rozeznat obrázky pozitivní, negativní a obrázky znázorňující jiná barvení v Znát principy kultivace acidorezistentních tyčinek, znát hlavní půdy, být schopni rozeznat pozitivní a negativní výsledek a obrázky znázorňující kultivaci něčeho jiného Spirochety v Vysvětlit použití (a komplikace použití) přímých metod v diagnostice spirochet v Rozumět screeningovým/konfirmačním reakcím u rodů Borrelia a Treponema v Být schopni odečíst a interpretovat příslušné testy (viz také Serologie) Houby v Znát hlavní mykologické diagnostické metody v Dokázat odečíst výsledek mikroprecipitačního testu u aspergilózy a vysvětlit jeho princip v Znát hlavní zásady odběru vzorku na mykologii v Viz také „Snadno kultivovatelné bakterie a kvasinky (P01–P06; P10))“ Parazité v Znát hlavní parazitologické metody (Faust, Kato, Graham; tlustá kapka a tenký roztěr; C. A. T. a Giemsou barvený nátěr na trichomonády, nepřímé metody u tkáňových parazitóz) v Umět rozeznat vajíčka nejvýznamnějších helmintů (roup, škrkavka, tasemnice, tenkohlavec) a článek tasemnice v Lidových novinách v Znát hlavní způsoby odběru vzorků na parazitologické vyšetření Biofilm v Znát diagnostické metody detekce biofilmu v Znát rozdíly mezi třemi nejtypičtějšími metodami mikrobiologické diagnostiky žilního katetru v Být schopni odečíst výsledky pokusu s vlivem času a glukózy na intenzitu biofilmu (viz P12 Úkol 4) v Být schopni odečíst MBEC a interpretovat (ve srovnání s MIC) Klinická mikrobiologie v Umět najít patogena ve faryngeální flóře (znát složení normální faryngeální flóry a běžné faryngeální patogeny) v Být schopni odečíst semikvantitativní, ale i kvalitativní výsledek kultivace moče v Pro jednotucké minikasuistiky vybrat vhodnou metodiku odběru, včetně praktického nalezení vhodné odběrové soupravy či nádobky v Znát základní principy odebírání za různých okolností Úkoly mohou být spíše praktické (např. „Obarvěte daný kmen“, „Odečtěte výsledky Enterotestu“, „Odečtěte a interpretujte výsledky testů na syfilis“) anebo více teoretické („Ze tří daných kmenů vyberte stafylokoka a přesněji určete – tady většina kroků Vašeho postupu bude provedena pouze „per hubam“) 5. prosince 2008 Ondřej Zahradníček.