Jak na zkoušku…I Trojotázky – příklad: • Biofilm a jeho medicínský význam • Streptococcus pyogenes • Rod Hepatovirus Jak na zkoušku…II • Etiologické otázky – strukturovat odpověď, vybrat vhodné příklady • Orální otázky – viz letní semestr, etiologie parodontitid, zubního kazu atd., správné názvy mikrobů Jak na zkoušku…III „Představení“ mikroba: jak vypadá, co způsobuje a proč, jak se infekce diagnostikuje, jak se léčí (TAXONOMIE) MORFOLOGIE + BARVENÍ (např. N. gonorrhoeae/G- koky ve dvojicích, M. tuberculosis – acidorezistentní tyčinky, Ziehl-Nielsen atd.) KULTIVACE - je-li specifická, významná (např. T.pallidum/ nekultivovatelná, H. influenzae růstové faktory atd.), viry – jen na živých buňkách, S. aureus 10% NaCl…) BIOCHEMIE - je-li specifická, významná pro diagnostiku (př. Enterobacteriaceae) ANTIGENY - je-li specifická, významná pro diagnostiku (př. Enterobacteriaceae, streptokoky atd.) GENETIKA - je-li významná pro rezistenci na ATB, faktory patogenity a virulence apod. Jak na zkoušku…IV PATOGENEZE – stručně vč. faktorů virulence PATOGENITA – česká a latinská (!) jména chorob, nejvýznamnější příznaky(př. varicella-zoster virus – plané neštovice – vyrážka/puchýřky, reaktivace jako herpes zoster u oslabených...) TERAPIE – ATB indikovaně u bakt. chorob, klíčové příklady – S.pyogenes PNC apod. EPIDEMIOLOGIE – zejména cesty přenosu (př. hepatitidy…) PREVENCE – zvl. vakcinace Přímý průkaz – podle cvičení, kde dominuje (všeobecně u bakt. , parazit. a mykotických infekcí...), metody klíčové pro stanovení (př. S.pyogenes - kultivace, biochemie = PYR test+, CAMP-) Nepřímý průkaz - podle cvičení, kde dominuje (všeobecně u virových. Infekcí a obtížně kultivovatelných baktérií...), metody klíčové pro stanovení (př. rubeolla - serologie, IgM Elisa)