Otázky ke zkoušce bakalářského oboru FYZI. 1. Kognitivní vývoj dítěte dle Piageta. 2. Fáze vývoje člověka dle Ericsona. 3. Charakteristika vývoje plodu a jeho projevy v prenatálním období. 4. Vývoj dítěte v období novorozence. 5. Vývoj kojence od 0 do 6 měsíců. 6. Vývoj kojence od 6. do12 měsíců. 7. Vývoj dítěte v období mladšího batolete. 8. Vývoj dítěte v období staršího batolete. 9. Vývoj dítěte v předškolním věku. 10. Vývoj dítěte v mladším školním věku. 11. Průběh vývoje v pubescenci. 12. Vývoj dospívajícího člověka v adolescenci. 13. Ranná dospělost. 14. Střední dospělost. 15. Pozdní dospělost. 16. Stáří a jeho problémy 17. Somatická nemoc a její subjektivní obraz. 18. Psychické aspekty nemoci – emoční a rozumové hodnocení. 19. Sociální aspekt nemoci – společnost, role nemocného a jeho rodina. 20. Vyrovnávání se s nemocí v čase. 21. Nemocné dítě vnímání a prožívání nemoci, role nemocného a jeho potřeby. 22. Rodina dětského pacienta. 23. Organické postižení CNS a jeho vliv na kognitivní, emoční funkce, osobnost a jednání pacientů. 24. Zvláštnosti vývoje dítěte s organickým postižením CNS. 25. Infekce CNS a jejich vliv na kognitivní, emoční funkce, jednání a osobnost nemocného. 26. Nádory CNS a jejich vliv na kognitivní a emoční funkce, jednání a osobnost nemocného. 27. Úrazy hlavy a jejich vliv na kognitivní, emoční funkce, osobnost a jednání postiženého. 28. Epilepsie a její odraz v psychice nemocného, osobnosti, kognitivních a emočních funkcích a jednání. 29. Dětská mozková obrna a její důsledky ve vývoji dětí – kvantitativní i kvalitativní změny v oblasti kognitivní, emoční a v jednání. 30. Tělesné postižení a jeho vliv na psychiku postižených. 31. Tělesné deformity a jejich odraz v kognitivních, emočních funkcích, osobnosti a jednání postiženého člověka. 32. Zdravotní postižení, definice a typy. 33. Zvláštnosti psychiky zdravotně postižených. 34. Rodina postiženého dítěte – co ovlivňuje kvalitu přijetí do rodiny a péči o ně. 35. Zvláštnosti vyrovnávání se rodiny s postižením či těžkým onemocněním dítěte. 36. Zvláštnosti vývoje dítěte se zdravotním postižením. 37. Dospělost postižených a problémy, které musí řešit. 38. Získané postižení a jeho odraz ve změnách kognitivních a emočních funkcích, jednání a osobnosti člověka. 39. Zrakové postižení, zvláštnosti vývoje člověka s tímto postižením. 40. Sluchové postižení a zvláštnosti vývoje sluchově postižených osob. 41. Typy komunikace sluchově postižených. 42. Vývojové poruchy artikulace. 43. Vývojové dysfázie a afázie 44. Poruchy plynulosti řeči. 45. Zvláštnosti vývoje dítěte s poruchami řeči. 46. Podprůměrná inteligence dítěte až slaboduchost. 47. Lehká mentální retardace. 48. Středně těžká mentální retardace 49. Těžká a hluboká mentální retardace. 50. Bolest – definice a typy bolesti. 51. Bolest u dětí a názory na dětskou bolest. 52. Typy zvládání bolesti. 53. Terminálně nemocný pacient a jak se stím vyrovnává. 54. Rodina umírajícího a její průběh vyrovnání se s tím. 55. Vývoj poíjmu smrti u dětí. 56. Smrt a umírání – definice , fáze, doprovázení. 57. Frustrace, frustrační tolerance, reakce na frustraci. 58. Stres – typy stresů, reakce na stres. 59. Trauma – definice, posttraumatické poruchy. 60. Krize – definice, vliv na osoby v krizi. 61. Deprivace – definice, typy deprivovaných dětí. 62. Vědomé obrann=é reakce. 63. Nevědomé obranné reakce. 64. Adaptivní a maladaptivní zvládání zátěžových situací. 65. Úzkost a strach – definice, typy, rozdíly.