Sdělování nepříznivých informací. —Nepříznivá zpráva je takový typ informace, jejímž obsahem je nežádoucí skutečnost hodnocená příjemcem jako újma různé závažnosti. —Přijímá se úkorně, doprovází ji zklamání, úzkost, strach, rozčarování, deprese. — — Obecné zásady sdělování nepříznivých informací. —Informaci podává ošetřující lékař nebo osoba, která zná pacienta nejlépe. —Předem se připravíme tím, že si promyslíme obsah sdělení s ohledem na osobu příjemce. —Sdělení musí být podáno srozumitelně a přesně. —Umožníme příjemci, aby se mohl zeptat, vyjádřit své pochybnosti a projevit své emoce. — Bezprostřední reakce na nepříznivou zprávu —Pacient nebo jeho blízký může informaci přijmout nebo odmítnou na úrovni emoční nebo kognitivní. —Informace je přijata na obou úrovních – přijetí je doprovázeno emoční reakcí, ale po chvíli se začnou ptát na další vývoj a možnou spolupráci. —Informace je přijata racionálně, ale emočně zamítnuta – reakce může vypadat jako klidná, téměř bez emocí. —Informace je odmítnuta racionálně i emočně – typické pro fázi popření. Může se chovat neadekvátně. —Informace je emočně přijata a racionálně odmítnuta – emoční doprovod je velmi bouřlivý. Reakce je obtížně zvladatelná. —Zaměření emoční reakce příjemce může být extrapunitivní, impunitivní nebo intropunitivní. Nepříznivé zprávy v pediatrii. —Dvojí typ zpráv: sdělujeme dítěti nebo rodičům. —Při sdělování informace dítěti musíme respektovat jeho věk a vývojovou úroveň. —Dítě, které je těžce nemocné nebo umírá je sto pochopi informaci, která by jinak oslovila dítě výrazně starší. —Používáme názorné pomůcky. —Reakce dětí jsou v mnohém, odlišné – mohou zlobit, provokovat namísto skleslosti a smutku. Sdělování nepříznivých zpráv rodičům. —Vyčleníme si dostatek času a klidný prostor. —Sdělujeme bez přílišného odkladu, a to oběma rodičům naráz. Pokud má dítě jen matku, přizveme jiné příbuzné. —Preferujeme podávání informace v týmu (psycholog, sestra, sociální pracovník). —Při prvním kontaktu podáváme jen zaručené informace. Detaily si necháme na další rozhovor. —Zaměříme se na budoucnost, dáme najevo co rodiče čeká a v čem mohou pomoci. —Dáme jasně najevo, že se na nás mohou kdykoliv obrátit, stejně jako na další přítomné odborníky. — Extrémně špatné zprávy —S nimi se člověk velmi špatně vyrovnává. A někdy není schopen se nimi vůbec vyrovnat. —Reakce na ni je vždy individuální a subjektivní. —Při jejím sdělování mluvíme zásadně pravdu o závažnosti stavu pacienta nebo příbuzného. —Pravdivost by se měla týkat především prognózy. —Důležité je informovat taktně a šetrně s ohledem na stav pacienta a jeho psychické možnosti. —Především neškodit! Hlavní zásady sdělování extrémně špatných zpráv. —Klid, dostatek času a soukromí. —Sdělování v týmu (ošetřující lékař, psycholog, rodinný příslušník nebo důvěrník pacienta). —Pravdivá informace má být stručná. Ale jasně a srozumitelně formulovaná v atmosféře bezpečí a důvěrnosti. —Dotazy zodpovíme v co největší šíři a nejdůkladněji, zabýváme se hodně perspektivou. —Náš postoj je empatický a autentický. —Pacientu i rodině nabídneme možnost dalších kontaktů, dohodneme další setkání. — Fáze vyrovnávání se s těžkou životní situací. —Fáze před stanovením diagnózy. —Šok —Popření —Zlost —Úzkost, deprese —Stadium rovnováhy —Stadium reorganizace. —