PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP K NEMOCNÉMU. —Hlavním tématem je interakce mezi lidmi, kteří zastávají různé role ve zdravotnictví. —Role pacienta —Role lékaře —Role sestry —Jiného zdravotnického pracovníka. — Rodiny. PACIENT. —Je to člověk, hledající pomoc, když se cítí špatně. —Očekává: 1.V lékaři nalezne člověka, který mu bude ochoten naslouchat. 2.Pacient přichází se všemi svými osobnostními zvláštnostmi. 3.Očekává vedle vyšetření i sociální podporu. 4.Přichází s vlastní představou, co je problémy způsobilo - Implicitní teorie nemoci. 5.Očekává příjemnou atmosféru v čekárně i ordinaci. 6.Chce znát příčiny svéhostavu. 7.Postoj k nemoci i vlastními stavu prochází vývojem. 8.U chronickýc nemocí je návštěva lékaře spojena s nadějí. LÉKAŘ. —Je to expert, kterého vyhledávají. —Je vychován k uznávání především somatických projevů. —Má odbornou teminologii, ve které se vyjadřuje. —Způsob jednání lékařů je významně ovlivněn způsoby jeho učitele. —V interakci s pacientem má jistou míru sebevědomí, proto je těžké přiznat omyl. —Lékař je vychován k neustálému ověřování a kontrole svých závěrů. Jeho osobnost je typická vysokou mírou sebekritičnosti a tím i úzkosti. —Bývají výrazně stresování neúspěchem nebo neefektivním postupem. —Zaměření na somatické příznaky omezuje komplexní pojetí nemoci – vede k rezignaci na podpůrnou psychoterapii nebo používá „zdravý selský rozum“. — — PRACOVNÍ SPOLEČENSTVÍ LÉKAŘ – PACIENT. —Všechny strany interakce mají zájem na pozitivním průběhu a výsledku diagnosticko-terapeutického procesu. —Pacient i jeho blízcí s lékařem aktivně spolupracují, dodržují pokyny, dodporučení a dohody. —Pacient a jeho blízcí jsou sdílní a pravdomluvní. KLÍČOVÁ SLOVA VZTAHU ZDRAVOTNÍKA A PACIENTA: —Naděje —Autorita a pravdivost —Úcta a respekt —Porozumění. — NADĚJE. —Je o naplnění principu lidské vzájemnosti „jednejte tak, jak byste si přáli, aby s vámi jednali jiní v téže situaci“.. —Naděje má stránku kognitivní a emoční. —Kognitivní – racionální rozvaha o míře pravděpodobnosti, s níž dosáhneme a naplníme očekávaný cíl. —Emoční – vyjadřuje pozitivní, stenické city – dosažení cíle vnímáme jako možné. —Reálná naděje – pozitivní hodnocení zdravotního stavu a situace, převažuje kognitivní složka. —Nereálná naděje – objevuje se v situaci, kdy objektivní podmínky nesvědčí pro změnu, víra v zázrak nebo zásah shůry. AUTORITA A PRAVDIVOST. —Autorita znamená, že jsme pro jiné vzorem, zárukou, jistotou. —Jde o takový projev, který v ostatních vyvolává přirozenou převahu, jíž se partner dobrovolně podvolí. —Autorita buď je nebo není. Nelze natrénovat. —Pravdivost s autoritou souvisí. Týká se nejen způsobu komunikace s pacientem a jeho rodinou, ale celkového projevu zdravotníka. —Nejde jen o právo na pravdivé informace, ale zejména na míru taktu a respektu k pacientově osobnosti. — Vystupujeme sami za sebe a v souladu se sebou – pak jsme pravdiví a máme autoritu. ÚCTA A RESPEKT. —Znamená vnímat pacienta jako jedinečnou, cennou a plnohodnotnou lidskou bytost, která je nám principiálně rovna. —Jde o přístup k pacientu jako vítanému hostu, o kterého se osobně zajímáme. —Respekt k intimitě pacienta jak fyzické, tak i psychické se během praxe medika, sestry a zdravotníka někdy vytrácí. —Projevem úcty a respektu zamezujeme asymetričnosti vztahu lékař-pacient a tím umožňujeme pacientu sdělovat i velmi důvěrné a choulostivé informace. POROZUMĚNÍ. —Porozumět znamená pomáhat. —Musí zahrnovat složku osobní, vztahovou a sociální. —Osobní – vřelost, empatie, vstřícný přístup. —Vstřícnost – lidsky porozumět, neztotožnit se s pacientem. —Vztah – porozumět, co se děje mezio zdravotníkem a pacientem —Sociální – poznání sociálního prostředí pacienta