TEORETICKÁ ČÁST: 1. Výživové chování 2. Hodnocení výživového stavu - metody anamnestické 3. Hodnocení výživového stavu - metody antropometrické 4. Hodnocení výživového stavu - metody laboratorní a klinické 5. Globální metody hodnocení spotřeby 6. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody záznamové 7. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody anamnestické 8. Terminologie nutriční epidemiologie – prevalence, incidence, úmrtnost, smrtnost, spolehlivost a validita studie 9. Chyby v epidemiologických studiích + intervenční studie 10. Typy epidemiologických studií (deskriptivní a analytické) 11. Výživová politika 12. Jód v podpoře zdraví 13. Vlivy reklamy v oblasti výživy (pozitivní a negativní aspekty reklamy) 14. Regulace reklamy v oblasti výživy a její význam 15. Obecná výživová doporučení + FBDG 16. VDD (nutriční standardy) 17. Podpora správné výživy 18. Potřeba tekutin - význam tekutin, množství, co zahrnout do pitného režimu.... 19. Kvalita nápojů - co tvoří základ pitného režimu, mineralizace .... 20. Které skupiny obyvatel v ČR jsou ohroženy malnutricí? 21. Vysvětlete pojem malnutrice a uveďte dělení malnutricí. 22. Jaké zdravotní důsledky bude mít vyloučení tuku ze stravy? 23. Vysvětlete pojmy kwashiorkor, beri-beri, pellagra, skorbut, rachitis, xeroftalmie. 24. Nejčastější problémy při kojení a jejich řešení, hodnocení prospívání dítěte.... 25. Výhody kojení pro matku a dítě + kontraindikace kojení 26. Podmínky úspěšného kojení - co je rooming in, správné přiložení, kdy dítě přiložit... 27. Zavádění příkrmů a rizika z něj plynoucí 28. Batolecí negativizmus a rizika z něho plynoucí 29. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě v předškolním věku a související rizika 30. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě v předškolním věku a související rizika 31. Potřeba energie (změny), sacharidů, bílkovin a tuků u školáků a dospívajících. 32. Význam potřeby vitaminů a minerálních látek u školáků a dospívajících 33. Vztah fyziologických změn (hormonálních) a nutričních potřeb v období dospívání. 34. Psychosociální vývoj a rizika ve výživě dospívajících. 35. Mentální anorexie, typ klientky s MA (psychický + fyzický stav) 36. Mentální bulimie, typ klientky s MB (psychický + fyzický stav) 37. Výživa při poruchách příjmu potravy 38. Prekoncepční výživa 39. Nejčastější deficity v těhotenství 40. Výživa v době laktace 41. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě dospělého a související rizika 42. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě dospělého a související rizika 43. Specifika výživy: hormonální antikoncepce, alkoholizmus, kouření, menopauza 44. Fyziologické změny ve stáří a jejich souvislost s výživou a výživovým stavem seniorů 45. Nejčastější problémy výživy u seniorů 46. Základní doporučení pro výživu ve stáří. 47. Jednotlivé typy, stručná charakteristika 48. Nutriční a zdravotní aspekty alternativních způsobů stravování - možná rizika versus přínosy 49. Alternativní způsob stravování - rizikové nutriční složky, rizikové populační skupiny 50. Výživa při vytrvalostním sportu 51. Výživa před a po výkonu 52. Výchova ke zdraví 53. Příklady podpory veřejného zdraví 54. Příprava projektu podpory zdraví 55. Etiologické faktory vzniku osteoporózy, výskyt v ČR 56. Prevence osteoporózy: výživa 57. Prevence osteoporózy: pohybová aktivita, tabakizmus 58. Definice kardiovaskulárních onemocnění, výskyt v ČR 59. Etiologické faktory vzniku kardiovaskulárních onemocnění 60. Prevence kardiovaskulárních onemocnění: výživa a životní styl 61. Definice diabetes mellitus, výskyt v ČR 62. Etiologické faktory vzniku diabetes mellitus 2. typu 63. Prevence DM 2. typu: výživa a životní styl 64. Definice metabolického syndromu, výskyt v ČR 65. Prevence metabolického syndromu 66. Etiologické faktory vzniku nádorového onemocnění, výskyt v ČR 67. Prevence nádorového onemocnění: výživa a životní styl 68. Evropský kodex proti rakovině, WHO a prevence nádorového onemocnění 69. Výživa rizikových skupin obyvatelstva (narkomani, alkoholici, Rómové) 70. Glykemický index a nálož - význam z hlediska podpory zdraví 71. Zubní zdraví a výživa 72. Funkční potraviny 73. Kouření a výživa 74. Biopotraviny a bioprodukty 75. Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu 76. Potravinářská legislativa 77. Znační potravin 78. Legislativní opora školního stravování 79. Státní garance školního stravování a související předpisy hygieny a ochrany zdraví 80. Definice obezity. Etiologie a patogeneze obezity 81. Hlavní zásady terapie obezity 82. Pojem zdravotní postižení, jednotlivé typy 83. Faktory, které mohou negativně ovlivňovat výživu a výživový stav zdravotně postižených osob PRAKTICKÁ ČÁST: - Zhodnoťte výživu představované osoby a navrhněte možná zlepšení. Svá doporučení odůvodněte. - Přečtěte si a zhodnoťte následující článek. Vyberte pasáže, které Vás zaujmou (pozitivně či negativně) a vyjádřete se k nim. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí kojící matky. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí staršího člověka. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí sportovce. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu vegetariánsky živených dětí předškolního věku. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu osob žijících v domově důchodců. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu těhotných žen. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Navrhněte intervenční projekt s cílem snížit riziko osteoporózy u klimakterických žen. Vysvětlete důležitost projektu a navrženého postupu. - Navrhněte intervenční projekt s cílem snížit riziko riziko anémie u dospívajících dívek. Vysvětlete důležitost projektu a navrženého postupu. - Navrhněte intervenční projekt s cílem zvýšit přísun n-3 mastných kyselin jako prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Vysvětlete důležitost projektu a navrženého postupu.