KREATIVITA UČITELE JAKO VÝRAZNÁ HODNOTA VÝCHOVNÉHO PROCESU Referát na podkladě článku Václava Darmovzala uveřejněného v Pedagogické orientaci č. 2, z roku 1997 Zpracovala: Bc. Alexandra Ambrožová Říjen, 2010 VOLNÝ ČAS •= čas, v němž člověk nevykonává činnost pod tlakem závazků plynoucích ze společenské dělby práce, nebo z nutnosti zachování biofyziologického či rodinného systému (Velký sociologický slovník, 156) • • volný čas1.jpg volný čas2.jpg Ot.: Kolik volného času člověk má? • bylo zjištěno, že průměrná délka denního volného času u mládeže klesá s věkem • • žáci 6. ročníku...............................4 - 8 hodin • žáci 9. ročníku..................méně než 4 hodiny • Ot.: Jakým způsobem volný čas člověk prožívá? •VÝSLEDKY ANKETY: •žáci si většinou o způsobu prožívání volného času rozhodují sami (známka samostatnosti a odpovědnosti) • vlastní prožívání volného času – dělba do 3 skupin: • 52% sportovní kroužek organizovaný školou • • 8% uměnovýchovné kroužky organiz. školou • • 40% neúčelné prožívání v. č. •ZHODNOCENÍ: • ve výchově mladého člověka jsou rezervy • •MOŽNÉ PŘÍČINY - úvaha: • • VNĚJŠÍ FAKTORY - rodinné zázemí (klima rodiny, • vedení výchovy, vzory, podpora, finanční situace atd.), • životní prostředí, klimatické podmínky, učitel (jeho • tvořivá práce) atd. • • VNITŘNÍ FAKTORY - povaha, dispozice, preference, • kreativita jedince apod. • Co ovlivňuje aktivitu a kreativitu dětí ... rodinné zázemí... kordovi.jpg romi.jpg Co ovlivňuje aktivitu a kreativitu dětí ...životní prostředí (ves x město) hasič.jpg fotbal.jpg město.jpg město1.jpg Co ovlivňuje aktivitu a kreativitu dětí ...klimatické podmínky... 1-lyzovani-ve-francii.jpg scuba-diving-lessons-2.jpg Co ovlivňuje aktivitu a kreativitu dětí ...přístup a povaha jedince... nuda.jpg golf.JPG Co ovlivňuje aktivitu a kreativitu dětí ...přístup a povaha učitele... frustrated_teacher_1379554c.jpg l.jpg uceni3.jpg PROBLÉM: POTLAČENÍ TVOŘIVÉ PRÁCE UČITELE •deformace plnohodnotného působení učitele na žáka (např. osnovami) •nezastupitelnost kreativity a imaginace v teoretické i praktické vizi tváření osobnosti • Pojmy: • KREATIVITA = zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik něčeho nového, originálního, popř. tvůrčím řešením problémů. • IMAGINACE = obrazotvornost, v širším smyslu představivost a tvořivou schopnost člověka vůbec. • • • Výchovný projekt OBECNÁ ŠKOLA •Některé prvky tohoto projektu (aplikace kreativity) -volné pojetí délky vyučovacích hodin a přestávek -hry ve vzdělávacím procesu u nižších ročníků - • důraz na tvořivou a někdy až tvůrčí práci • učitele • •NÁMITKY: dle některých spočívá úloha učitele ve výchově žáka k • vynucené poslušnosti a tzv. píli • -sám autor článku naráží např. na rozdíl mezi učiteli mladší a starší generace (letargie, lhostejnost...)?? - ... k zamyšlení: • Který učitel (učitel kterého předmětu) má podle vás největší možnost uplatnit svoji kreativitu? • • • • • Jaké máte konkrétní zkušenosti s kreativním přístupem učitelů? • otazky.jpg 463.jpg 12062854_b_0_vpv.jpg indiani-088.jpg VNĚJŠÍ FAKTORY POTLAČUJÍCÍ KREATIVITU UČITELE •ohodnocení práce (slovní, finanční,...) •autorita a společenské postavení (negativní a nevážené postoje žáků i jejich rodičů k učitelům) – viz. poznámky ze žákovských knížek • • •Kdykoliv je vyvolán, kouká na mě jako na idiota a říká, že bez advokáta vypovídat nebude. •Poznámka třídní učitelky: Smrdí! Umývat! Odpověď otce: Učit! Nečuchat! • • Kreativní působení učitele •vyučovací proces •volnočasové aktivity • -k rozvoji kreativity a imaginace žáků a přirozené komunikace může sloužit nějaká neformální činnost (např. školní akce volnočasového typu – tzv. školní exkurze) - •uspořádané – dokonale naplánované, z pohledu žáků pasivní •neuspořádané – žáci si akci sami určují a vedou, prožívají něco neobvyklého, nevšedního • • Školní exkurze a výlety exkurze.jpg exkutze2.jpg ZÁVĚREM: • kreativita učitele rozvíjí kreativitu žáků • cílem učitele by mělo být i rozvíjení adekvátního samostatného myšlení žáků a jejich komunikace s vlastním svědomím • rozvoj kreativity a imaginace při výchově mladé generace s důrazem na komunikaci může vést k pozdějšímu posílení snahy sloužit druhému a celkově k prospěchu společnosti • NEBOJTE SE BÝT OBČAS KREATIVNÍ!!! palec_nahoru_ilustracni2_denik_clanek_solo.jpg Pro inspiraci... Děkuji za pozornost J kreativita_rozvoj.jpg 003822.jpg