Fakultní učitel? Supervizor? Mentor? Několik poznámek k vedení pedagogických praxí Autor: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s. 27–31 Vypracovala: Bc. Hana Šestáková I. Úvodem — — —„Realizace změny ve vzdělávání není možná bez aktivní spolupráce a přímé účasti učitelů i všech ostatních pedagogických pracovníků“ —Bílá kniha, 2000, s. 29 Předpoklad i prostředek úspěšné transformace našeho vzdělávacího systému: §změna učitele §z hlediska pojetí učitelské profese jde o výrazný posun od „modelu minimálních kompetencí“ k „modelu otevřené/široké profesionality“ (učitel jako facilitátor procesů učení a vývoje žáků, jako diagnostik jejich potřeb, jako manažer procesů vzdělávání) — Potřeba změn v přípravném vzdělávání učitelů: §zvýšení akcentu na profesní komponentu, tj. pedagogicko-psychologickou složku v integraci s pedagogickou praxí, v jejímž rámci je možné rozvíjet profesní sebereflexi, jakožto základní nástroj profesního růstu učitele Pedagogická praxe: §nutné navýšení časové dotace §změna obsahu a cílů pedagogické praxe i procesů profesního učení §spolupráce studenta učitelství se zkušeným učitelem z praxe Pojetí vedení pedagogické praxe vycházejí z určitého modelu učitelské přípravy: §model učednický §model akademický §model reflektivní — —V posledních dvou desetiletích se ustálilo používání termínu mentor. — —Historie: —Původ termínu najdeme v Homérově postavě Mentora, kterému svěřil Odysseus svého syna Telemacha do péče, když odjížděl do Trojské války. Ve starověkém Řecku bylo zvykem, že se mladíci učili od starších a zkušených mužů-svých osobních mentorů. Mentor byl „otcovskou postavou, rolovým modelem, poradcem, důvěryhodným rádcem, který předkládá výzvy a povzbuzuje. Mentor se stal synonymem pro moudrého a věrného strážce a učitele. Mentor: §„moudrý rádce“ §průvodce studenta-budoucího učitele na cestě k profesnímu růstu §původní význam zachován v reflektivním modelu učitelské přípravy — — — — — —Mentorování lze stručně popsat jako pomáhání druhému učit se. —V české odborné literatuře se v souvislosti s vedením praxí objevuje nejčastěji termín fakultní učitel, případně cvičný učitel. — —Supervizor (Švec,1999): §ten, kdo vede, má „super vizi“, tedy ví, jaký je cíl a jak ho dosáhnout §zdomácněl v přípravném vzdělávání učitelů anglického jazyka §reflektuje akademický model učitelské přípravy § II. Některá teoretická východiska —Role mentora: §Dle Carruthersena – rozdělení rolí do dvou základních skupin (první zdůrazňuje profesní růst studenta učitelství, druhá skupina rolí se zaměřuje i na osobnostní rozvoj) §Sampson a Yeomanse – tři základní dimenze role mentora (strukturní, podpůrná, profesní) — —Strukturní - hledání a zajišťování co možná nejlepších podmínek pro procesy profesního učení — —Podpůrná - osobnostní aspekty (vztah mentor-student, redukce stresu) — —Profesní - rozvoj učitelské kompetence budoucího učitele ROLE DIMENZE PODROLE STRATEGIE Mentor Strukturní Plánovač Organizátor Vyjednávač Uvádějící Vyjednávání Informování Podpůrná Hostitel Přítel (kolega) Poradce Nezávazné povídání Povzbuzování Chvála Humor Profesní Školitel Školitel nebo vychovatel Vychovatel Hodnotitel Demonstrace, komentování napovídání, navrhování, sdělování, koučování Spolupráce, přesvědčování, vysvětlování, modelování Diskuse, reflektování,facilitace Pozorování, zaznamenávání, poskytování zpětné vazby Styly vedení studenta v průběhu pedagogické praxe (Bitljanová, 2000): §Direktivní §Alternativní §Nedirektivní —Podstatná je volba stylu de potřeb studenta a schopnost přecházet od jednoho stylu ke druhému, tak jak to vyžaduje konkrétní pedagogická situace a fáze profesního rozvoje studenta. —Stupně rozvoje (Rolph, 1993): §Úvodní – orientován „na přežití“ (survival) §Postupný – mentor facilitátorem procesů profesního učení §Partnerský – spolupráce studenta s mentorem na úrovni kolegiální §Činnost mentora je tak komplexní a náročná práce, že k ní nelze přistupovat bez specifické přípravy. Školení mentorů probíhá na pedagogických fakultách,k dispozici jsou již i příručky pro mentory. — § Zahraniční šetření potvrdilo fakt, že vynikající a zkušený učitel-praktik nemusí být dobrým mentorem. Výzkum poukazuje i na vliv speciálně neškolených mentorů, kteří prosazují tradiční normy a praktiky, čímž omezují realizaci reformy. III. Závěrem —Shrnutí: §Podmínkou efektivity pedagogické praxe je její vedení mentorem §Mentorování je specifická kvalifikace, která vyžaduje speciální přípravu (školení) §Žádný učitel by bez této přípravy neměl studenta v průběhu pedagogické praxe vést §Mentor je v přípravě budoucích učitelů rovnocenným partnerem univerzitních učitelů — —Proto je třeba: §Zavést a systematizovat přípravu mentorů §Vypracovat standart přípravy mentorů, nástroje ověřování jeho dosažení a formu certifikace §V rámci systému kariérního růstu učitele uznávat tuto kvalifikaci §Zvýšit tím profesní status mentora, jeho prestiž a umožnit její finanční ohodnocení — —Jak je na tom v tomto směru ČR? — — — —Jaký je ideální počet studentů, které mentor na praktické výuce vede a za které zodpovídá? — — — —Myslíte si,že má pro studenta učitelství smysl vidět vzorovou vyučovací hodinu? — — —Má smysl shlédnout nepovedenou vyučovací hodinu? — — Děkuji za pozornost!