VÝCHOVNÁ KOMPETENCE V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ S DĚTMI A MLÁDEŽÍ Jiří Sliacky In Pedagogická orientace 2009, roč. 19, č. 1, s. 28 – 46. ISSN 1211 – 4669 Zpracovala : Bc. Pavla Brandová, 2010 ZÁKLADNÍ OTÁZKY ¢Jaký je význam dobrovolného pracovníka s dětmi a mládeží v oblasti volného času? ¢ ¢Jaké je jeho potřebné vzdělání? ¢ ¢Jaké jsou jeho kompetence? ¢ ¢Jaký má mít podíl na výchově? ¢ ¢ ÚVOD ¢Klíčová slova: -Volný čas -Výchova ve volném čase -Další vzdělávání -Děti -Mládež -Pracovník s dětmi a mládeží -Kompetence -Výchovná kompetence VOLNÝ ČAS ¢Co si pod tímto pojmem představit? ¢ ¢ eabf16.jpg VOLNÝ ČAS ¢Do volného času zahrnujeme odpočinek, rekreaci, zábavu, zájmové činnosti, zájmové vzdělávání, dobrovolnou společensky prospěšnou činnost i časové ztráty s těmito činnostmi spojené (Pávková, 2002) ¢„čas, v němž je člověk sám sebou, nejvíce patří sám sobě, kdy koná převážně svobodně a dobrovolně činnosti pro sebe, ze svého vnitřního popudu a zájmu“ (Faltýsková, 2002) VOLNÝ ČAS ¢….tedy výchova dětí a mládeže ve volném čase je velmi významnou oblastí celkového výchovného působení (dle studií se kvalita trávení volného času následně odráží na jeho studijních výkonech či v rodinných vztazích) ¢….nelze ji tedy omezovat na pouhé vyplňování časových prostojů mezi různými povinnostmi ¢….je nutné ji chápat jako cílené působení, které směřuje k dalšímu rozvoji a kultivaci jedince ¢….je nutné cílené pedagogické vedení, protože děti nemají dostatek zkušeností. Nemají schopnost se orientovat v nabídkách na trávení volného času. Daný pracovník proto musí být v tomto smyslu náležitě připraven…..a to je úkol pro jeho další vzdělávání VOLNÝ ČAS? http://www.zsberpo.edu.sk/hramat/obrazky/pocitacauto.jpg DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ ¢ ¢ ¢Kohnová a spol. (2002) ho charakterizují jako celoživotní rozvíjení kompetencí a trvalý osobností rozvoj. ¢Problematika se jedná dobrovolného pracovníka s dětmi a mládeží, který má často jiné zaměstnání ¢Další vzdělávání je pro ně zásadní, protože neprošli předchozí odbornou přípravou. Je to pro ně vzdělávání „primární“ ¢Často ale mají zkušenosti, protože většina budoucích pracovníků vyrůstá v různých oddílech či zájmových útvarech ¢ motiv_vzdelavani.jpg DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ ¢…jiná problematika ¢ ¢…..pedagog volného času MPj04276850000[1].jpg DĚTI A MLÁDEŽ – OBJEKT VÝCHOVY ¢ ¢ ¢Dítě – dle Úmluvy o právech dítěte – fyzická osoba mladší 18 let ¢ ¢Mládež – dle Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007 – 2013 – fyzická osoba od 18 do dovršení 26 let http://www.bryle-optika.cz/foto/126/b-main.jpg http://www.stdevenicks.org.uk/header_youth.gif PRACOVNÍK S DĚTMI A MLÁDEŽÍ – KLÍČOVÝ FAKTOR EDUKAČNÍHO PROCESU ¢Fyzická osoba starší 18 let, morálně a trestně bezúhonná, která je zdravotně i právně způsobilá pro práci s dětmi a mládeží ¢Další vzdělávání: ¢1998 – Česká rada dětí a mládeže (ČRDM), založena osmi občanskými sdruženími s cílem „podporovat podmínky pro kvalitní život a všestranný rozvoj dětí a mladých lidí“ ¢2002 – legislativní ukotvení Ø- MŠMT – 2002 – „Koncepce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školských zařízení pro zájmové vzdělávání a odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času“ Ø- MŠMT – „Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k ověřování odborné přípravy pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti volného času“. Pověřuje, které organizace jsou pověřeny a které mohou realizovat odbornou přípravu. Ustanovuje gestora pro ověřování přípravy a Komisi pro udělování oprávnění k odborné přípravě. KOMPETENCE ¢„compétence“ (fr.) – „schopnost vykonávat určitou zvláštní práci při profesním výcviku“ (Maňák, 2007) ¢Dvě roviny: -Maňák (2007) – „souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena ve společnosti“ -Veteška (2008) – „oprávnění jednotlivce činit rozhodnutí“ ¢kompetence tedy nejsou samy o sobě obsahem edukačního procesu, ale jeho výsledkem. ¢cílem vzdělávání podle kompetencí je, aby byl pracovník schopen efektivně zvládat situace a úkoly, které bude řešit. Kompetenční vzdělávání oproti tradičnímu zajišťuje větší provázanost se samotnou praxí. ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Proč v rámci dalšího vzdělávání pracovníků je třeba konstruovat nějaké kompetence ¢? ¢ ¢ ¢ ¢Co znamená, když se řekne, že pracovník by měl být plně kompetentní pro práci s dětmi a mládeží ¢? ¢ ¢ Znamená to, „že úroveň edukačního procesu nezávisí pouze na úrovni jeho vědomostí a škále dovedností, ale že edukační proces bude ovlivňovat jeho motivaci, dotvářet systém hodnot a naučí ho aplikovat získané poznatky v praxi. Povede ho k tomu, že bude umět nové prožitky přetvořit do zkušeností, ze kterých bude umět pro danou činnost dále čerpat“. KOMPETENCE PRACOVNÍKA S DĚTMI A MLÁDEŽÍ Výchovná kompetence Osobnostní kompetence Rozvíjející kompetence Navazující kompetence kognitivní empatie adaptivní Souvisí s daným oborem komunikativní asertivita informační diagnostická autentičnost sebevzdělávací odpovědnost sebereflektivní otevřenost autoregulativní KOMPETENCE PRACOVNÍKA S DĚTMI A MLÁDEŽÍ Výchovná kompetence Osobnostní kompetence Rozvíjející kompetence Navazující kompetence kognitivní empatie adaptivní Související s oborem komunikativní asertivita informační diagnostická autentičnost sebevzdělávací odpovědnost sebereflektivní otevřenost autoregulativní VÝCHOVNÁ KOMPETENCE PRACOVNÍKA S DĚTMI A MLÁDEŽÍ ¢ ¢ ¢„jádro samotné práce s dětmi a mládeží“ (Švec, 1998) ¢„souhrn způsobilostí, kterými by měl být vybaven pracovník, aby mohl efektivně a pozitivně ovlivňovat psychosociální a kognitivní vývoj dětí a mládeže“ (Švec, 1998) VÝCHOVNÁ KOMPETENCE - KOGNITIVNÍ Výchovná kompetence kognitivní komunikativní diagnostická Zastupuje poznávací a učící složku edukačního procesu. Dobrovolnost, aktivnost, vycházení z potřeb účastníků, založení na zkušenosti, pestrost, přitažlivost, zajímavost, zájmovost . VÝCHOVNÁ KOMPETENCE – KOMUNIKATIVNÍ Výchovná kompetence kognitivní komunikativní Diagnostická Komunikace je základním prostředkem realizace výchovy a vzdělávání. Cílem komunikativní kompetence je zajistit plně funkční komunikaci mezi účastníky ve výchovně vzdělávacím procesu. VÝCHOVNÁ KOMPETENCE - DIAGNOSTICKÁ Výchovná kompetence kognitivní komunikativní diagnostická Zahrnuje diagnostiku osobnosti svěřenců, stanovení cílů a detekování nežádoucích odchylek. „Chceme – li úspěšně pracovat v určitém prostoru, v určité lokalitě a s určitými lidmi, je nezbytné, abychom tento prostor poznali a zmapovali“ (Spousta, 1994). VÝZKUM STRUKTURY VÝCHOVNÉ KOMPETENCE V BRNĚNSKÝCH ORGANIZACÍCH ¢Cíle: 1. Provést analýzu dalšího vzdělávání pracovníků u vybraných organizací z hlediska výchovné kompetence. ¢ 2. Porovnat obsah dalšího vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží u těchto organizací ¢Otázky: 1. Jaká je současná struktura výchovné kompetence v dalším vzdělávání u těchto organizací ¢ 2. Co mají a společného a v čem se odlišují tyto struktury výchovné kompetence? ¢Metoda: Analýza a následné porovnání kurikulárních dokumentů (vnitřní předpisy subjektu týkající se přípravy, organizace a průběhu dalšího vzdělávání) a vzdělávacích materiálů (studijní materiály určené účastníkům a lektorům) ¢Analýza: metoda obsahové analýzy s deskriptivním přístupem ¢Vzorek: prostý záměrný výběr, 3 organizace, Brno(Pionýr, Junák, Hnutí Brontosaurus – pobočky Brno) ¢Problémový aspekt – jedná se o analýzu teoretických podkladů pro danou práci v terénu (není zohledněna osoba lektora a význam prostředí) ORGANIZACE http://www.tulak.org/files/u23/pionyr.png http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:6cpaijr_rG4k0M:http://www.skaut.cz/provoz/pics/scout_normale/jun ak_logo_bar.gif&t=1 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d9/Logo_of_Brontosaurus,_Czech_Republic.PNG Pionýr – Jihomoravská krajská rada Pionýra se sídlem v Brně Junák –Svaz skautů a skautek ČR, Brněnská rada Junáka Hnutí Brontosaurus, Ústředí Brno VYBRANÉ KATEGORIE JEDNOTLIVÝCH STRUKTUR VÝCHOVNÉ KOMPETENCE Kategorie Pionýr Junák Brontosaurus 1 Cíle výchovy Ano Ano Ano 2 Styly vedení Ano Ano Ano 3 Charakteristika hry Ano Ano Ano 4 Odměny a tresty Ano Ano Ano 5 Formy a prostředky motivace Ano Ano Ne 6 Partnerská výchova Ne Ano Ne 7 Socializace dětí a mládeže Ano Ne Ne 8 Sociálně patologické jevy Ano Ne Ne 9 Sociální rizika Ne Ano Ne 10 Sociální role jedince Ne Ano Ne 11 Týmová práce Ne Ne Ano INTERPRETACE VÝSLEDKŮ I. ¢ ¢ ¢ ¢Společné kategorie •Cíle výchovy – základní kategorie, z cílů se odvozují prostředky, formy a metody •Styl vedení – ovlivňuje vztahy ve skupině, učí jednotlivce, jakým způsobem v daných situacích jednat a komunikovat (učí se pojmy jako je demokracie, svoboda rozhodnutí, pravidla, autorita) •Charakteristika hry – hra je považována za jeden ze základních prostředků výchovy dětí, důležitý socializační element •Odměny a tresty – slouží k formování osobnosti jedince, působí kladně a záporně na motivaci pro další práci ve skupině INTERPRETACE VÝSLEDKŮ II. o o oOdlišné kategorie •Formy a prostředky motivace – má důležitou úlohu, Ne – Brontosaurus ¢(roztříštěně) •Partnerská výchova – velmi pečlivě propracována u Junáka (mezilidské, partnerské, intimní vztahy) •Socializace dětí a mládeže, sociálně – patologické jevy, sociální role jedince, sociální rizika – prevence sociálně – patologických jevů by měl být jedním z cílů výchovy ve volném čase, proto je vhodné tomuto tématu ve vzdělávacích materiálech věnovat vlastní prostor – Ne – Brontosaurus •Týmová práce – Ano – Brontosaurus – skutečné pracovní a organizační týmy, ve kterých jsou jednoznačně stanoveny úkoly dle funkce či pozice v týmu • ¢ ZÁVĚRY ¢ ¢Volný čas je významný socializační prvek současné společnosti ¢Podpora trávení volného času dětí a mládeže je v rukou profesionálních pedagogů volného času a dobrovolných pracovníků, které je nutno patřičně vybavit. K tomu slouží další vzdělávání pracovníků ¢S ohledem na toto vzdělávání je nutno definovat strukturu jejich kompetencí DĚKUJI ZA POZORNOST A VYČERPÁVAJÍCÍ DISKUZI http://www.coolfinder.sk/wp-content/hotdoll1.jpg