22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 1 FORMA ZPRACOVÁNÍ VÝZKUMNÉ SEMINÁRNÍ PRÁCE. Připravujeme výzkum P.Gavora: Úvod do pedagogického výzkumu j0280731 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 2 STRUKTURA SEMINÁRNÍ PRÁCE ¡OBSAH ÚVOD naznačení situačních řešení konstatování významu problematiky vlastní zkušenosti perspektivní předpoklady popis sledovaného subjektu : druh školy velikost specifická zaměření personální skladby odborné vybavení edukátorů podklady z agendy školy (př. Výroční zprávy apod.) 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 3 TEORETICKÁ ČÁST ¡student má prokázat adekvátní znalost vědeckých produktů na dané téma ¡vyhledávat i řešitelská srovnání, např. místní, regionální, republiková ¡inspirace v mezinárodním měřítku 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 4 HYPOTETICKÉ PŘEDPOKLADY ¡ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ potvrzení hypotéz vyvrácení hypotéz výzkumné nástroje 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 5 VYHODNOCENÍ ¡ZÁVĚR SEZNAM LITERATURY OBSAH PŘÍLOHY 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 6 PŘÍPRAVA A ORGANIZACE VYZKUMU ¡Etapy výzkumu ¡Stanovení výzkumného problému V úvodní fázi si výzkumník stanoví i koho chce zkoumat, kdy a v jakých situacích ho chce zkoumat 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 7 Informační příprava výzkumu ¡Studium informačních zdrojů (knih, článků, výzkumných zpráv, dizertací), ¡ale i konzultace se zkušenějšími odborníky, ¡účast na diskusích a seminářích mu pomohou zbavit se nejistoty a dají mu pevnou ruku při výzkumu. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 8 Příprava výzkumných metod ¡Musíme si vybrat vhodnou výzkumnou metodu (metody) a v rámci ní výzkumný nástroj. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 9 KVANTITATIVNĚ A KVALITATIVNĚ ORlENTOVANÝ VÝZKUM ¡Jak je z názvu zřejmé, ¡ kvantitativní výzkum pracuje s číselnými údaji. ¡Zjišťuje množství, rozsah nebo frekvenci výskytu jevů, resp. jejich míru (stupeň). ¡Číselné údaje se dají matematicky zpracovat. Je možno je sčítat, vypočítat jejich průměr, vyjádřit je v procentech nebo použít další metody matematické statistiky (vyjádřit směrodatnou odchylku, korelační koeficient, statistickou významnost rozdílu mezi dvěma anebo více výsledky apod.). 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 10 SROVNÁVACÍ TABULKA kvantitativnÍ výzkum kvalitativn výzkum ¡filozofická východiska ¡pozitivizmus fenomenologie ¡ ¡existence reality ¡ jedna realita více realit ¡ ¡cíle výzkumu ¡ ¡vysvětlení jevů ověřování teorie porozumění smyslu jevů budování nové teorie ¡ ¡ ¡přístup ¡ ¡číslo význam, slovo ¡zkoumá velké skupiny lidí zkoumá malé skupiny lidí ¡ směřuje ke zevšeobecnění jedinečnost ¡odstup od zkoumaného vcítění se, ponoření se ¡do situace ¡ ¡Fenomenologie:je kritikou matematizujícího přírodovědného přístupu k člověku a světu. Od fáze nazíravě popisné se vyvíjí k výkladu smyslů. (Ped.slovník) ¡ ¡ ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 11 Formulace hypotéz naznačují, jakým způsobem se bude hypotéza potvrzovat ¡Změňte výroky tak, aby vyjadřovaly rozdíly, vztahy nebo následky: ¡ ¡Chlapci mají dobrý vztah k fyzice. ¡Žáci, kteří bydlí na sídlišti, mají rozvinuté záliby. ¡U starších učitelů je typický efekt vyhasínání (burn-out effect). ¡Žáci, kteří sledují televizi, málo čtou. ¡Učitelé se chovají vůči druhému pohlaví rozdílně. ¡Podávání mléka žákům ve škole pomáhá jejich zdraví. ¡Image školy vytváří ředitel. ¡Zvláštní školy jsou dobře vybaveny učebními pomůckami. ¡Pomoc rodičů škole na venkově je vysoká. ¡Výcvik zaměstnanců, který probíhá na pracovišti, je úspěšný. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 12 UKÁZKY ¡Vraťme se k už použitému příkladu a analyzujme ho: ¡ ¡H1 ¡U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci pozitivnější postoj k jeho vyučovacímu předmětu než u učitele, který má direktivní styl vyučování. ¡ ¡H2 ¡ U učitele základní školy, který má nedirektivní styl vyučování, mají žáci méně vědomostí než u učitele, který má direktivní styl vyučování. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 13 HYPOTÉZA – tvrzení, které vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. ¡Vyjádření rozdílů – více, častěji, silněji… ¡ ¡ Skupinová výuka zvyšuje výkon žáků. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 14 HYPOTÉZA ¡Vyjadřující vztahy mezi proměnnými – pozitivní, negativní, neutrální … ¡ ¡ Mezi vzděláním rodičů a inteligencí dítěte je pozitivní vztah. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 15 HYPOTÉZA ¡Vyjadřující následky mezi proměnnými – jak –tak, čím-tím. ¡ ¡ Čím větší je aktivizační potenciál výukových metod, které učitel používá, tím větší je zájem žáků o výuku (předmět). 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 16 VÝZKUM A JEHO PŘÍPRAVNÉ PLÁNOVÁNÍ ¡KONKRETIZACE VÝZKUMNÉHO PROJEKTU ¡Volba FORMY výzkumu ¡Terénní realizace výzkumného záměru spolu se zpracováním a interpretací výsledků ¡Zpracování výzkumné zprávy ¡Projektová prezentace ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 17 ORGANIZAČNÍ PODMÍNKY ¡ŘEŠÍ OTÁZKY: ¡Personálního zajištění (výběr vzorku respondentů) ¡Časové možnosti a potřeby (vliv má zvolená volba výzkumné metody) ¡Finanční náročnosti a hledání zdrojů 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 18 PŘED ZVOLENÍM VÝZKUMNÉ METODY ¡Jsou přesně určeny všechny metody na získávání údajů? ¡Má s nimi výzkumník zkušenosti? ¡Použil je v předvýzkumu? ¡Mají výzkumné metody dostatečnou validitu? ¡Mají výzkumné metody dostatečnou reliabilitu? ¡ ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 19 PROJEKT VÝZKUMU OBSAHUJE ¡Stanovení cíle zkoumání ¡Hypotézy, které se mají ověřovat ¡Metody výzkumu ¡Výběr zkoumaných osob ¡Způsob zpracování výsledků ¡Využití zpracovaných výsledků ¡ ¡P.Gavora, s.9 ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 20 CÍL VÝZKUMU ¡Volit takovou metodu, aby pomocí ní výzkumník zjistil to, co má. ¡V zásadě stanovujeme primárně výzkumný cíl a potom adekvátní výzkumnou metodu ¡Někdy výzkumný nástroj vstupuje do popředí – ověřování nových metod ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 21 PODMÍNKY VÝZKUMU ¡PSYCHOLOGICKÉ ¡TECHNICKÉ ¡ORGANIZAČNÍ ¡ ¡ j0404387[1] 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 22 PSYCHOLOGICKÉ PODMÍNKY ¡JDE O „NASTAVENÍ“ ZKOUMANÝCH OSOB ¡Ochotu spolupracovat (např. rozsah dotazníku, jeho tématika) ¡Případně jejich schopnosti (odborná zdatnost, naladění, sociální orientace, somatopedická problematika) ¡ ¡ ¡Somatopedie- jeden z oborů spec.pedagogiky, zabývá se výchovou a vzděláváním tělesně a zdravotně postižené mládeže a dospělých osob (Ped.slovník, s.207) ¡ ¡ ¡ ¡P.Gavora, s.9 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 23 TECHNICKÉ PODMÍNKY ¡Výzkumník má k dispozici: ¡Techniku nahrávací ¡Registrační zařízení ¡Vyhodnocovací zdroj ¡ ¡ ¡P.Gavora, s.9 ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 24 VÝZKUMNÁ METODA ¡„Výzkumná metoda je všeobecný název pro proceduru, která se sleduje při výzkumu. Výzkumná metoda má jisté vlastnosti, které je potřebné dodržet při jejich použití“ ¡ ¡ ¡P.Gavora, s. 11 ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 25 PŘÍKLAD VÝZKUMNÝCH METOD ¡POZOROVÁNÍ ¡ŠKÁLOVÁNÍ ¡( PŘEDSTUPEŇ MĚŘENÍ V UŽŠÍM SLOVA SMYSLU – VĚTŠÍ-MENŠÍ, ČASTO-OBČAS-NIKDY),od kpojmů kvalitativních ke kvantifikacipořadových dat. Ped.slovník, 221 ¡DOTAZNÍK ¡INTERVIEW ¡METODA VERBÁLNÍ VÝPOVĚDI ¡PROJEKTOVÁ METODA ¡EXPERIMENT 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 26 VALIDITA ¡Znamená schopnost výzkumného nástroje zjišťovat, co zjišťovat má. ¡Validita má svoje stupně – více či méně validní výzkumný nástroj ¡Vybrat nejvhodnější validní nástroj ¡Př. nástroje : krejčovský metr.(Krejčovský metr je vysoce validní nástroj na ??????????, ale na určování ????????má nulovou validitu) 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 27 RELIABILITA ¡Znamená přesnost, spolehlivost výzkumného nástroje ¡Výzkumné nástroje s vysokou i nízkou reliabilitou ¡Př. sluneční a digitální hodiny ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 28 F.Kerlinger (1972,s.434) ¡„Reliabilita je druhou velmi důležitou vlastností výzkumného nástroje. Jak vysoká reliabilita sice sama o sobě není zárukou dobrých výzkumných výsledků, ale dobré výzkumné výsledky nemůžeme získat pomocí nereliabilních výzkumných nástrojů“ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 29 PŘED ZVOLENÍM VÝZKUMNÉ METODY ¡Byly postupy pro ověření těchto vlastností vhodně zvolené? ¡Jsou připraveny všechny pracovní pomůcky (instrukce, návod atd.)? ¡Je připraven přesný popis celé procedury při získávání údajů (krok za krokem)? ¡Jsou přístroje, registrační pomůcky (ale i posuzovatelné, řádně zkontrolované)? 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 30 ZÁVĚR ¡Potvrzení, vyvrácení položených hypotéz ¡Sumarizace hodnot a jejich výsledný efekt ¡Zhodnocení přínosu pro vlastní práci ¡Zamyšlení nad doporučením ve smyslu vlastních opatření 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 31 Chce-li pedagogika člověka úspěšně vychovávat, musí ho především úspěšně poznat. UŠINSKIJ Konstantin Dmitrijevič 1824-1870 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 32 ¡ 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 33 Výzkumný problém Jasná a jednoznačná otázka, na kterou hledáme odpověď. ¡Popisný výzkumný problém – popis reality, situace, jevu. ¡ ¡ Jaký je postoj mládeže k tzv. lehkým drogám? 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 34 Výzkumný problém ¡V. problém, který se ptá na vztah určitých proměnných. ¡ ¡ Jaký je vztah mezi pohlavím žáků a jejich zájmy? 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 35 Výzkumný problém ¡Kauzální v. problém – ptá se na příčinu, která vedla k určitému důsledku. ¡ ¡ Způsobuje slovní hodnocení žáků učitelem zlepšení žákovských výkonů? 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 36 Definování pojmů ¡Operacionální definice – neznámý pojem definujeme prostřednictvím pozorovatelné, měřitelné proměnné. ¡ ¡ Cizojazyčnou schopnost definujeme jako skóre subjektu v Testu cizojazyčných schopností. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 37 Definování pojmů ¡Reálná definice – neznámý pojem definujeme pomocí pro něj typických vlastností, vztahů mezi těmito vlastnostmi. ¡ ¡ Frustrace je emocionální stav vzniklý zablokováním uspokojování potřeb. 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 38 Proměnné ¡Měřitelné – můžeme určit počet nebo míru, stupeň jevu nebo vlastnosti. ¡ ¡ Počet chyb v písemce, počet bodů v testu, stupeň oblíbenosti předmětu … ¡ ¡Kategoriální - nelze je kvantifikovat, ale pouze zařadit do tříd. ¡ ¡ Pohlaví (muž-žena), rodinný stav (svobodný-ženatý-rozvedený), výchovný postup (represivní-vstřícný)… 22.9.2010 ‹#› 22.9.2010 39 Vztahy mezi proměnnými zjišťované při výzkumu ¡ ¡S (podnětové) ¡O (vnitřní, organismické) ¡R (jako reakce na podnět, odpověďové) ¡ ¡ Mohou být zjišťovány různé vztahy mezi proměnnými.