Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů ( Danuše Matýsková ) Bc. Andrea Štefková nČlánek : nse věnuje oblasti týkající se spolupráce rodiny a školy. Řeší otázky pohledu na ni a to jak ze strany rodičů tak učitelů. n ninformuje o výsledcích šetření na dvou typech škol a to běžný typ školy a typ školy pracující podle programu „ Začít spolu“ n > Obecná východiska: nVýznamný podíl na efektivitě učebního procesu, na spokojenosti žáků, učitelů i rodičů a na školním klimatu má právě SPOLUPRÁCE rodiny a školy. n nJe dokázáno, že lépe a trvaleji se něco nového naučíme v atmosféře klidu a pohody. n nSnaha o otevřenou komunikaci a pozitivní vzájemné vztahy jsou znakem dobré školy n > Problematické situace nRodiče snižují význam učení nebo kritizují školu a učitele i bez osobního kontaktu n nŠkola a učitelé mají vůči rodičům rezervovaný přístup, nemají zájem na spolupráci nebo je spolupráce čistě formální n Něco z historie nPřed r. 1990 byla spolupráce školy a rodiny založena na autoritativním, mocenském a „nepartnerském“ přístupu ( výjimky existovaly) n nCelkový trend vycházel z principu: n učitel = odborník versus rodič = laik. n nOd počátku 90.let 20.stol. se realita vztahů škola-rodina proměňuje n > nŘada škol si začala být vědoma důležitosti spolupráce rodiny a školy (první výzkumy z pol.90.let) i přes trvalé překážky, nedůvěru, nevhodné komunikace a malý respekt. n nJiné školy zůstaly u dříve obvyklé nadřazenosti, jiné se pokusily o minimální kontakt s rodiči. n nProblémy se objevily hlavně při řešení konkrétních problémů. n nŠkoly začaly hledat nové formy spolupráce často nahodilými a intuitivními metodami. n nČasto se ale nechaly inspirovat jinými druhy škol (i zahraničních) a novými metodickými postupy a přístupy. (např. systémový přístup Začít spolu, Zdravá škola apod.) > Výzkumné šetření z období 2002 - 2003 nBylo provedeno studenty kombinovaného studia Učitelství 1. Stupně ZŠ. n nBylo zaměřeno na zjištění pohledů na vzájemnou spolupráci rodičů a učitelů. n nCíl: porovnání pohledů a zjištění vhodných přístupů vedoucí ke zlepšení vzájemné spolupráce rodiny a školy. n > Šetření na dvou typech škol: nTradiční ZŠ: nv oblasti vzájemné spolupráce uplatňuje převážně standardní způsoby (dále označováno jen jako ZŠ) n nZŠ pracující podle programu „Začít spolu“: npreferují partnerské, aktivní a „méně tradiční“ způsoby spolupráce s rodiči (dále jen ZaS) n n > nMetodou pro získání údajů od rodičů i učitelů byl dotazník n nPočet respondentů – v každém typu škol bylo 50 (celkem rodičů 100) n nPočet učitelů tradiční ZŠ bylo 50 n nPočet učitelů škol programu ZaS 10 (jednalo se o učitele 1. Stupně na dvou školách pracující podle programu ZaS) n > Základní principy ZS a ZaS v oblasti spolupráce s rodiči: ZŠ ZaS schůzky Výhradně s rodiči Za účasti dítěte Přítomnost rodičů ve vyučování Ve „dnech otevřených dveří“ Kdykoliv má rodič zájem Oslovování učitele Vykání Pokud rodiče souhlasí, tykání Poznání rodinného prostředí dítěte Z vyprávění dětí či sdělení rodičů Při návštěvě rodiny Mimoškolní akce s rodiči Velmi omezené, většinou školní výlet (rodič jako pomocník) Pravidelné, plánované, organizované i samotnými rodiči Znalost rodičů navzájem Jen sporadicky Dobrá, mj. z přípravy akcí pro děti a účasti na nich Představy rodičů o formě třídních schůzek: Třídní schůzky ZŠ ZaS a) Pouze s rodiči 29 10 b) Společně s rodiči a dítětem 12 39 c) Nemám vyhraněný názor 8 1 d) Mám jiný názor 1 0 Realizace návštěv v rodině – sdělení učitelů: Návštěvy v rodině ZŠ ZaS a) Ano, pravidelně 0 5 b) občas 6 5 c) ne 44 0 Mají rodiče možnost podívat se do vyučování? Rodiče ZŠ Rodiče ZaS Učitelé ZŠ Učitelé ZaS a) ano, kdykoliv 2 50 10 10 b) ano, ve dnech „otevřených dveří“ 26 0 36 0 c) ne 6 0 0 0 d) nevím 16 0 0 0 e) Jiná možnost 0 0 4 0 Reálné využití možnosti rodičů podívat se do vyučování – sdělení rodičů: ZŠ ZaS a) Nevyužil jsem, nemám zájem 9 0 b) Nevyužil jsem, z nedostatku času 20 6 c) Nevyužil jsem, z jiného důvodu 18 4 d) Využil jsem, jednou 3 10 e) Využil jsem, několikrát 0 30 Reálné využití možnosti rodičů podívat se do vyučování – sdělení učitelů: ZŠ ZaS a) Využívají všichni rodiče 0 5 b) Využívá většina rodičů 6 3 c) Využívá asi polovina rodičů 9 2 d) Využívá asi třetina rodičů 14 0 e) Využívá jen minimum rodičů 18 0 e) Rodiče nevyužívají 3 0 Názory rodičů a učitelů na možnost rodičů ovlivňovat dění ve škole: Rodič ZŠ Rodič ZaS Učitel ZŠ Učitel ZaS a) Rozhodně ano 5 15 0 3 b) spíše ano 21 18 0 5 c) nevím, nejsem si jist 8 17 7 2 d) Spíše ne 13 0 20 0 e) Určitě ne 3 0 23 0 Shrnutí šetření nVýsledky šetření nelze zobecňovat, neboť zkoumaná skupina nebyla moc velká n nByly ale naznačeny některé důležité rozdíly mezi typy škol n nZe šetření vyplývá, že spolupráci rodiny a školy je třeba věnovat trvalou pozornost n nVzájemná spolupráce ale závisí na ochotě vedení škol i samotných učitelů n n > ZaS x ZŠ nrodiče projevovali více zájmu o školní dění n naktivněji se zapojovali do vzájemné spolupráce n nve větší míře byli přesvědčení o svých možnostech v oblasti dění ve škole n ncítili se být partnery školy. n nučitelé preferovali spíše vlastní nezávislost n nbránili se otevřenému dialogu s rodiči n nrodiče žáků byli zdrženlivější n nbyli méně přesvědčeni o n svých možnostech v oblasti dění školy n nrespektovali zažitý vztah učitel – rodič. n > Základní principy optimální vzájemné spolupráce rodiny a školy npřijímání rodiče, resp. školy jako partnera nochota ke komunikaci a kontaktu nvstřícnost, jasná a srozumitelná komunikace ndostatek času na řešení konkrétních záležitostí noboustranná důvěra, otevřenost školy vůči bližšímu a širšímu okolí nvymezená pravidla a kompetence nvzájemné pochopení n > nZdroj: n Pedagogická orientace 2005, č. 1, s. 27-36, ISSN 1211-4669 n > n nDěkuji za pozornost >