Fakultní učitel? Supervizor? Mentor? Několik poznámek k vedení pedagogických praxí. Michaela Píšová Zpracovala: B. Mojžíšová Bílá kniha, 2000, s.29 l„Realizace změny ve vzdělávání není možná bez aktivní spolupráce a přímé účasti učitelů i všech ostatních pedagogických pracovníků.“ Předpokladem i prostředkem k transformaci našeho vzdělávacího systému je změna učitele. Z hlediska učitelské profese se jedná o posun od „modelu minimálních kompetencí“ k „modelu široké profesionality“ Základním nástrojem profesního růstu učitele a rozvoje jeho učitelské kompetence je profesní (sebe)reflexe. Změny v přípravném vzdělávání učitelů lNavýšení časové dotace (Bílá kniha- 10-12% z celkového časového fondu stud. programů) l lEfektivní využití času l lPosun ve spolupráci školy a univerzity (tj. spolupráce studenta učitelství se zkušeným učitelem z praxe.) Fakultní učitel X Supervizor X Mentor lFakultní(cvičný)učitel: Pojem používaný v současnosti v české odborné literatuře, nekompatibilní se zahraniční literaturou. Termín není nositelem nového obsahu. l lSupervizor: Reflektuje spíše akademický model učitelské přípravy. Ten kdo vede má „super vizi“, zná cíl i jak ho dosáhnout. Mentor lPůvod termínu hledáme v Homérově postavě Mentora, kterému Odysseus svěřil svého syna Telemacha. Mentor byl otcovskou postavou, dosažitelným poradce, důvěryhodným rádcem. lV reflektivním modelu učitelské přípravy je tento model v mnohém zachován, mentor je „moudrým rádcem“, průvodcem studenta-budoucího učitele na cestě k profesnímu růstu. l Role mentora lJasnou definici pro roli mentora dnes v literatuře nenajdeme. lSoučasné pokusy o definici lze rozdělit do dvou skupin, kde první zdůrazňují pouze profesní růst studenta učitelství, druhý klade vedle toho ještě důraz na osobnostní rozvoj. Základní dimenze role mentora: lStrukturní-Vztahuje se k hledání a zajišťování nejlepších podmínek pro profesní učení. lPodpůrná-Týká se osobnostních aspektů(Vztah mentor-student, redukce stresu…) lProfesní-Rozvoj učitelské kompetence budoucího učitele. Model procesu mentorování: ROLE DIMENZE PODROLE STRATEGIE Strukturní Plánovač Organizátor Vyjednavač Uvádějící Vyjednávání, Informování Podpůrná Hostitel, Přítel, Kolega Povzbuzování, Chvála, Humor Mentor Školitel Demonstrace, komentování, navrhování, koučování konfrontování Profesní Školitel nebo vychovatel Spolupráce, Přesvědčování, Vysvětlování Vychovatel Diskuse, generalizace,reflektování, dotazování Hodnotitel Pozorování, zaznamenávání, formalizace poskytování zpětné vazby Styly vedení: lDirektivní l lAlternativní l lNedirektivní Závěrem lPodmínkou efektivity pedagogické praxe je její vedení mentorem. lMentorování je specifická činnost vyžadující speciální přípravu.Žádný učitel by bez této přípravy neměl studenta vést. lMentor je v přípravě budoucích učitelů rovnocenným partnerem vysokoškolských profesorů. Proto je třeba: lZavést a systematizovat přípravu mentorů. lVypracovat standard přípravy mentorů, nástroje ověřování jeho dosažení a formu certifikace lV rámci systému kariérního růstu učitele uznávat tuto specifickou kvalifikaci. lZvýšit profesní status mentora, jeho prestiž a umožnit její finanční ohodnocení Diskuse: lJaký je Váš pohled na současnou úroveň vedení odborných praxí na škole? lFunguje u nás v současnosti propracovaný systém mentorování? lJe podle Vás třeba speciální příprava mentora? ZKUŠENOSTI MENTORŮ A UČITELŮ V PROJEKTU „Diferenciace- zavádění nových metod a forem práce na II. stupni ZŠ s využitím mentorské podpory“ http://www.ucitelske-listy.cz/2010/02/mirka-skardova-zkusenosti-mentoru.html Použit literatura: lPíšová M.: Fakultní učitel? Supervizor? Mentor? , Pedagogická orientace, 2001.s. 27-32. Děkuji za pozornost