PŘÍPRAVA UČITELŮ NA VEDENÍ ŽÁKŮ K SAMOSTATNOSTI A TVOŘIVOSTI Eva Mráziková Optometrie, 2010 Samostatnost a tvořivost l- nejvýraznější projev lidské existence, který vyjadřuje její autonomii, svébytnost a jedinečnost l- cesta zrání a formování samostatnosti a tvořivosti člověka je: l - dlouhá a náročná l - ovlivňována mnoha činiteli a l - závisí na mnoha podmínkách Tvořivost l- je odhalování, objevování, vynalézání něčeho nového a prospěšného, co předtím neexistovalo l- má hluboké kořeny ve výbavě osobnosti, v nadání a talentu Tvořivost l- romantické pojetí spojuje tvořivost převážně jen s uměleckými artefakty, které nás svou výjimečností jednoznačně o originálních kvalitách přesvědčují l l- v širším slova smyslu, který sdílí také pedagogika, se však tvořivé projevy přisuzují každé normální lidské bytosti Je tvořivost učitelná? l- odpověď není zcela jednoznačná l- tvořivé jednání se skládá z celé řady procesů, z nichž některé lze do značné míry nacvičovat a zdokonalovat l- podle J.P.Guilforda intelekt obsahuje na 120 faktorů, z nichž známe asi 50, které je většinou možno trénovat a posilovat l- také se uplatňuje představivost, fantazie, imgainace a intuice Je tvořivost učitelná? l- lze také rozvíjet další předpoklady tvořivých aktivit jako jsou např.plynulost, pružnost a původnost myšlení, citlivost na problémy atd. l- je nutné respektovat individuální rozdíly a předpoklady, jakož i stupeň vloh a nadání l- hledání, odhalování a rozvíjení předpokladů pro tvořivou práci v různých oborech činnosti u každého žáka patří k základům učitelské profese Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti - ŠKOLA l- hlavní požadavek – příznivé klima, které zajišťuje nezbytné podmínky pro probouzení a kultivování předpokladů a schopností l- Komenský – označil školu slovem ,,líbezná“ Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti - RODINA l- může dítě od malička připravovat a utvářet, budovat základy sociálních vazeb a hodnotové orientace, posilovat samostatnost, pěstovat smysl pro inovaci l- záleží na životním stylu rodiny, na ekonomické a kulturní úrovni a na celkovém klimatu l- rodiče by si měli najít dostatek času pro své děti Podmínky pro rozvíjení samostatnosti a tvořivosti – ŠKOLA-RODINA l- škola a rodina – měly by spolupracovat l- předpoklad úspěchu – vzájemná důvěra, oboustranné poznání, vstřícnost a otevřenost l- ale – mezi školou a rodinou často existuje napětí, nedůvěra a neporozumění l- škola by měla žáky, a tím také i rodinu získávat, ale také širší společenskou veřejnost a občanskou komunitu, v níž škola působí Příprava učitelů l- otázkám přípravy budoucích učitelů se věnuje trvalá pozornost, ale zdá se, že nepostihuje podstatu věci → v přípravě učitelů lze pozorovat jen málo progresivních změn postihujících základní problémy jejich přípravy, neboť situace na školách se příliš nelepší l- někteří noví absolventi se ve školách fyzicky i obrazně ztrácejí l- pedagogická teorie a praxe se od sebe vzdalují Příprava učitelů l- má-li učitel naplňovat své hlavní poslání, měl by vzít do úvahy široké spektrum vlivů, v jejichž silovém poli se realizace osobnosti uskutečňuje l- změna – přechod od mozaikové, kvantitativní, předmětově scientistické orientace ke koncepci celostní, kvalitativní, osobnostně humanistické l- cíl – odborník zaměřen na vedení žáků k ovládnutí vědomostí a dovedností, ale také na formování osobnosti žáka Příprava učitelů l- změna v přípravě učitelů by měla být už dnes, a ne v budoucnosti, neboť život bude klást především důraz na osobnostní vlastnosti člověka, na jeho postoje, komunikativnost, svobodné rozhodování, samostatnost a tvořivost l- univerzální požadavky – v současnosti mají zásadní význam i pro přípravu učitelů pro vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti Příprava učitelů l- nároky na přípravu učitelů pro vedení žáků k samostatnosti a tvořivosti se také týkají výběru učiva, techniky kreativního řešení problémů, alternativních výukových metod, technik rozvíjení tvořivosti l- je potřeba vybavit budoucího učitele odpovídajícími metodickými dovednostmi k řízení postupného vývoje žáka od aktivity k samostatnosti a tvořivosti, schopnosti diagnostikovat nadaného žáka, schopností zodpovědně se rozhodovat v problematice kurikula Závěr l- není toho málo, čím je nutno budoucího učitele vyzbrojit, aby byl s to plnit všechny uvedené postuláty l- lze konstatovat, že zásadnější obrat v přípravě profesionálně zdatného učitele ve smyslu nastíněných cílů nás ještě čeká Zdroje: l lPedagogická orientace 18-19/96, s.33 - 37 lDěkuji za pozornost