Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková Václav Souček, PhD. katedra pedagogiky a psychologie Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích pČlověk je bytostí vychovávající a vychovávanou. (Eugen Fink) p => významná role výchovy p pUčení je skryté bohatství (UNESCO) nUčit se poznávat nUčit se jednat nUčit se žít společně nUčit se být p Učení není pouze uceni se ve skole, ale hlavne uceni se v zivote a schopnost ponauceni se z předeslých situaci UNESCO – směr, kterým by se mohla výchova 21. století odvíjet Vychovatel vychovává a zároveň je také vychováván Člověk je bytostí nedokončenou a otevřenou výchova=specifická forma životního pohybu pJsou dosavadní výchovné postupy schopny připravit dnešní žáky pro to, aby se dokázali adekvátně orientovat v novém evropské a globálním prostředí ve vztahu k existujícím i nově utvářeným hodnotám p a postojům? Otázka, nad kterou by se měl každý pedagog zamyslet a snahou každého nejen pedagoga, ale i vychovatele by mělo být připravit žáka, studenta, dítě na realitu dnešního světa [USEMAP] Holistický přístup k rozvíjení hodnot a postojů 1.Jednota prostředků, postupů a budoucího zpevňování 2.Hledání odpovědí 3.Utváření prostředí: kooperací k empatii 4.Sebeporozumění a sebevýchova 5.Prolomení předsudkové spirály p [USEMAP] Jednota prostředků postupů a budoucího zpevňování pTématická spojitost nučebních pomůcek a materiálů nmetodických postupů nsystematického zpevňování osvojených náhledů, hodnot a postojů pChyby a omyly jsou součástí životního učení Těžko se učit o demokracii v komunismu [USEMAP] Hledání odpovědí pNejsou podávány „hotové“ informace pŽák (student, člověk) by měl informace p a poznatky získávat sám prostřednictvím úkolu, který je mu zadán pAktivní zkoumání, vlastní úvaha p2 podmínky nŽák by měl pojímat problém za svůj, nikoliv za učitelův nNesmí vycházet pouze z předešlým zkušeností Žak si stanoví hypotézu, myslí na základě předchozích zkušeností Vychovatel by měl uvést příklad Vychovatel může studentovi pomáhat s řešenm [USEMAP] Utváření prostředí: kooperací k empatii pSvoboda jednat a myslet nOtevřené učební prostředí nMožnost experimentovat s myšlenkou pUtváření ansámblu nSpojené úsilí nUtváření sociální inteligence pVývoj ve 3 fázích nSpolečné sdílení (prostoru, času, myšlenky) nVzájemná komunikace (posílení pocitu vzájemnosti a soudržnosti) nPocit společné identity p Svoboda neznamená bezcílnost a neukázněnost Experiment s myšlenkou – pokus omyl Ansámbl – učební společenství Sebeporozumění a sebevýchova pUmění rozpoznat a přiznat vlastní předpojatost vede k vytvoření dobrého kolektivu nFáze 1. vysvětlení svého postoje n 2. vyslechnutí postojů druhých n 3. možnost znovu zpracovat svůj postoj na základě nových skutečností Postup poskytuje prostor pro sebeporozumění a uvědomění si vlastních hodnot a postojů, případně i předsudků a předpojatosti [USEMAP] Aplikace do výchovy pSebevyjadřování a naslouchání pPráce ve skupinách pPráce na projektech pTvůrčí činnost pDramatické formy výchovy p [USEMAP] Prolomení předsudkové spirály pAplikace sebeporozumění a vědomí vlastní předpojatosti do životních situací pVýsledkem je adekvátní jednání pVyužití ve výchově – hra rolí Obětní beránci Násilník by se mel zamyslet nad nevhodností a nevyspelosti svého jednání pCílem holistického přístupu je rozvoj vztahu mezi tím p„kdo jsem“ pa p„kým se mohu stát“ Uvedomeni si a sebepoznání kdo jsem a kdo muzu být pSOUČEK, Václav. Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě. Pedagogická orientace. 2005, 3, s. 25-32. ISSN 1211-4669. p pVáclav Souček, PhD., katedra pedagogiky p a psychologie, Jihočeská univerzita p v Českých Budějovicích Děkuji za pozornost