PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ II Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 2, s.79– 89 ISSN 1211-4669 Autor: PaeDr. Stanislav Bendl, Ph.D. Vypracovala: Pavla Koňaříková nStanley Milgram (15. 8. 1933 – 20. 1984 New York ) byl americký sociální experimentální psycholog, který se proslavil hlavně dvěma originálními experimenty o lidské společnosti. n nK prvnímu pokusu Milgrama inspiroval proces s nacistickým zločincem Eichmannem: co všechno jsou lidé ochotni udělat, když jim to nařídí autorita? n n nV roce 1964 provedl MILGRAM slavný experiment. Výzkum byl prezentován jako testování paměti a výzkum učení. Zúčastnilo se 40 dobrovolníků, mužů ve věku 20 – 50 let, kteří si vylosovali roli učitele a žáka. n nErich Fromm (1900 – 1980) vyrůstal v ortodoxní židovské rodině. Jako mladý chlapec pocítil osten antisemitských postojů, převládajících mezi Němci různých křesťanských vyznání, a také nesnášenlivost Židů. n nFromm byl sociologem, historikem, filozofem a psychologem nDělí lidskou agresi na benigní a maligní: n nBenigní agrese je biologicky adaptivní a životu sloužící. Je to reakce na ohrožení životních zájmů, je fylogeneticky programovaná, je společná zvířatům a lidem nMaligní agrese je biologicky neadaptivní. Je to krutost a destruktivita SOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ EXPERIMENT n První objev se týká síly sklonu k poslušnosti n nOsoby testované měli za úkol ublížit jiné osobě proti její vůli n nNěkolik testovaných opouští zásadu morálního chování a poslouchají instrukce autority, která nemá žádnou zvláštní moc 1. n Druhý objev se vztahuje k nepředpokládanému efektu n nPokusná osoba ukončí své konání v průběhu pokusu n nPokračuje podle svého vlastního svědomí Cílem (údajným) testu: dosažení pokroku ve znalostech o učení a paměti! nPokusné osoby mohli kdykoli experiment přerušit, aniž by následoval trest n nVysokou poslušnost lze přisuzovat prostředí, ve kterém se experiment konal (Yelská univerzita) n nPsycholog byl dostatečnou autoritou n n nUčitel žáka neviděl, pouze slyšel. n nUčitel měl před sebou 30 spínačů od 15 do 450 Voltů. n nUčitel dostal instrukci při chybě udělit šok, při další vždy o stupeň vyšší n n Některé obměny podmínek v Milgramově výzkumu Experimentální situace Respondenti, kteří uposlechli až do konce Oběť po celou dobu nevydává žádný zvuk Při 300V oběť buší na stěnu Oběť je v téže místnosti Pokus se provádí v kancelářské budově v centru města Učitel silou přidržuje ruku oběti na elektrodě Experimentátor dává příkazy po telefonu Experimentátor nedává žádné příkazy: učitel má možnost svobodně zvolit sílu šoku Experimentátor je zřejmě běžným občanem 100% 65% 40% 48% 30% 20,5% 2,5% 20% Výsledky nUSA n n35% (14) v určitém bodě vypovědělo poslušnost n n65% (26) osob se nechalo autoritou podnítit k tomu, aby se chovaly slepě a krutě nAmmán, Jordánsko n80% poslušnosti n nAustrálie n50% n Závěr nMigramovy testy nevysvětlují, proč někdo odmítl týrat jiného. Nepoložil si „pedagogickou“ otázku, proč se někdo nepodřídí takovéto autoritě. n n Je to pouze otázka svobody vůle, přijmutí odpovědnosti za vlastní činy, otázka kritického myšlení? Děkuji za pozornost