PROBLEMATIKA LIDSKÉ AGRESIVITY V ZRCADLE MANIPULACE A POSLUŠNOSTI VŮČI AUTORITĚ I Zdroj: Pedagogická orientace 2001, č. 1, s.58–65 ISSN 1211-4669 Autor: PaeDr. Stanislav Bendl, Ph.D. Vypracovala: Pavla Koňaříková MANIPULACE…..? OVLIVŇOVÁNÍ (PERZUAZE) nO manipulaci hovoříme v souvislostech s: n npolitikou nobchodem nmédii nsektami npropagandou nmanipulativní pedagogikou nbrutalitou (trestné páchání) nagresivitou dětí a mládeže núpadkem autority ntotalitou n n n Manipulace je záměrné ovlivňování osob bez jejich vědomí a souhlasu… n nVyužití: n nnevědomosti ndobromyslnosti nnaivity nslušnosti nstrachu KÁZEŇ VĚDOMÉ DODRŽOVÁNÍ ZADANÝCH NOREM (POSLUŠNOST) nPoslušnost je spíše pasivní n nKázeň může zahrnovat i prvky vlastní aktivity n nKázeň nekritická, otrocká n n AUTORITA VYJADŘUJE SOCIÁLNÍ VZTAH nSociální vztah mezi lidmi, kteří jsou nositeli vážnosti, respektu a úcty, a mezi těmi, kteří jim vážnost, respekt a úctu projevují. nAGRESE nAgresí rozumíme jakoukoliv formu chování, kdy se snažíme záměrně někoho poškodit nebo mu ublížit. nAGRESIVITA nAgresivitou rozumíme tendence, popřípadě dispozice k útočnému jednání vůči jiné osobě a okolí. MANIPULOVATELNOST LIDÍ (AUTORITA A POSLUŠNOST) nPodle Fuchse je matkou autority nerozhodnost lidí. n nNěkteří Vám budou vděční, když z nich sejmete břímě rozhodování. nOtázkou je, do jaké míry jsou lidé, ač vybaveni dokonalým rozumem, manipulovatelní. MILGRAMOVY EXPERIMENTY POSLUŠNOST VŮČI AUTORITĚ nAmerický psycholog Stanley Milgram si kladl otázku, zda je schopen přimět pokusné osoby k mučení či trýznění jiných lidí. n nSnažil se zjistit chování osob, od kterých se požadovalo, aby způsobovaly bolest jiným, neznámým lidem nStanley Milgram (15. 8. 1933 – 20. 1984 New York ) byl americký sociální experimentální psycholog, který se proslavil hlavně dvěma originálními experimenty o lidské společnosti. n nK prvnímu pokusu Milgrama inspiroval proces s nacistickým zločincem Eichmannem: co všechno jsou lidé ochotni udělat, když jim to nařídí autorita? n nV roce 1964 provedl MILGRAM slavný experiment. Výzkum byl prezentován jako testování paměti a výzkum učení. Zúčastnilo se 40 dobrovolníků, mužů ve věku 20 – 50 let, kteří si vylosovali roli učitele a žáka. MILGRAMOVY EXPERIMENTY HYPOTÉZA ZNĚLA: UČENÍ NEJLÉPE PODPORUJE TREST ZA CHYBNÝ VÝKON n n nUčitel měl před sebou 30 spínačů od 15 do 450 Voltů. n n nUčitel byl umístěn mimo místnost žáka n nTrest byl udělován prostřednictvím generátoru odstupňovanými vypínači od lehkého šoku až po těžký šok (XXX) nUčitel dostal instrukci při chybě udělit šok, při další vždy o stupeň vyšší n n n n nUčební úkol se týkal párových asociací n nPokusným osobám byl předložen dlouhý seznam slov a bylo jim řečeno, že pokud se dostanou na konec seznamu, musejí ho znovu zopakovat a postupovat v udělování šoků až do doby, kdy se žák naučí všechny dvojice správně. n n n n UKÁZKOVÝ (VZOROVÝ) ŠOK nKaždé pokusné osobě, než začala svoji činnost učitele, byl udělen vzorový šok na generátoru. n nTento šok měl sílu 45V a byl udělen na zápěstí. n nCílem bylo přesvědčit pokusnou osobu o autenticitě generátoru n MILGRAMŮV EXPERIMENT INSTRUKCE O ŠOKU nPokusná osoba měla udělit šok učícímu vždy, když dá nesprávnou odpověď. n nPři špatné odpovědi, udělil „učitel“ vždy vyšší počet voltů, které musel předem „žákovi“ nahlásit. n nUčící osoby samozřejmě bolest jen předstíraly. n nŽák dává předem určené odpovědi (3 špatných odpovědí k jedné správné). PRŮBĚH EXPERIMENTU nV průběhu experimentu není slyšet od žáka slyšet žádná hlasová odpověď nebo jiné znamení protestu až do dosažené šokové úrovně 300V. n nV úrovni 300V žák tluče do stěny místnosti, od tohoto okamžiku se již neobjevují žádné odpovědi na panelu. n nInstrukce pro „učitele“ zní: počkejte 5-10s a poté považujte žádnou odpověď za špatnou PRŮBĚH EXPERIMENTU nŽákovo tlučení se opakuje při 315V a poté už se neobjeví ani na signálním boxu. n n n„Učitel“ se obrací pro radu k experimentátorovi n n nPři neochotě spolupracovat se nabízí pobídky n n nPobídka č.1: Prosím, pokračujte, nebo: Prosím pokračovat! n nPobídka č.2: Pokus vyžaduje, abyste pokračoval. n nPobídka č.3: Je bezpodmínečně nutné, abyste pokračoval n nPobídka č.4: Nemáte jinou volbu, musíte pokračovat Distribuce bodů přerušení experimentu Verbální označení a označení počtu voltů Počet pokus. osob, pro které toto byl max. šok Verbální označení a označení počtu voltů Počet pokus. osob, pro které toto byl max. šok Lehký šok 15 30 45 60 0 0 0 0 Intenzivní šok 255 270 285 300 0 0 0 5 Mírný šok 75 90 105 120 0 0 0 0 Šok extrémní intenzity 315 330 345 360 4 2 1 1 Silný šok 135 150 165 180 0 0 0 0 Nebezpečí: těžký šok 375 390 405 420 1 0 0 0 Velmi silný šok 195 210 225 240 0 0 0 0 XXX 435 450 0 26