Vzdělávání mládeže v nových kontextech Blanka Rulfová Úvod —Globalizace → změny a nové pojetí ve vzdělávání mládeže —Dosud zaměřeno spíše na: ◦víceletá gymnázia ◦maturity —Nové kontexty ve vztahu školy a vzdělávání mládeže: ◦zvýšení kvality ZŠ ◦přechod ze škol do života Zvýšení kvality ZŠ —Cíl: 1.v rámci povinné školní docházky pokrýt společné základy všeobecného vzdělání (ZŠ = škola pro veškerou populaci; zbytečné odchody na nižší gymnázia) 2.snaha o další vzdělávání mládeže (vyšší nároky) —Cestou vnitřní diferenciace Vnitřní diferenciace •Tvorba vhodný podmínek •Dlouhodobý proces ◦Individualita žáků : sociologické, sociálně psychologické, vývojově psychologické a pedagogicko psychologické souvislosti + sociálně ekonomicko kulturní prostředí ◦Variabilita didaktických postupů: kvalitní učebnice, vhodné pomůcky, organizace vyučování (počet žáků, mimoškolní aktivity), další vzdělávání učitelů • •Aspekty vzdělávání –Kognitivní → intelektuální rozvoj –Sociální → připravit žáky na život v pluralitní společnosti Přechod ze škol do života — — — —Jak definovat mládež? — Mládež —Dříve: dítě → mládež → dospělý —Nyní: dítě/mládež/dospělý (př. pracující studenti) → „nový dospělý věk“ —Důvody změn: ◦Prodlužování povinné školní docházky ◦Vyšší vzdělávání ◦Není lineární přechod mezi školou a prací —„nový způsob života mládeže“ – stírání sociálně kulturních rozdílů mezi mladými lidmi Vzdělávání mládeže —Nelineární —Rozpor mezi oficiální vzdělávací politikou (potřeba velmi kvalifikované pracovní síly) a skutečnými možnostmi mládeže ◦= diplom nezaručí stálé zaměstnání ◦→ paradox: přes zavřenou závoru dveří zdánlivě otevřených si mladí lidé vytvářejí různé priority, které jim umožňují dosáhnout svých cílů ◦→ problém: nejistota narušuje mentální zdraví mládeže Nový věk dospělosti —Nejistá budoucnost → komplexní pohled na svět: ◦Kdy opustit školu? ◦Kdy se pustit do aktivního života? ◦Vrátit se do školy? ◦Založit rodinu? ◦Jak prožívat volný čas? ◦→ vysoká individualita v rozhodování (kombinace dříve separovaných oblastí života – studium, práce) Závěr —Vysoké nároky na člověka —Škola by měla obracet pozornost na mentální zdraví mladých lidí —Pomoci v průběhu studia, při návratu do škol, přechodu do profesního života —Rozvoj výzkumů mládeže Použitá literatura —SKALKOVÁ, J.: Vzdělávání mládeže v nových kontextech. Pedagogická orientace. 2002, č. 1, s. 18-30. Děkuji za pozornost