Vymyslický Tomáš žZahraničí, absolventi žKlady žZápory žOdmítání jednostranné orientace na látku v encyklopedickém pojetí žVnitřní motivace žáků proti vnějšímu působení učitelem žSeberealizace a svoboda dítěte proti plnění norem ž ž žBez rozmyslu na dopad učebního procesu žKroužek dětí X děti v lavicích žOdstranění klasifikace známkami ž žPřínos pedagogice žNegativa pro pedagogiku žProlomení návyků, rutinních praktik žPodporuje komunikaci pro danou novinku žKlady často zůstávají i po odeznění módy žBrání analyzovat vlastní praxi a i koncepci, která je módní žČasto pouhé napodobení ¡Př. Pohnutí lavicemi do kruhu, než-li navození komunikace žNepříjemná atmosféra pro ty, kteří nepodlehli módní „vlně“ ž žVždy je jednodušší a lehčí podlehnout módě žPedagogická teorie v profesionální přípravě učitelů může pomoci v tom, aby nepodléhali zjednodušenému myšlení. To znamená učit rozeznávat co se nemá zaměňovat (autorita x autoritářství), uvědomovat si vzájemné vztahy (obsah a metoda). žDůležité je, vytvářet příznivé klima pro kladení otázek a věcně na ně odpovídat. žZnámkovat ano či ne? A proč? žJsou svoboda a kázeň dítěte vylučující se protiklady? žJaký je rozdíl mezi autoritou a autoritářstvím? žŽák jako celek nebo jen „nádrž“ na informace? ž žPdO 16-17/95, Skalková Jiřina žRůzné internetové stránky palec.gif