Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková Pedagogické dovednosti nUmožňují přenést poznatky do bezprostřední výchovné praxe nKomunikativní – kontakt s vychovávaným jedincem (interakce) nOrganizátorské – správné řízení výchovně-vzdělávací činnosti nRétorické – povyšují kulturu pedagogického působení Klíčové dovednosti (Kyriacou) nPlánování a příprava nŘízení vyučovací jednotky nKázeň nReflexe vlastní práce a evaluace nRealizace vyučovací jednotky nKlima třídy nHodnocení prospěchu žáků Faktory I nPozitivní vztah k učitelské profesi nMotivace být učitelem n„Bytí v pedagogické kondici“ n nSebehodnocení a sebereflexe n nPraxe n Faktory II nOsobnostní vlastnosti (tvořivost, pedagog. optimismus, takt, klid, zaujetí, hluboký přístup k žákům, přísná spravedlnost) nProstředí nZpětná vazba nVliv cvičného učitele Výzkum nNěkolikaleté monitorování rozvoje pedagogických dovedností studentů učitelství (skupinové diskuse, sebereflexe, dotazník studentova pojetí výuky, individuální rozhovory, pozorování výuky) nOtevřít problematiku faktorů rozvoje pedagog. dovedností nPodněty pro přemýšlení Problematické činnosti nSlovní komunikace nDobrá organizace hodiny nMotivace nVysvětlování učiva nŘešení neplánovaných pedagogických situací nNa PedF málo komunikace, rétoriky nVíce praxe n Závěr nPedagogické dovednosti → dlouhodobý proces, měl by být nastartován na začátku studia nUtváření jako cesta k učitelské profesi (cesta přímá x křivolaká s řadou rozcestí) nRozvoj závisí na osobnostních charakteristikách studenta a prostředí n nKlíčový faktor - MOTIVACE n n Diskuse nJaký je váš názor? n nJaké faktory nejvíce ovlivňují rozvoj pedagogických dovedností? n nLze pedagogické dovednosti získat během studia na fakultě? Použitá literatura n nKYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. 155 s. n nŠVEC, V. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. 306 s. n nŠVEC, V. Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů. Pedagogická orientace: odborný čtvrtletník a zpravodaj ČPdS, 2002, č.1, s. 63-81. Děkuji za pozornost n osoby omalovanky : ucitel 150x150 Povolání