Některé další faktory podílející se na tvorbě vyučovacího klimatu Pedagogická orientace 3/2003 Jana Kašpárková Zpracovala: Dana Foktová Vyučovací klima ØJev, jenž působí na žáky zvnějšku a spojuje se s jejich prožíváním a posuzováním n ØJe to kvalita vyučování s charakteristickými znaky, které žáci prožívají a které mohou mít vliv na jejich chování Ø ØVyskytuje se v rámci pedagogické interakce: učitel – žák Ø ØLze ho posuzovat zvnějšku (pozorování reality výzkumníky) nebo zevnitř (hodnocení žáky) n ØMůže být ovlivněno různými determinantami (prostředí školy a třídy, celkový koncept, architektura, organizační znaky, učitel, žák, skupina…) a dochází zde k interakci (klima a faktory prostředí) Další faktory nPořádek a organizovanost vyučování n nJasnost pravidel n nPosuzování a hodnocení studentů n nRozmanitost a participace ve vyučování n nUčitelovo nadšení a rozhled Pořádek a organizovanost vyučování nUčitel obeznámí studenty s nadcházející látkou a předloží stručný dlouhodobý plán výuky – kvalita strukturování výuky n nZkvalitní přípravu na hodinu, což se projeví hladkým průběhem vyučování – méně námahy během hodiny n nZajistí plynulost a dostatek času zefektivněním práce s přístroji a jinými pomůckami během hodiny, prací ve skupinách a tvořením příjemné atmosféry n nStanoví jasné cíle a úkoly n nDohlíží na dění v hodině, aby žáci měli pocit o dohledu n nVyžaduje dodržování kázně a respekt n n 7 aspektů, které by se měly ve vyučování objevit: 1.Návrhy studentů na zpestření výuky a zadávání domácích úkolů 2. 2.Zajímavost výkladu a upřednostňování dialogů 3. 3.Kvalitní prezentace, jednoduché porozumění, adekvátní požadavky a bezprostřední pomoc 4. 4.Dodržování tématu při hodinách 5. 5.Obměňování materiálů a výběr vhodných pomůcek 6. 6.Začlenění odpočinkové činnosti 7. 7.Tvorba a dodržení vyučovacího programu v hodině Jasnost pravidel nPravidla jsou formální prohlášení všeobecných pokynů k vyžadovanému a zakázanému chování n nPřesnější je seznam zákazů a příkazů než dovolené chování n nUpřednostňují se funkční pravidla v malém počtu (i lepší zapamatovatelnost) n nStanovení a prosazování pravidel prostředky dle uvážení, protože neslušné chování vede k negativním emocím a špatné spolupráci n nSpoluúčast studentů na tvorbě řádu (dodržování, naplnění) n nStriktní dodržování sankcí n Posuzování a hodnocení studentů nUčitel zjišťuje skutečný stav vědomostí a dovedností žáků (porovnání s cíly výuky) n nOdhaluje slabší oblasti k zefektivnění další výuky a hodnotí vytvořený základ n nJeho hodnocení by mělo být spravedlivé a nezaujaté n nMožnost studentům podílet se na hodnocení – odhalení nedostatků a směřování k nápravě n nČastěji chválí a stimuluje k požadované odpovědi n nHodnotí chování – je-li nevhodné prověří ho, projedná, poskytne pomoc, udělí napomenutí nebo trest n 6 důvodů hodnocení 1.Zpětná vazba o práci pedagoga (dosažení cílů) 2. 2.Zpětná vazba žákům o pokroku (představa o cíli a možnosti jeho dosažení) 3. 3.Informace o úspěšnosti – motivace k lepší organizaci a dosažení vyššího hodnocení 4. 4.Hodnocení využít jako podklad k vedení záznamů o potřebách a možnosti konzultace 5. 5.Hodnocení zaznamenávat jako informaci o aktuálním prospěchu a potřebách 6. 6.Slouží jako ukazatel zvládání učiva a připravenosti pro další studium Rozmanitost a participace ve vyučování nZákladem participace je aktivní přístup a potřeba komunikovat s ostatními n nVyužívá se dialogu v rozmanitých formách (ve skupině, simulovaný, písemné otázky, metody inscenační, situační, brainstormingové) n nVyužívá se pomůcek, aktivního podílení studentů na hodině, exkurzí, návštěv odborníků a prostoru pro dotazy n nRůzná participace je způsobena: §Velkým počtem studentů §Lokalizací studentů (přední lavice) §Rozdílnou preferencí učitelů ke studentům (postojové orientace) §Rozdílnou komunikací mezi pedagogem a studentem (sexové rozdíly) Učitelovo nadšení a rozhled nJe člověk, který se neustále vzdělává a vychovává děti, mládež a dospělé n nJe iniciátorem ve výchovném procesu n nPlánuje a organizuje výchovně vzdělávací proces, vede k osvojování vědomostí, rozvíjení schopností, potřeb a zájmů n nVzor dospělého člověka – postoji, vyspělostí a mravními zásadami n nPro jeho úspěšný výkon je nutné všeobecné vzdělání a široký filozofický, vědecký a kulturní rozhled n n nJeho odborná úroveň by měla přesáhnout okruh učební látky a samozřejmostí je znalost nejnovějších poznatků a snaha doplňovat a obnovovat získané vědomosti a celoživotně se vzdělávat a zdokonalovat n nMěl by mít znalosti nejen ve svém oboru, ale i v cizích jazycích a v počítačové technice včetně internetu n nNemělo by ho opouštět nadšení, radost a pedagogický optimismus n nNadšení by měl čerpat z vykonané práce, úspěchů studentů, z práce, která ho baví a potom předávat znalosti s chutí, elánem a lehkostí n nMěl by ovlivňovat celou osobnost studenta n nMěl by umět efektivně a organizovaně vést třídu. Jasně a srozumitelně vykládat látku. Být studentům k dispozici n nKlíčovou roli má ve schopnosti interakce slabších studentů mezi ostatní n nMěl by mít velkou dávku trpělivosti, odvahy a schopnost řešit věci v klidu n Závěr nVyučovací klima je speciální jev, na který můžeme pohlížet z hlediska faktorů uvedených v tomto článku. n nZnalost těchto charakteristik může pomoci při hledání východisek z obtížných situací a může být základem pro celkové zlepšení vyučovacího procesu. Děkuji za pozornost Cesta do hlubin studakovy duse 31