> žSituace, které blokují dosažení cíle – frustrace. žFrustrující faktory mohou být vnější i vnitřní. žFrustrace je běžnou součástí našeho života žFrustrační tolerance je míra frustrace, kterou jedinec snese bez narušení obvyklé povahy svého přizpůsobení. ž ž > žFrustrované chování se vyznačuje tím,že mu na rozdíl od normálního chování, chybí cíl. žEmoční vzrušení je těžké odlišit běžné emoce od reakce na frustraci, snad je více agresivní tón. žÚnik – prožívání frustrace je hodně nesnesitelné, „opouští pole“ a tím mění svůj motivační stav. žFantazijní uspokojení překonání překážky a dosažení cíle se děje v představách, tím je zážitek frustrace zmírněn. ž ž > žJsou to změny, které vznikají v psychických regulačních mechanismech a činnostech jako reakce na působení různých stresorů (vnějších i vnitřních), k nimž dochází ve stresových situacích. žStres tedy chápeme jako, do jisté míry, uniformní odpověď organismu na nadměrnou zátěž či ohrožení různého typu. > žIntenzita stresové reakce: 1.Hyperstres – překračuje hranice schopnosti adaptovat se a vyrovnat se s ním. 2.Hypostres – nedosahuje ani obvyklé hranice tolerance, jedná se plíživé negativní vlivy monotónnosti, nudy nebo frustrace. žKvalita stresové reakce: 1.Distres – negativně působící stres, který rozrušuje, zneklidňuje až ohrožuje. 2.Eustres – kladně působící stres – rozechvění, rozrušení ze subjektivně příjemných situací, které odměňují. žStresory jsou negativně působící vlivy, jejichž výsledkem je stres. 1.Fyzikální – jedy, návykové látky, radiace UVA a UVB záření, znečištění životního prostředí, vibrace, šoky, meteorologické jevy, změny ročních období a čas apod. 2.Emocionální – nepřátelství, zloba, vztek, zármutek, obavy, intriky, nuda, pomluvy, přestoupení tabu, ztráty. (Holmes). > žJde o náhle vzniklé situace, které vedou k poškození neb ztrátě a má vždy negativní dopad na jedince. žF 43,0 Akutní reakce na stres žF 43,1 Posttraumatická stresová porucha > —Jako důsledek vyhrocení určité situace, nebo dlouhodobé kumulace problémů nebo situačního nárůstu problému. —Dojde k selhání adaptačních mechanismů, je nutnost změny. —Jsou doprovázeny negativními emočními prožitky, zejména úzkostí a pocity ztráty, bezpečí a jistoty. —Mění se uvažování a hodnocení situace. Je přítomen pocit bezmoci, ochromění, bezradnosti a neschopnosti vybřednout. > žJde o střet vzájemně neslučitelných, přibližně stejně silných, tendencí. Mohou se střetnout: 1.Dvě pozitivní tendence – obě stejně lákavé. 2.Dvě negativní tendence – menší zlo 3.Jedna pozitivní a jedna negativní tendence – nejčastěji. 4.Několik pozitivních a několik negativních tendencí. žKonflikt patří k běžným životním situacím. žNebezpečný je tehdy, je-li dlouhodobý, závažný a zahrnuje osobně významnou oblast a člověk jej není schopen řešit. žVnitřní konflikty např. konflikt vědomé povinnosti a tendence k aktuálnímu uspokojení (nevěra). žDůsledkem mohou být psychosomatické problémy. > žJe to stav, kdy některá z objektivně významných potřeb – biologických, psychických či sociálních – není uspokojena v dostatečné míře, přiměřeným způsobem a po dostatečně dlouhou dobu. žDeprivace biologických potřeb ohrožuje tělesný rozvoj, duševní i tělesné zdraví, může vést k nemoci i smrti. žPodnětová deprivace znamená nedostatek dostatečné variability a množství podnětů, které odpovídají věku,vývojové úrovni jedince. žKognitivní deprivace znamená výchovné a výukové zanedbání, imituje mentální retardaci. žCitová deprivace vzniká z nedostatku spolehlivého a jistého citového vztahu ke stabilní pečujícíc osobě – nedostatečný emoční vývoj a narušení sociálních vazeb v budoucnosti. žSociální deprivace je omezení přiměřeného vztahu s lidmi, sociální smrt. > žFáze aktivace obranných reakcí a uvědomění si zátěže: fyziologické a psychické. žFyziologická reakce: 1.Zahájení reflexní, automatické, nezávislé na vědomé reakci a rozhodnutí člověka. Aktivizace energetických systémů. 2.Aktivizace center v mozku a ACTH hormonu. 3.Aktivizace tukových zásob jako zásob energie. žPsychická reakce. 1.Změna emočního prožívání – úzkost, napětí, obavy, vztek. 2.Změny kognitivních funkcí – způsob myšlení a uvažování. Dochází ke zkratkovitému a a pesimistickému řešení, zhoršení koncentrace pozornosti, objevení se vtíravých myšlenek. 3.Psychické obranné reakce jsou individuálně specifické a jejich cílem je získání nové rovnováhy a vědomé strategie zvládání – coping.. > žObecná míra bývá označována jako: frustrační tolerance, nezdolnost, pevnost, resilience (odolávání zátěži v čase). žPodmínky zvládání: 1.Jak se hodnotí a interpretuje 2.Jak se prožívá 3.Jakou má kontrolu nad situací. 4.Aktivizace vs. paralyzace zátěží. 5.Flexibilita. 6.Schopnost využít pozitivních podnětů. 7.Dostupná a účinná sociální podpora a pomoc. > žÚtok: odhodlání bojovat. 1.Verbální – sarkasmus, ironie, posměšné glosy, neustálé připomínky, opakované požadavky neúměrné možnostem, cynismus. 2.Neverbální – nepřiměřená mimika, strnulost nebo přehnaná gestikulace, změny v pozicích těla. 3.Transformace – vybíjení agrese ve sportu nebo tělesné činnosti, napadání lidí, neúměrné prosazování se nebo nápadná pokora. žÚnik:tendence uniknout ze situace. 1.K mystice – sekty, nadpřirozeno, charita. 2.K návykovým látkám. 3.K izolaci od společnosti . Změna bydliště, přerušení kontaktů. 4.K racionalizaci – neustálé hledání vysoce specializovaných vyšetření a autorit, informací. 5.Vyhnutí se – jako bychom popírali, že zátěž existuje. 6. 6. > žZaměřený na řešení problému – danou situaci lze zvládnout a vyřešit ji. Jedinec cítí schopnost dosáhnout řešení nebo si uvědomit své meze. žZaměřený na udržení přijatelné subjektivní pohody, na uchování psychické rovnováhy a redukci negativních zážitků. Přesvědčení, že problém nelze řešit, ale lze ho pojmout jinak, změnit postoj. Smíření s nedosažitelností vede k vyrovnanosti. žSebe znevýhodňující strategie znamená odmítání jakéhokoliv pozitivního řešení předem, rezignace. Naučená bezmocnost. > žMají svůj význam, ale mohou zkreslovat realitu. žPopření: přijímáme jen neohrožující a příjemné informace. žPotlačení a vytěsnění: zbavujeme se myšlenek a pohnutek, které jsou subjektivně nepřijatelné. žFantazie: nahrazuje traumatizující skutečnost snesitelnými zážitky. Pseudologica phanastica. žRacionalizace: zdánlivě logické hodnocení situace umožňuje ji snášet (může za to někdo jiný). žSublimace: transformace nedostupného cíle jiným, dostupnějším. ž Regrese: únik na vývojově nižší úroveň. žIdentifikace: posílení sebevědomí splynutím s ideálem. žSubstituce: náhrado nedosažitelného cíle dosažitelným. žProjekce: promítáme své vlastní obavy a názory do jednání jiných lidí. žRezignace – předem se všeho vzdáváme, co považujeme za nedostupné. > žAdaptivní strategie: žOptimismus. žPostupná adaptace. žBudování emocionální rovnováhy. žVíra. žShánění informací. žOrientace na řešení běžného provozu doma. žPřijetí pomoci zvnějšku. žMaladaptivní strategie: žNepřijetí poruchy. žOpuštění pacienta. žMagické řešení situace. žZhroucená rodina. žSebeobětování. > žStrach je signální emoce, která chrání naše existenci v mnoha případech. žJe to biologická nezbytnost. žStrach má vždy předmět – něčeho se bojíme. žVystupňovaný strach je fobie: nyktofobie, klaustrofobie, hydrofobie, agorafobie, nosofobie, kancerofobie, tanatofibie další.. ž > žJe velmi nepříjemný difuzní stav, který je doprovázen předtuchou nejasného nebezpečí, které subjekt není schopen pojmenovat nebo určit. žAnxiozita je osobnostní rys a znamená zvýšenou pohotovost k reakcím strachu a úzkosti. žVegetativní příznaky: zrychlený dech, tachykardie, zvýšení TK, pocení, sucho v ústech i metabolické změny. žPsychické příznaky: pocit vyčerpanosti, únavy, napětí, nutkání k neúčelné či nadměrné činnosti. žJe v pozadí psychosomatických problémů a onemocnění. žÚzkostná neuróza. > žJsou to metody cíleně využívající svalovou relaxaci, autosugesci a řízené představy, a to jak samostatně, tak i v kombinaci. žVychází z poznatků o vzájemné souvislosti mezi třemi faktory: psychickou tenzí, funkčním stavem vegetativní n.s. a napětím svalstva. žVyužitím volního řízení tonu kosterního svalstva můžeme dosáhnout psychického uvolnění a ovlivnit orgánové funkce. ž ž ž žMetody řízené imaginace nabízejí pacientovi určité motivy, obrazy či témata, u nichž má setrvat relativně dlouhou dobu. žSlouží k odhalování méně vědomých motivů vlastního jednání. > žAutogenní tréning podle Schulze-Henckeho žProgresivní relaxace dle Jacobsona. žRelaxace při hudbě > žMá tři stupně: ž1) Základní - nácvik tíže, tepla, klidného tepu srdce, klidného dechu, teplo v nadbřišku a chlad na čele. ž2) Praktický- individuální autosugestivní formulky - formulace nedirektivní. ž3) Meditační - udržet živé představy předmětů, osob a dějů a meditativně setrvávat u osobně významných témat. cíl sebezdokonalování a sebepoznání. > žNácvik vychází z teze, že většina lidí neumí rozeznat rozdíl mezi stavem napětí a uvolnění. Má celkem 6 lekcí. ž1) Rozlišovat pocit tenze a uvolnění ve svalu začíná se dominantní rukou. ž2) Relaxace svalů na hlavě - obličej(čelo, nos, ústa, žvýkací svaly). ž3) Svaly jazyka , vědomé otvírání úst, svaly oka a krku. ž4) Svaly ramene. ž5) Záda, hruď a břicho. ž6) Prsty na rukou a nohou. ž > žVhodné pro dětské pacienty s psychosomatickými problémy. žZakoupit relaxační hudbu na kazetě či CD. žVe vhodnou dobu ulehnout, uvolnit se a vydat se „na výlet“ ve fantazii. žObjeví-li se v relaxovaném stavu problémy - zbavit se jich (poslat po větru, zakopat, spálit na ohníčku apod. > žPolohy - vleže na tvrdším podkladu, sed v lenošce, poloha „drožkáře“. Možno ležet na boku nebo zaujmout jogínské pozice žKoncentrace - důležité uvolněné svalů a klidné prostředí, šero. ž ž > žVNČ a vegetativní NS se navzájem ovlivňují. žCíleným a soustavným působením na jednu z nich můžeme ovlivňovat ostatní dvě oblasti. žTakto může působit jen u nacvičeného člověka, jen tak dokáže člověk zharmonizovat všechny tři složky. > žŘízená imaginace žKatatymně-imaginativní psychoterapie. > žPacientovi se zadávají témata, ke kterým v relaxaci nechává volně vznikat fantazijní obrazy a k nim vede speciální interview s terapeutem. žMotiv louky žMotiv potoka - jít po nebo proti proudu žMotiv hory - napřed pozorovat zdáli a pak vystoupit na vrchol žMotiv domu - podrobně ho prohlédnout zevnitř žMotiv okraje lesa s pohledem do temnoty lesa - nechat vystoupit symbolické postavy. >