žNepříznivá zpráva je takový typ informace, jejímž obsahem je nežádoucí skutečnost hodnocená příjemcem jako újma různé závažnosti. žPřijímá se úkorně, doprovází ji zklamání, úzkost, strach, rozčarování, deprese. ž ž žInformaci podává ošetřující lékař nebo osoba, která zná pacienta nejlépe. žPředem se připravíme tím, že si promyslíme obsah sdělení s ohledem na osobu příjemce. žSdělení musí být podáno srozumitelně a přesně. žUmožníme příjemci, aby se mohl zeptat, vyjádřit své pochybnosti a projevit své emoce. ž žPacient nebo jeho blízký může informaci přijmout nebo odmítnou na úrovni emoční nebo kognitivní. žInformace je přijata na obou úrovních – přijetí je doprovázeno emoční reakcí, ale po chvíli se začnou ptát na další vývoj a možnou spolupráci. žInformace je přijata racionálně, ale emočně zamítnuta – reakce může vypadat jako klidná, téměř bez emocí. žInformace je odmítnuta racionálně i emočně – typické pro fázi popření. Může se chovat neadekvátně. žInformace je emočně přijata a racionálně odmítnuta – emoční doprovod je velmi bouřlivý. Reakce je obtížně zvladatelná. žZaměření emoční reakce příjemce může být extrapunitivní, impunitivní nebo intropunitivní. žDvojí typ zpráv: sdělujeme dítěti nebo rodičům. žPři sdělování informace dítěti musíme respektovat jeho věk a vývojovou úroveň. žDítě, které je těžce nemocné nebo umírá je sto pochopi informaci, která by jinak oslovila dítě výrazně starší. žPoužíváme názorné pomůcky. žReakce dětí jsou v mnohém, odlišné – mohou zlobit, provokovat namísto skleslosti a smutku. žVyčleníme si dostatek času a klidný prostor. žSdělujeme bez přílišného odkladu, a to oběma rodičům naráz. Pokud má dítě jen matku, přizveme jiné příbuzné. žPreferujeme podávání informace v týmu (psycholog, sestra, sociální pracovník). žPři prvním kontaktu podáváme jen zaručené informace. Detaily si necháme na další rozhovor. žZaměříme se na budoucnost, dáme najevo co rodiče čeká a v čem mohou pomoci. žDáme jasně najevo, že se na nás mohou kdykoliv obrátit, stejně jako na další přítomné odborníky. ž žS nimi se člověk velmi špatně vyrovnává. A někdy není schopen se nimi vůbec vyrovnat. žReakce na ni je vždy individuální a subjektivní. žPři jejím sdělování mluvíme zásadně pravdu o závažnosti stavu pacienta nebo příbuzného. žPravdivost by se měla týkat především prognózy. žDůležité je informovat taktně a šetrně s ohledem na stav pacienta a jeho psychické možnosti. žPředevším neškodit! žKlid, dostatek času a soukromí. žSdělování v týmu (ošetřující lékař, psycholog, rodinný příslušník nebo důvěrník pacienta). žPravdivá informace má být stručná. Ale jasně a srozumitelně formulovaná v atmosféře bezpečí a důvěrnosti. žDotazy zodpovíme v co největší šíři a nejdůkladněji, zabýváme se hodně perspektivou. žNáš postoj je empatický a autentický. žPacientu i rodině nabídneme možnost dalších kontaktů, dohodneme další setkání. ž žFáze před stanovením diagnózy. žŠok žPopření žZlost žÚzkost, deprese žStadium rovnováhy žStadium reorganizace. ž