TEORETICKÁ ČÁST: 1. Výživové chování 2. Hodnocení výživového stavu - metody anamnestické 3. Hodnocení výživového stavu - metody antropometrické 4. Hodnocení výživového stavu - metody laboratorní a klinické 5. Globální metody hodnocení spotřeby 6. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody záznamové 7. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody anamnestické 8. Terminologie nutriční epidemiologie – prevalence, incidence, úmrtnost, smrtnost, spolehlivost a validita studie 9. Chyby v epidemiologických studiích + intervenční studie 10. Typy epidemiologických studií (deskriptivní a analytické) 11. Výživová a potravinová politika 12. Jód v podpoře zdraví 13. Vlivy reklamy v oblasti výživy (pozitivní a negativní aspekty reklamy) 14. Regulace reklamy v oblasti výživy a její význam 15. Obecná výživová doporučení + FBDG 16. VDD (nutriční standardy) 17. Potřeba tekutin - význam tekutin, množství, co zahrnout do pitného režimu 18. Kvalita nápojů - co tvoří základ pitného režimu, mineralizace 19. Které skupiny obyvatel v ČR jsou ohroženy malnutricí? 20. Vysvětlete pojem malnutrice a uveďte dělení malnutricí. 21. Jaké zdravotní důsledky bude mít vyloučení tuku ze stravy? 22. Vysvětlete pojmy kwashiorkor, beri-beri, pellagra, skorbut, rachitis, xeroftalmie. 23. Nejčastější problémy při kojení a jejich řešení, hodnocení prospívání dítěte 24. Výhody kojení pro matku a dítě + kontraindikace kojení 25. Podmínky úspěšného kojení - co je rooming in, BFH, správné přiložení, kdy dítě přiložit 26. Zavádění příkrmů a rizika z něj plynoucí 27. Batolecí negativizmus a rizika z něho plynoucí 28. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě v předškolním věku a související rizika 29. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě v předškolním věku a související rizika 30. Potřeba energie (změny), sacharidů, bílkovin a tuků u školáků a dospívajících. 31. Význam potřeby vitaminů a minerálních látek u školáků a dospívajících 32. Vztah fyziologických změn (hormonálních) a nutričních potřeb v období dospívání. 33. Psychosociální vývoj a rizika ve výživě dospívajících 34. Typy poruchy příjmu potravy 35. Mentální anorexie, typ klienta s MA (psychický + fyzický stav), výživa 36. Mentální bulimie, typ klienta s MB (psychický + fyzický stav), výživa 37. Prekoncepční výživa 38. Nejčastější deficity v těhotenství 39. Výživa v době laktace 40. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě dospělého a související rizika 41. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě dospělého a související rizika 42. Specifika výživy ženy: hormonální antikoncepce, menopauza 43. Závislosti a výživa (kouření, alkoholismus a další návykové látky) 44. Fyziologické změny ve stáří a jejich souvislost s výživou a výživovým stavem seniorů 45. Nejčastější problémy výživy u seniorů 46. Základní doporučení pro výživu ve stáří - jednotlivé typy, stručná charakteristika 47. Nutriční a zdravotní aspekty alternativních způsobů stravování - možná rizika versus přínosy 48. Alternativní způsob stravování - rizikové nutriční složky, rizikové populační skupiny 49. Výživa při vytrvalostním sportu 50. Výživa před a po výkonu 51. Výchova ke zdraví 52. Příklady podpory veřejného zdraví 53. Příprava projektu podpory zdraví 54. Etiologické faktory vzniku osteoporózy, výskyt v ČR 55. Prevence osteoporózy 56. Definice kardiovaskulárních onemocnění, výskyt v ČR, etiologické faktory vzniku 57. Prevence kardiovaskulárních onemocnění 58. Definice diabetes mellitus, výskyt v ČR, etiologické faktory vzniku 59. Prevence DM 2. typu 60. Definice metabolického syndromu, prevence metabolického syndromu 61. Etiologické faktory vzniku nádorového onemocnění, výskyt v ČR 62. Prevence nádorového onemocnění, Evropský kodex proti rakovině 63. Výživa rizikových skupin obyvatelstva (narkomani, alkoholici, Rómové) 64. Glykemický index a nálož - význam z hlediska podpory zdraví 65. Zubní zdraví a výživa 66. Funkční potraviny 67. Biopotraviny a bioprodukty 68. Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu 69. Potravinářská legislativa 70. Značení potravin 71. Legislativní opora školního stravování, státní garance školního stravování a související předpisy hygieny a ochrany zdraví 72. Definice obezity. Etiologie a patogeneze obezity 73. Hlavní zásady terapie obezity 74. Pojem zdravotní postižení, jednotlivé typy, faktory, které mohou negativně ovlivňovat výživu a výživový stav zdravotně postižených osob PRAKTICKÁ ČÁST: - Zhodnoťte výživu představované osoby a navrhněte možná zlepšení. Svá doporučení odůvodněte. - Přečtěte si a zhodnoťte následující článek. Vyberte pasáže, které Vás zaujmou (pozitivně či negativně) a vyjádřete se k nim. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí kojící matky. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí staršího člověka. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí sportovce. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu vegetariánsky živených dětí předškolního věku. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu osob žijících v domově důchodců. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu těhotných žen. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: anémie - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zvýšení n-3 mastných kyselin - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: snížení konzumace soli - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: osteoporóza - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: dostatečný pitný režim - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: slazené nápoje - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: vláknina - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: nádorové onemocnění - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: kardiovaskulární - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: jód - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zubní kaz