SEBEOBRANA PRO ZDRAVOTNICKÝ PERSONÁL Mgr. MARTIN BUGALA 1…. ÚVOD 2…. CHARAKTERISTIKA 3…. ROZBOR PROBLÉMU 4…. CYKLUS KONFLIKTU 4.… ANALÝZA PŘÍČIN PROBLÉMU, PŘEKÁŽKY V PRAXI 5.… TAKTIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ 6.… KONKRÉTNÍ NÁVRHY ŘEŠENÍ DO PRAXE OBSAH 6.… KONKRÉTNÍ NÁVRHY ŘEŠENÍ DO PRAXE 7.… METODICKÁ ŘADA NÁCVIKU DOVEDNOSTÍ 8…. ZPŮSOB NÁCVIKU A VÝUKY DOVEDNOSTÍ 9…. SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY „V posledních letech jsme svědky vzestupu nejrůznějších forem násilí. I když je dopadení a potrestání pachatele v kompetenci policejních složek a soudů, je nezbytné, aby se problematikou násilí kvalifikovaně zabývali také zdravotníci. Ti totiž nezřídka pečují především o oběti násilí. Mohou být ovšem také v kontaktu s agresorem oběti nebo se dokonce sami mohou stát obětí, a to nejen v občanském, ale i profesním životě“ (HAŠKOVCOVÁ , 2004, s. 5). ÚVOD ale i profesním životě“ (HAŠKOVCOVÁ , 2004, s. 5). V roce 2001 Mezinárodní rada sester (ICN) dokonce vyhlásila problematiku násilí, jako aktuální a celosvětové téma. Obecný nárust násilí – nárůst agresivního chování na pracovištích. Zvýšená rizikovost zdravotnických zařízení. Zdravotnicí přichází do úzkého kontaktu s pacienty. Pacienti jsou ovlivněni: a) chorobou b) pocity bezmocnosti CHARAKTERISTIKA b) pocity bezmocnosti c) fyzickou a psychickou nerovnováhou. Na základě těchto poznatků se vytváří různá opatření, která slouží k zvládání agresivního chování. Záchranář má prvotní cíl zajistit a stabilizovat oběť a jeho činnost je ovlivněna dvěma způsoby: 1- zraněný je v šoku, ovlivněn svou chorobou, má pocit bezmocnosti a není možné s ním komunikovat a zajistit kvalifikovanou lékařskou pomoc - zdraví a život záchranáře není v ohrožení 2- zraněný je v šoku, ovlivněn svou chorobou, má pocit bezmocnosti a stává se agresivním ROZBOR PROBLÉMU agresivním - zdraví a život záchranáře je v ohrožení V první fázi, je znemožněna práce záchranáře, ale ohroženo zdraví nebo život není. Ve druhé fázi se objevuje agresivita ze strany pacienta, která znemožňuje práci záchranáře a zároveň ohrožuje zdraví či dokonce život. CYCKLUS KONFLIKTU Obr. 1. Cyklus konfliktu (Vít, M., Reguli, Z. & Chvátalová, J., 2012)Obr. 1. Cyklus konfliktu (Vít, M., Reguli, Z. & Chvátalová, J., 2012) Obr. 1 Cyklus konfliktu Vít. M., Reguli. Z.,& Chvátalová. J., 2012 Prekonflikt • Vzdělání – znalosti a dovednosti (příprava pro konflikt) • Iniciace – podnět, který je příčinou konfliktu • Eskalace – zvyšování nebezpečí Konflikt • Konfrontace – použití síly CYCKLUS KONFLIKTU Postkonflikt • Stabilizace – únik /zadržení útočníka /první pomoc/ kontakt s policií • Normalizace- hospitalizace, trestní řízení • Evaluace – poučení se ze zkušeností, pokrok v tréninku Preventivní jednání Být psychicky i tělesně připraven Vytvořit podmínky pro případnou obranu -Prostor -Čas -Lidé CYKLUS KONFLIKTU - PREKONFLIKT -Lidé Komunikace (asertivní, přiměřená k situaci) Vnímání možného nebezpečí a jeho eskalace • Hlavní fáze konfliktu • Trvá několik sekund až několik minut • Aplikace naučených dovedností (techniky) • Fyzicky a psychicky nejnáročnější část CYKLUS KONFLIKTU - KONFLIKT • Fyzicky a psychicky nejnáročnější část • Odpovědnost z hlediska legislativy (TRESTNÍ ZÁKONÍK, Hlava 3, § 29) Stabilizace • Co považujeme za vyřešení konfliktu? - Únik - Zadržení útočníka - První pomoc (obránce i útočníka) - Kontakt s policií nebo s dalšími institucemi a jednotlivci Normalizace - Hospitalizace (nepodceňování i malá skrytá zranění, i vzhledem k další trestně-právní CYKLUS KONFLIKTU - POSTKONFLIKT odpovědnosti. - Kontemplace (vyrovnání se ze situací, pomoc psychologa, Bílý kruh bezpečí apod.). - Trestní řízení (výpověď, svědci, důkazný materiál (foto, video). Evaluace - poučení se ze zkušeností, pokrok v tréninku. • Právní aspekty • Nutná obrana • Útok přímo hrozí nebo trvá • Útok přímo trvající • Reálnost útoku • Následek jednání v nutné obraně LEGISLATIVA • Následek jednání v nutné obraně • Vybočení z mezí nutné obrany • Tyto situace řeší TRESTNÍ ZÁKONÍK, Hlava 3, § 29 • Standardní přístup záchranáře k oběti • Bezhlavé přistupování k oběti • Neuvědomování vzniku ohrožení zdraví či života • Podceňování kolizních situací • Různá tvrzení (když to zvládl Franta, tak to zvládnu i já) • Slabá fyzická zdatnost ANALÝZA PŘÍČIN PROBLÉMU, PŘEKÁŽKY V PRAXI • Motivace • Nedostatečná podpora managementu (výcvik, regenerace…) • Nevytváření kvalitních podmínek pro pracovní činnost (zaměstnanci nejsou v předmětu zájmu) • Důraz na práci ve dvojici (řidič a zdravotník). • Monitoring. • Timing. • Perimetr • Zásady při vstupu do bytů či domů. • Komunikace (sdělit každý postup ošetření) TAKTIKA VE ZDRAVOTNICTVÍ • Komunikace (sdělit každý postup ošetření) • Předvídat • Příprava na službu (pepřový sprej, fyzická a psychická pohoda, kontrola vybavení) Sběr dat (zjistit komplexní potřeby) Časové možnosti • Finanční možnosti Sestavení projektu Metodika a didaktika výcviku Hodnocení účastníků KONKTRÉTNÍ NÁVRHY ŘEŠENÍ DO PRAXE • Forma ukončení (dobrý pocit nestačí) • Zvýšení odbornosti (co mi to přinese) • Vytvoření kvalitních pracovní podmínek (ostatní složky IZS) Průběh výcviku • Základní postoj • Základní kryty • Vyproštění z úchopů • Navolňovací techniky • Svedení na zem • Kontrola na zemi • Práce ve dvojici (svedení na zem, kontrola na zemi) METODICKÁ ŘADA NÁCVIKU DOVEDNOSTÍ • Práce ve dvojici (svedení na zem, kontrola na zemi) • Odvádění na nosítka • Kurtování pacienta • Práce v sanitce • Používání farmak • Modelové situace • Přecházíme od jednoduchých cvičení ke složitým • Využíváme opakovací hodiny • Snažíme se zakomponovat do výcviku pomůcky • Testovat naučené dovednosti ve vypjatých podmínkách • Neustále zdůrazňovat příklady z praxe • Demonstrace dobře a špatně zvládnuté techniky • Budovat psychiku (sebevědomí) • Aplikování části výstroje a vybavení do samotného výcviku • Využívat modelový trénink ZPŮSOB NÁCVIKU A VÝUKY DOVEDNOSTÍ • Využívat modelový trénink • Navazovat techniky s přechody na nosítka a do sanitky Budovat sebevědomého a techniky zdatného jedince, který umí využívat naučené dovednosti v praxi. HAŠKOVCOVÁ, H. Manuál o násilí, NCO NZO v Brně 2004, 83s ISBN 80-7013-397-X KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Grada Publishing. a. s., 2004 ISBN 978-80-247- 0818-8 NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. 1995, ISBN 80-200-0628-1 VÁGENROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. – 872 s. ISBN 80- 7178SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY: VÁGENROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. – 872 s. ISBN 80- 7178- 802-3 VÍT, M. Rigorózní práce 2009 Sebeobrana pro střední školy 159s Internetové zdroje: SZDN [online]. [cit. 14.ledna 2011]. Dostupný z WWW: http://www.zdn.cz/clanek/sestra/agresivni-pacient-vyzkum-456624 DĚKUJI ZA POZORNOST LEKTOR: Mgr. MARTIN BUGALA