PŘEHLED PROJEKTŮ O VÝŽIVĚ URČENÝCH PRO ŠKOLY Veronika Březková VÝŽIVA ? ¢...týká se každého: - patří mezi základní lidské potřeby - byla první záležitostí, která nás zajímala po narození - v průběhu života láká všechny naše smysly - současně patří mezi nejčastější příčiny problémů souvisejících s lidským zdravím ¢patří do náplně povinné školní docházky ¢ Maslowova pyramida https://encrypted-tbn3.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTEkP-8QvUMks87kfBfko57AdbGD6RQX3WNqlSmEzfGK4PS _OGkRg OBSAH ¢Výživa jako zákonná součást vzdělávání ¢Výživa jako součást projektů do škol ¢Projekty výživy ve školní jídelně VÝŽIVA JAKO ZÁKONNÁ SOUČÁST VZDĚLÁVÁNÍ VÝŽIVA JAKO ZÁKONNÁ SOUČÁST VZDĚLÁVÁNÍ ¢Kurikulární dokumenty - STÁTNÍ ÚROVEŇ Národní program vzdělávání (vymezuje počáteční vzdělávání jako celek) a rámcové vzdělávací programy (vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy - předškolní, základní a střední vzdělávání) ¢ - ŠKOLNÍ ÚROVEŇ školní vzdělávací programy (podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách) ¢legislativa: Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (tzv. Bílá kniha) a Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ¢ ¢ VÝŽIVA V RÁMCOVÉM VZDĚLÁVACÍM PROGRAMU (RVP) ¢RVP a mateřská škola - biologická oblast „Dítě a jeho tělo“ - záměrem je: ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢RVP a základní škola - tři oblasti: Člověk a jeho svět (1. stupeň), Člověk a jeho zdraví (2. stupeň), Člověk a svět práce (1 a 2. st. – okruh „Příprava pokrmů“) - záměrem je: ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ -stimulovat a podporovat růst a nervosvalový vývoj dítěte -podporovat jeho fyzickou pohodu -zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu -podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností -učit sebeobslužným dovednostem -vést k zdravým životním návykům a postojům. -učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný VÝŽIVA JAKO SOUČÁST PROJEKTŮ DO ŠKOL VÝŽIVA JAKO SOUČÁST PROJEKTŮ DO ŠKOL ¢Mateřská škola: Zdravá abeceda Zdravá pětka ¢Základní škola Zdravé zuby (1. stupeň) Zdravá pětka Hravě žij zdravě (děti ve věku 10 – 14 let) Víš co jíš (2.stupeň) ¢ ¢CÍL: realizovat výživově zaměřená témata na školách ¢Další projekty: Hravě žij zdravě, Mléko do škol, Ovoce do škol ¢ KRITÉRIA HODNOCENÍ – NA ÚVOD ¢Atraktivnost (obsahová a vizuální) ¢Jednoduchost ¢Realizovatelnost ¢Didaktická rozpracovanost ¢Věcná správnost obsahu ¢Časová náročnost – použitelnost ve výuce ¢Existence, aktuálnost a design webových stránek ¢ WWW.ZDRAVAABECEDA.CZ ¢ ZDRAVÁ ABECEDA ¢CÍL: prevence nadváhy a obezity ¢S metodikou jsou seznamováni pedagogové mateřských škol prostřednictvím seminářů ¢Program vznikl v roce 2008 a první semináře proběhly na jaře 2009 (od té doby 2400 účastníků, tj. asi 10 % všech učitelek mateřských škol v ČR) ¢Program je podporován: Ústav preventivního lékařství Lékařské fakulty Masarykovy univerzity Dětská nemocnice FN Brno Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Praha Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 1, 2 a 4 společnost Danone a sdružení Aisis. ¢Samotné kurzy pak vedou učitelé z praxe ¢ UČITEL JE PRŮVODCEM ¢„Hlavním smyslem není vytvořit prostředí podporující zdraví či povídat si o tom, co je zdravé. Program je postaven na podpoře kompetencí dětí pro jejich samostatná a konkrétní rozhodnutí.“ ¢ ¢Životní styl je sledován ve čtyřech doménách – pohyb, výživa, vnitřní pohoda a zdravé prostředí. Tento čtyřlístek je držen v každém tematickém celku (dále TC), jde o odborně komplexní program ¢Obsah TC vychází z RVP pro předškolní vzdělávání ¢Smyslem programu je, že každý nese odpovědnost za své činy ¢ ¢ PROGRAM NABÍZÍ ¢Pomůcky do školky i rodiny - společenská hra (momentálně v pilotním modu) - plakáty do šatny - brožura pro rodiče ¢Nabídka připravených tematických celků - Přichází další mezi nás (Narození dítěte) - Co dělá tělo když se hýbu (Měření růstu a sportovního výkonu) - Co potřebuje medvěd a co potřebuju já (Návštěva ZOO nebo farmy) - Dělám co mě baví (Výběr zájmové činnosti) - Den pro Adélku aneb Každý jsme originál (Oslava narozenin) - Jak se dělá jídlo (Příprava jídla - pečení chleba - na oslavu či jinou příležitost) - Zúčastnit se znamená vyhrát (Školní sportovní hry) ¢ TC: JAK SE DĚLÁ JÍDLO? Cíl: příprava jídla na oslavu či jinou příležitost (pečení chleba) Obsah: -Zdravý pohyb: děti vyjadřují pohybem obsah souvisejících písní a pohádek -Zdravá výživa: děti rozřazují potraviny v potravinové pyramidě, určují základní čtyři chutě, objevují (přírodní) zdroj potravin -Vnitřní pohoda: děti nacházejí souvislosti mezi kvalitou jídla a duševní kvalitou života -Zdravé prostředí: děti nacházejí souvislost mezi zdrojem potravin a jejich úpravou a vlivem na životní prostředí KOMPETENCE DĚTÍ ¢Doména: Zdravá výživa 1.Dokáže vysvětlit rozdíl mezi surovinou a potravinou. 2.Pojmenovává složení jídelníčku podle potravinové pyramidy. 3.V závislosti na jídelníčku ve školce vhodně doplňuje osobní (rodinný) jídelníček a vybírá potraviny. 4.Podílí se na plánování jídelníčku a přípravě jídla ve školce a/nebo rodině. ¢ STANDARDY TŘÍDY ¢Doména: Zdravá výživa 1.„Pitná voda je tu doma“ aneb Základem pitného režimu jsou neslazené tekutiny. 2.„Sladké smím, ale nemusím“ aneb Přednost mají neslazené výrobky s možností vlastního dochucení. 3.„Vím, kolik sním“ aneb Děti si určují velikost porcí. 4.„Jídelníček po malíček“ (vychází z principu „Den má alespoň tolik jídel, kolik ruka prstů“ – tedy že dítě, rodič i učitel mohou sledovat jídelníček celého dne) aneb Je zveřejněn školní jídelníček, aby mohl být vhodně doplňován v rodinách. ¢ WWW.ZDRAVEZUBY.CZ ¢ ZDRAVÉ ZUBY ¢CÍL: prevence zubního kazu ¢Program vznikl v březnu 2000 (v rámci programu bylo k 31. červnu 2011 zrealizováno 108 seminářů a proškoleno 3230 učitelů) ¢Program poskytuje také metodické semináře pro učitele ¢Součástí programu je i pravidelné vyhlašování soutěží ¢Podpora programu: - specialisté na zubní zdraví a odborníků na školní výukové programy - státní organizace: Kancelář WHO v ČR, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v ČR, Ministerstvo zdravotnictví ČR, Česká společnost pro dětskou stomatologii a Česká stomatologická komora - soukromé organizace, jejichž činnost nějakým způsobem souvisí se zubním zdravím u dětí ¢ ¢ ¢ PROGRAM POSKYTUJE ¢Informační manuál pro učitele, kde jsou uvedeny odborné údaje týkající se zubního zdraví, doplněné obrazovým materiálem, tabulkami a grafy ¢Pracovní listy pro žáky, které interaktivním způsobem a poutavě přiblíží dětem problematiku zubního zdraví (kvízy, křížovky, doplňovačky, apod.), diplomy, internetové stránky ¢Metodická příručka pro učitele, která respektuje RVP pro základní vzdělávání a začleňuje problematiku dentální hygieny do běžné výuky ¢ WWW.ZDRAVA5.CZ ¢ ZDRAVÁ PĚTKA ¢Cílem je motivovat děti k automatickému přijetí zásad zdravé výživy a jejich přirozené implementaci do životního stylu. ¢Projekt vznikl v roce 2004 ¢Projekt má cca 70 lektorek, které objíždí se zábavným a poučným vzdělávacím programem různá města ČR ¢Je plně hrazen nadačním fondem Albert Metodika obou programů je konzultována s odborníky Státního zdravotního ústavu, členkou správní rady Nadačního fondu Albert, MUDr. Jarmilou Rážovou, Ph.D., a je také schválena odborníkem na výživu, RNDr. Pavlem Suchánkem REALIZACE PROJEKTU ¢Lektoři Zdravé Pětky seznamují žáky v rámci dvouhodinového bloku zábavnou a interaktivní formou se zásadami zdravého stravování. ¢Program Zdravá Pětka proběhl ve 2. pololetí roku 2012 v 750 základních školách a mateřských školkách ve všech regionech republiky. ¢ VÝUKOVÉ PROGRAMY ¢Škola zdravé pětky (1. stupeň ZŠ, případně MŠ) - Program seznamuje žáky s 5 základními zásadami zdravého stravování – správným složením jídelníčku, ovocem a zeleninou, pitným režimem, zásadami hygieny a bezpečnosti potravin a přípravou zdravé svačinky. ¢Párty se zdravou pětkou (2. stupeň ZŠ) - Žáci se dozvědí užitečné informace o kombinaci zdravých potravin a chutí, naučí se jednoduché triky ze studené kuchyně i zásady správného stolování. Sami si připraví občerstvení, které nakonec všichni ochutnají. PRO ŠKOLY… PRO DĚTI… ¢ PRO RODIČE… WWW.VISCOJIS.CZ ¢ VÍŠ CO JÍŠ ¢CÍL: nabídnout rezortu MŠMT kvalitní podpůrný produkt, který vychází z ověřených informačních zdrojů a má ambice zatraktivnit výuku daného tématu ¢Autorský tým: Informační centrum bezpečnosti potravin MZe pro rezort Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK, MZ ČR, ÚZEI a Společností pro výživu ¢Ve školním roce 2011–2012 bylo do pilotního programu vybráno několik základních škol a na základě jeho vyhodnocení se bude program dále aktualizovat ¢ ¢Samotný program je rozdělen na šest základních témat. Každé téma obsahuje pracovní sešit, který je určen žákům 8. a 9. tříd základních škol ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ -Pracovní sešit: Živiny voda -Pracovní sešit: Výživová doporučení -Pracovní sešit: Výživa a nemoci -Pracovní sešit: Nákazy z potravin a jejich prevence -Pracovní sešit: Otravy z jídla -Pracovní sešit: Potraviny a bezpečnost ŽÁCI BY PO ABSOLVOVÁNÍ VÝUKY MĚLI ZNÁT… -hlavní části zažívacího traktu, principy trávení a vstřebávání živin, roli jater v látkové přeměně -charakteristiku hlavních živin -význam bílkovin, jejich základní dělení, doporučený příjem, rizika z nedostatku a z nadbytku, zdroje ve výživě -význam sacharidů, jejich dělení, potřebu, rizika z neadekvátního příjmu, zdroje ve výživě -pojem glykemický index, dělení potravin na základě hodnoty glykemického indexu, rizika konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem, -význam vlákniny ve výživě, její typy a zdroje -význam a dělení tuků, jejich doporučený příjem, rizika z nedostatku a nadbytku, zdroje tuků ve výživě -roli cholesterolu v organismu, cholesterol endogenní a exogenní, zdroje ve výživě, rizika spojená se změněnými hladinami cholesterolu v krvi -charakteristiku a význam hlavních minerálních látek a stopových prvků -charakteristiku a význam jednotlivých vitamínů -význam antioxidantů ve výživě -význam a potřebu vody, problematiku pitného režimu (co pít a v jakém množství), rizika nedostatečného příjmu tekutin. PUZZLE PROJEKTY VÝŽIVY VE ŠKOLNÍ JÍDELNĚ PROJEKTY VÝŽIVY VE ŠKOLNÍ JÍDELNĚ ¢A) Zaměřující se výhradně na školní jídelnu ¢B) Školní jídelna jako součást projektu vycházejícího z RVP A) ŠKOLA PLNÁ ZDRAVÍ ¢CÍL: hlavní myšlenkou je spolupráce s jídelnami mateřských a základních škol a zvýšení kvantity i kvality konzumace zeleniny u jejich strávníků a tím snížení hrozby nadváhy a obezity WWW.SKOLAPLNAZDRAVI.CZ ¢ B) ZDRAVÁ ABECEDA ¢Ve všech svých doménách počítá se školní jídelnou a podporuje aktivní spoluprácí učitelů, dětí, rodičů a školní jídelny ¢Doména: Zdravá výživa (doporučení pro učitele) - Snažte se jíst společně s dětmi, často se zvládnou obsloužit samy - Kuchařky ať jsou dobrým partnerem ve výchově ke zdravému stravování - Umožňujte dětem určovat si velikost porcí a mluvte o jejich výživových potřebách - Objevujte s dětmi jídla, která můžete společně připravovat - Myslete na vlastní pitný i stravovací režim REKLAMA VE ŠKOLE?…STANOVISKO RODIČŮ ¢„Pokud stát reguluje veřejný prostor v masmédiích, měli bychom se těchto doporučení držet i ve škole - masmédiu vzdělávání.“ Stanovisko rodičů ve střešní organizaci mateřských a rodinných center ¢ ¢REGULACE REKLAMY: Zdroj: http://www.spotrebitel.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=101219&catid=78&Itemid=225 „Další omezení platí v televizním vysílání ve vztahu k dětem a mladistvým. Provozovatelé televizního vysílání tak při vysílání reklamy nesmějí přímo pobízet děti a mladistvé, aby kupovali nějaký výrobek nebo službu s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti, aby přemlouvali své rodiče nebo někoho jiného k nákupu nabízeného zboží nebo služeb, využívat zvláštní důvěru dětí a mladistvých vůči jejich rodičům nebo jiným osobám, ani bezdůvodně ukazovat děti a mladistvé v nebezpečných situacích. Totéž se týká i teleshoppingu, který navíc nesmí vybízet děti a mladistvé k uzavírání smluv o prodeji nebo pronájmu zboží a služeb.“ KRITÉRIA HODNOCENÍ – ZÁVĚREM… ¢Atraktivnost (obsahová a vizuální) ¢Jednoduchost ¢Realizovatelnost ¢Didaktická rozpracovanost ¢Věcná správnost obsahu ¢Časová náročnost – použitelnost ve výuce ¢Existence, aktuálnost a design webových stránek ¢ ¢ V kolika projektech byla zahrnuta reklama? ¢ DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST