31.10.2013 1 PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA „Autismus není něco, co člověk má, není to ulita, ve které je uvězněno zdravé dítě, ale je to způsob bytí.“ (J. Sinclaire) Terminologie • „autismus“ = škála poruch a syndromů, které jsou souhrnně nazývány termínem „poruchy autistického spektra“ (PAS) • „pervazivní vývojová porucha“ (lékařské označení) - vyjadřuje fakt, že vývoj je narušen do hloubky v mnoha směrech, projeví se ve všech složkách osobnosti, ve všech oblastech života Charakteristika PAS • vývojová porucha projevující se neschopností komunikovat a navazovat kontakty s okolím • jedinec obtížně vyjadřuje svá přání a potřeby, nechápe, proč mu ostatní nerozumějí • uzavírá se do vlastního světa a projevuje se jako extrémně osamělá bytost (Průcha, J. 2003) • 60 % STMP, 20 % LMP, 20 % Ø až nadØ IQ Autistická triáda komunikace sociální vztahy představivost Komunikace • slova používána ve významu, ve kterém byla dříve slyšena • echolálie • monotónní řeč bez intonace • perseverace • nedostatky v napodobování, spontánnosti a variacích v použití jazyka • chybné používání zájmen (o sobě mluví ve 3. os.) • rozdíl v receptivním a expresivním jazyce • nedostatečné sociální užívání řeči • různé projevy, od totálního mutismu (AAK), až po stav, kdy jedinec mluví téměř bez přerušení,má bohatou slovní zásobu (AS), ale řeč není funkční • vlastní žargon; nerozumí ironii, vtipu, nadsázce • omezený obsah, obvykle chybí schopnost využívat a rozumět gestům, mimice, postojům těla • jakýkoliv nedostatek ve schopnosti komunikace vyvolává frustraci a problémy v chování Sociální interakce • snaha pochopit sociální svět pomocí logického vztahu příčina –> následek • hyperrealismus, doslovný způsob myšlení (př. hodiny, auto, trávník aj.) • sociální chování vyžaduje značnou flexibilitu a abstraktní pohled, se kterým se nepružný kognitivní styl u osob s autismem nemůže vyrovnat • nejedná se emoční egoismus („sociální slepota“ = neberou ostatní na vědomí), ale problém kognitivní inflexibility 31.10.2013 2 Sociální interakce • vyhýbání se očnímu kontaktu (pohled do země, stranou) • sociální intelekt v deficitu • neschopnost porozumět a správně reagovat na výrazy obličeje, gesta, emoce (pláč, smích) • použití jiných osob jako nástrojů, předmětů • cizí doteky vnímány jako nepříjemné • extrémní póly chování (upřednostňování samoty vs. navazování kontaktu vždy a se všemi) Ukázka z knihy Život za sklem (W. Lawson) „Po celý svůj život jsem nebyla schopna poznat a vyjádřit své emoce a ani jsem jim nerozuměla, a tak jsem se vždy setkávala s neporozuměním a cítila jsem se odtržena od všech kolem sebe. Byla jsem považována za „zvláštní“ a nepochopitelnou, pohlíželi na mne jako na „něco, co sem nepatří“. Často se mnou zacházeli, jako bych byla hluchá či hloupá.“ Imaginace • neschopnost přijímat změny a přirozeně na ně reagovat -> vyvolává pocit úzkosti a stres • vede k rigiditě v myšlení i chování, projevuje se stereotypy, rituály, repetitivním chováním a nechutí ke změnám • v aktivitách vyhledávána předvídatelnost a jistota (tel. seznam, jízdní řád, nutkavé mytí rukou, sbírání předmětů, fascinace smysly - hl. čich, detaily aj.) • stereotypní a repetitivní vzorce chování, bizarní rituály - plácání rukama, tleskání, pozorování třepetajících rukou, kolébání a otáčení těla, grimasování, verbální stereotypy, ... (vyvolává pocit bezpečí a jistoty) • neobvyklé zacházení s hračkami, předměty, zaměření se na jejich části • stereotypy v oblasti zájmů, které přetrvávají až do dospělosti • chybí spontaneita a tvořivost při hře Ukázka z knihy Život za sklem (W. Lawson) • „Stále mě můžete přistihnout jak si mumlám, prozpěvuji, pískám a dokonce nahlas mluvím ve snaze rozptýlit zmatek nebo nejistotu způsobenou nečekanou změnou. Tato strategie mi umožní přemýšlet a uklidnit se.“ Další projevy • běžná pohybová nemotornost • alergie, epilepsie • narušen spánkový režim • chování rušivé, devastující - vztek, agrese, sebepoškozování (obrana a únik z vlastní tísně) - silné sociální stigma