SURDOPEDIE OBOR SURDOPEDIE o speciálněpedagogická disciplína, která se zabývá výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovýmrozvojem jedinců se sluchovým postižením o 3 cílové skupiny: osoby se sluchovým postižením, jejich rodiny, pedagogičtí pracovníci TERMINOLOGIE SLUCHOVĚ POSTIŽENÍ: o neslyšící x Neslyšícío neslyšící x Neslyšící o nedoslýchaví o ohluchlí SLUCHOVÉ ÚSTROJÍ KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle místa vzniku postižení: o periferní nedoslýchavost / hluchota o převodní – zevní zvukovod, střední uchoo převodní – zevní zvukovod, střední ucho o percepční – vnitřní ucho, sluchové buňky, sluchové nervy o smíšená o centrální nedoslýchavost / hluchota KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle období vzniku postižení: o vrozené vady sluchu o získané vady sluchuo získané vady sluchu o před fixací řeči (do 6. r.) – infekční choroby, úrazy hlavy, opakované záněty stř. ucha o po fixaci – stařecká nedoslýchavost, úrazy, dlouhodobé působení hluku, toxiny KLASIFIKACE SLUCH. VAD Podle stupně postižení: Velikost ztráty sluchu Název kategorie 0-20 dB normální sluch0-20 dB normální sluch 21-40 dB lehká nedoslýchavost 41-55 dB středně těžká nedosl. 56-70 dB těžká nedoslýchavost 71-90 dB praktická hluchota + 90 dB úplná hluchota SLUCHOVÁ PROTETIKA Pomůcky usnadňující vnímání mluvené řeči: nedoslýchavým o sluchadla o osobní zesilovačeo osobní zesilovače o indukční smyčky o pomůcky pro zesílení televize a pro zesílený poslech telefonu neslyšícím o kochleární implantát, kmenový implantát o vibrotaktilní a elektronické pomůcky SLUCHADLA o závěsná o zvukovodová o kanálová INDUKČNÍ SMYČKY KOCHLEÁRNÍ IMPLANTÁT SIGNALIZAČNÍ SYSTÉMY zábleskový budík vibrační minutka LOGOPEDICKÉ POMŮCKY Pomůcky usnadňující tvoření mluvené řeči: o artikulační zrcadlo, špátle, indikátory, fonátory… DALŠÍ POMŮCKY Pomůcky motivující ke čtení: o teletext, skryté titulky, textová komunikace Pomůcky usnadňující získávání informací:Pomůcky usnadňující získávání informací: o TV technika, PC, multimediální technika, internet, fax, mobilní telefon Pomůcky transformující zvuk. signály: o světelné zvonky, vibrační a světelné budíky, minutky VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SP o školní docházka desetiletá o orální, bilingvální metoda, totální komunikacekomunikace o MŠ pro SP, ZŠ pro SP, SŠ pro SP (SOU, OU, praktická škola, gymnázium, SOŠ), VŠ obory pro SP o integrace, SPC pro SP TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výchovná dramatika neslyšících – JAMU Čeština v komunikaci neslyšících –Čeština v komunikaci neslyšících – FF UK střediska pro pomoc studentům se specifickými nároky – např. Teiresiás PROFESNÍ UPLATNĚNÍ více než 50 % všech nedoslýchavých pracuje komunikační bariéra nedostatečné vzdělání obava zaměstnavatele chráněné pracovní prostředí, občanská sdružení, běžné prostředí KULTURA NESLYŠÍCÍCH o Neslyšící = specifická skupina lidí, které spojuje velmi silný pocit sounáležitosti o znakový jazyk o zkušenosti, které zažívají při styku se slyšícím okolímo zkušenosti, které zažívají při styku se slyšícím okolím o bývali otevřeně či skrytě utlačováni, slyšící se je neustále snažili „předělat“ na slyšící o společně sdílené aktivity o kulturní a sportovní akce, divadelní představení, povídky, poezie či vtipy o akce pro děti i seniory, výlety, plesy, volba Miss a další HLUCHOSLEPOTA „…takové současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do tékteré je závažné do té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a v běžných situacích všedního života…“ KLASIFIKACE HLUCHOSLEPOTY o osoby se současným postižením sluchu a zraku od narození o osoby s postižením sluchu od narození a získanou zrakovounarození a získanou zrakovou vadou o osoby s postižením zraku od narození a získanou sluchovou vadou o osoby se získanou zrakovou i sluchovou vadou KOMUNIKACE osob se sluchovým postižením Komunikační formy SP Daktylní abeceda, daltylotika DaktylografieDaktylografie Pomocné artikulační znaky Hand Mund systém Mluvená hlásková řeč Psaná forma řeči Tadoma Komunikační formy SP Znakový jazyk (příp. taktilní forma) Znakovaný jazyk GestunoGestuno Mimika Gestikulace Dramatizace Pantomima Textová komunikace osob se SP „Ozvu te,az se vratim z cech..Ale jak dlouho trva cesta z tve domova do bus.nadrazi??bus.nad.-grand“ „Co toje salina? kdyz budu vedet,tak jestli muzes na me cekat ve meste nekdy vecer?? jako na doprovod? rikam „Co toje salina? kdyz budu vedet,tak jestli muzes na me cekat ve meste nekdy vecer?? jako na doprovod? rikam vubec nevim tak na me pocitej od vecer do vecera... po hranici hned ti ozvu asi nejak budu v Brne ju doufam ze mas spojeni z tve domova do hl.nad. nekdy kolem 4.30hod. „dobre a doufam,ze to pujde kvuli z Brna jedu domu jede 5hod. dekuju moc jses hodna,jeste taky ozvu jestli ano ci ne..“ Odezírání vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jinýchpohybové útvary, odlišitelné od jiných Např. - kiném bilabiální (p, b, m) - labiodentální kiném (f, v) - lingvoalveolární kiném (t, d, n, ť, ď, ň) - kiném ostrých sykavek (s, z, c) Odezírání schopnost odezírání není vrozená a lze ji rozvinout pouze do určité míry pro úspěšné odezírání je třeba znát obrazy celých slovcelých slov odezřít lze jen slova známá; lidé s postlingválním postižením sluchu odezírají obvykle lépe efektivně odezírat lze max. 20 - 30 minut Vnější podmínky pro odezírání osvětlení - intenzita a směr konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího, výškamluvčího, výška zrakový kontakt, postavení tváří v tvář mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů, přiměřená artikulace znalost konverzačního tématu Vnitřní podmínky pro odezírání fyziologické psychické verbální Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením o udržovat oční kontakt, neodvracet hlavu při hovoru o upozornit na začátek komunikace (dotek) o využívat výrazy obličeje a gesta rukou o mluvit přirozeně, pomaleji o při mluvení by jednající osoba neměla jíst, pít, kouřit, žvýkat, podpírat si bradu, dávat si ruce před ústa o knírek X rtěnka; správné osvětlení o udržovat pomalejší rytmus řeči, nezvyšovat hlas Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením o při odezírání předem oznámit téma hovoru, ujistit se o správném porozumění o používat alespoň základy znakové řeči, prstovéo používat alespoň základy znakové řeči, prstové abecedy o při neporozumění osobě se SP požádat o zopakování o komunikace grafickou formou většinou neúčinná Znaková řeč z.č.155/1998 Sb. O znakové řeči z.č. 384/2008 Sb. O komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob český znakový jazyk + znakovaná čeština Znakovaná čeština umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícímislyšícími a neslyšícími využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována Český znakový jazyk základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálněpohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu Sign Writing Tlumočení znakového jazyka tlumočení českého znakového jazyka tlumočení znakované češtiny artikulační tlumočení tlumočení pro hluchoslepétlumočení pro hluchoslepé Česká komora tlumočníků znakového jazyka, Česká společnost tlumočníků znakového jazyka, Organizace tlumočníků znakového jazyka, Centrum zprostředkování tlumočníků pro neslyšící Daktylotika – prstová abeceda pro jednu ruku Daktylotika – prstová abeceda pro dvě ruce Daktylotika do dlaně Lormova abeceda