TEORETICKÁ ČÁST: 1. Výživové chování 2. Hodnocení výživového stavu - metody antropometrické 3. Hodnocení výživového stavu - metody laboratorní a klinické 4. Globální metody hodnocení spotřeby 5. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody záznamové 6. Hodnocení výživové spotřeby: individuální metody anamnestické 7. Terminologie nutriční epidemiologie – prevalence, incidence, úmrtnost, smrtnost, spolehlivost a validita studie 8. Chyby v epidemiologických studiích + intervenční studie 9. Typy epidemiologických studií (deskriptivní a analytické) 10. Výživová a potravinová politika 11. Jód v podpoře zdraví 12. Vlivy reklamy v oblasti výživy (pozitivní a negativní aspekty reklamy) 13. Regulace reklamy v oblasti výživy a její význam 14. Obecná výživová doporučení + FBDG 15. VDD (nutriční standardy) 16. Potřeba tekutin - význam tekutin, množství, co zahrnout do pitného režimu 17. Kvalita nápojů - co tvoří základ pitného režimu, mineralizace 18. Které skupiny obyvatel v ČR jsou ohroženy malnutricí? 19. Vysvětlete pojem malnutrice a uveďte dělení malnutricí. 20. Jaké zdravotní důsledky bude mít vyloučení tuku ze stravy? 21. Vysvětlete pojmy kwashiorkor, beri-beri, pellagra, skorbut, rachitis, xeroftalmie. 22. Nejčastější problémy při kojení a jejich řešení, hodnocení prospívání dítěte 23. Výhody kojení pro matku a dítě + kontraindikace kojení 24. Podmínky úspěšného kojení - co je rooming in, BFH, správné přiložení, kdy dítě přiložit 25. Zavádění příkrmů a rizika z něj plynoucí 26. Batolecí negativizmus a rizika z něho plynoucí 27. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě v předškolním věku a související rizika 28. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě v předškolním věku a související rizika 29. Potřeba energie (změny), sacharidů, bílkovin a tuků u školáků a dospívajících. 30. Význam potřeby vitaminů a minerálních látek u školáků a dospívajících 31. Vztah fyziologických změn (hormonálních) a nutričních potřeb v období dospívání. 32. Psychosociální vývoj a rizika ve výživě dospívajících 33. Typy poruchy příjmu potravy 34. Mentální anorexie, typ klienta s MA (psychický + fyzický stav), výživa 35. Mentální bulimie, typ klienta s MB (psychický + fyzický stav), výživa 36. Prekoncepční výživa 37. Nejčastější deficity v těhotenství 38. Výživa v době laktace 39. Potřeba sacharidů, tuků a bílkovin ve výživě dospělého a související rizika 40. Potřeba vitaminů a minerálních látek ve výživě dospělého a související rizika 41. Specifika výživy ženy: hormonální antikoncepce, menopauza 42. Závislosti a výživa (kouření, alkoholismus a další návykové látky) 43. Fyziologické změny ve stáří a jejich souvislost s výživou a výživovým stavem seniorů 44. Nejčastější problémy výživy u seniorů 45. Základní doporučení pro výživu ve stáří - jednotlivé typy, stručná charakteristika 46. Nutriční a zdravotní aspekty alternativních způsobů stravování - možná rizika versus přínosy 47. Alternativní způsob stravování - rizikové nutriční složky, rizikové populační skupiny 48. Výživa při vytrvalostním sportu 49. Výživa před a po výkonu 50. Výchova ke zdraví 51. Příklady podpory veřejného zdraví[Vj1] 52. Příprava projektu podpory zdraví 53. Etiologické faktory vzniku osteoporózy, výskyt v ČR 54. Prevence osteoporózy 55. Definice kardiovaskulárních onemocnění, výskyt v ČR, etiologické faktory vzniku 56. Prevence kardiovaskulárních onemocnění 57. Definice metabolického syndromu, prevence metabolického syndromu 58. Etiologické faktory vzniku nádorového onemocnění, výskyt v ČR 59. Prevence nádorového onemocnění, Evropský kodex proti rakovině 60. Výživa rizikových skupin obyvatelstva (narkomani, alkoholici, Rómové) 61. Glykemický index a nálož - význam z hlediska podpory zdraví 62. Zubní zdraví a výživa 63. Biopotraviny a bioprodukty 64. Doplňky stravy a potraviny pro zvláštní výživu 65. Potravinářská legislativa 66. Značení potravin 67. Legislativní opora školního stravování, státní garance školního stravování a související předpisy hygieny a ochrany zdraví 68. Definice obezity. Etiologie a patogeneze obezity 69. Hlavní zásady terapie obezity 70. Pojem zdravotní postižení, jednotlivé typy, faktory, které mohou negativně ovlivňovat výživu a výživový stav zdravotně postižených osob PRAKTICKÁ ČÁST: - Zhodnoťte výživu představované osoby a navrhněte možná zlepšení. Svá doporučení odůvodněte. - Přečtěte si a zhodnoťte následující článek. Vyberte pasáže, které Vás zaujmou (pozitivně či negativně) a vyjádřete se k nim. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí kojící matky. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí staršího člověka. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Navrhněte dotazník pro zjištění výživových zvyklostí sportovce. Jednotlivé položky zdůvodněte. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu vegetariánsky živených dětí předškolního věku. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu osob žijících v domově důchodců. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Jak byste postupoval/a při zjišťování nutričního stavu těhotných žen. Navrhněte studii včetně zdůvodnění její důležitosti a navrženého postupu. - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: anémie - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zvýšení n-3 mastných kyselin - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: snížení konzumace soli - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: osteoporóza - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: dostatečný pitný režim - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: slazené nápoje - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: vláknina - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: nádorové onemocnění - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: kardiovaskulární - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: jód - Zdůvodněte, zvolte cílovou skupinu, stanovte cíle a navrhněte postupy: zubní kaz ________________________________ [Vj1]Možná budou tyto dvě zelené otázky společně