Mgr. Kristýna Malinowská 9.12.2014 Obsah: —Zdravotní a výživová gramotnost —Výživa v systému vzdělávání ZŠ v ČR —Školní a mimoškolní projekty v ČR —Školní a mimoškolní projekty v zahraničí —Nadnárodní projekty —České a zahraniční webové stránky — — http://media.novinky.cz/162/321623-original1-cgo8j.jpg —výživa —nezastupitelná složka v lidském životě —jedna z nejčastějších příčin způsobující problémy související s lidským zdravím — ⇩ —součást učiva v rámci povinné školní docházky ! — —školy — významná role v rozvoji dětí —mohou vytvářet bezpečné a podnětné prostředí podporující zdravé chování —poskytují žákům příležitost naučit se a procvičovat dovednosti týkající se zdravého životního stylu —zdravotní gramotnost (dle WHO) —„kognitivní a sociální schopnosti, které určují motivaci a způsobilost jednotlivců k tomu, aby si dokázali získat přístup k informacím, porozumět jim a využívat je způsobem, který podporuje a udržuje dobré zdraví.“ —výživová gramotnost —„míra schopnosti získávat, zpracovávat a pochopit základní informace o výživě.“ (Zoellner a kolektiv) —„výživová gramotnost sleduje analogii s charakteristikou obecné gramotnosti. Tuto analogii lze chápat tak, že výživově gramotný člověk nedisponuje pouze mechanicky osvojenými dílčími dovednostmi a vědomostmi, ale umí je efektivně využívat k individuálně preferovanému účelu.“ (dokumenty MŠMT) —kurikulární dokumenty —státní úroveň —Národní program vzdělávání (vymezuje hlavní cíle a oblasti vzdělávání jako celku) —rámcové vzdělávací programy - RVP (stanovují rámce vzdělávání pro jednotlivé věkové kategorie - předškolní, základní a střední školy, které jsou závazné, a je nutné se jimi řídit) —školní úroveň —školní vzdělávací programy – ŠVP (řídí se dle nich vzdělávání na školách, individuální pro každou školu, úpravy dle potřeby a možností) —RVP ZV —I. stupeň ZŠ —oblast Člověk a jeho svět (tematický okruh Člověk a jeho zdraví) —oblast Člověk a svět práce (tematický okruh Příprava pokrmů) —Očekávané výstupy: —žák „uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke zdraví“ —žák „využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života“ —žák „uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou“ —žák „připraví tabuli pro jednoduché stolování a chová se vhodně při stolování“ —žák „orientuje v základním vybavení kuchyně, připraví samostatně jednoduchý pokrm, dodržuje pravidla správného stolování a společenského chování, udržuje pořádek a čistotu pracovních ploch, dodržuje základy hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc i při úrazu v kuchyni“ —RVP ZV —II. stupeň ZŠ —oblast Člověk a jeho zdraví (tematický okruh Výchova ke zdraví) —oblast Člověk a svět práce (tematický okruh Příprava pokrmů) —Očekávané výstupy: —žák „dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky“ —žák „projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce“ —žák „používá základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhuje základní spotřebiče“ —žák „připraví jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy“ —žák „dodržuje základní principy stolování, společenského chování a obsluhy u stolu ve společnosti“ —žák „dodržuje zásady hygieny a bezpečnosti práce; poskytne první pomoc při úrazech“ — Výživa hrou aneb s Danem jíme zdravě Dan.png —vznikl v roce 2006 —určen pro předškolní děti a děti mladšího školního věku —projekt je tvořen počítačovým programem na CD, pracovními listy pro děti, metodickými pokyny a vzorovými řešeními pracovních listů pro učitele —materiály, včetně CD, lze bezplatně stáhnout na webových stránkách —program získal akreditaci MŠMT ČR —vznik interaktivního projektu - Institut Danone — —http://www.vyzivahrou.cz/ Dan 2.png Zdravá Pětka 5.png —celorepublikový projekt realizovaný od roku 2004 —určen pro žáky mateřských a základních škol —projekt je rozdělen do tří výukových programů dle věkových kategorií —MŠ „Zpívánky Zdravé 5“ —I. stupeň ZŠ „Škola Zdravé Pětky“ —II. stupeň ZŠ „Párty se Zdravou 5“ — —„Škola Zdravé Pětky“ - žáci se seznámí s pěti základními zásadami zdravého stravování, kterými jsou správné složení jídelníčku, zařazení ovoce a zeleniny, dostatečný pitný režim, zásady hygieny a bezpečnosti potravin a příprava zdravé svačinky —„Párty se Zdravou 5“ - příprava studeného party pohoštění, žáci se dozvědí užitečné informace o kombinaci zdravých potravin a chutí, naučí se jednoduché triky ze studené kuchyně i zásady správného stolování, připraví občerstvení o 5 chodech —všechny programy probíhají formou dvouhodinových bloků — —interaktivní cestou seznámeni se zásadami zdravé výživy a motivováni k přijetí a začlenění těchto zásad do jejich životního stylu —informace na webových stránkách projektu jsou věnovány pedagogům, kterým nabízí výukové materiály, dále dětem a v neposlední řadě také rodičům —školám poskytován zdarma —program je podpořen Nadačním fondem Albert —www.zdrava5.cz Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ (Pohyb a výživa) VIP.png —vyhlášeno MŠMT v březnu 2013 —cíl: ověřit některé konkrétní metody, obsah, formy a organizaci vzdělávání, sledovat jejich přínosy a rizika a následně zhodnotit možnosti jejich využití pro další školy v běžném provozu —vytvořit pro žáky mladšího školního věku podnětné prostředí, které by mělo pozitivní dopad na pohybový a výživový režim žáků à zlepšení pohybové i výživové gramotnosti —v oblasti výživy i pohybu - 6 priorit tzn. 6 P nebo VI P (pravidelnost, pestrost, přiměřenost, pravidla přípravy, pravdivost informací a pitný režim přiměřený aktuálním potřebám dětí) — ZAKERNA_KOSTKA.jpg —žáci dodržující pravidla „VIP školáci“, školy vytvářející vhodné prostředí „VIP škola“ —potraviny a nápoje, které nejsou zařazeny — do pyramidy tzv. „zákeřné kostky“ — (obsahující mnoho cukru, tuku, soli a — dalších přídatných látek (sladkosti, — limonády, chipsy, smažené pokrmy apod.) — 1 porce denně —33 škol z 10 krajů ČR – pilotní ověřování à navržena doporučení pro zlepšení rámcových i školních vzdělávacích programů —nositelem projektu je Národní ústav pro vzdělávání —http://pav.rvp.cz/o-pokusnem-overovani-projektu-pohyb-a-vyziva-2 — PaV pyramida.png NestléHealthyKids —určen pro děti školního věku, rodiče a všechny pracovníky, kteří pracují s dětmi —cíl: zábavnou formou seznámit děti a pedagogy se zásadami správného stravování —projektu je rozdělen do dvou cyklů, z nichž každý je složen z devíti lekcí —1. cyklus - poznání světa potravin a jejich vlivu na zdraví člověka —2. cyklus - konkrétní problémy, které mohou vzniknout v důsledku nevyváženosti mezi příjmem a výdejem energie —děti mohou tento projekt absolvovat buď ve škole, nebo individuálně doma přes PC —rodiče musí podepsat písemný souhlas —realizátorem projektu je společnost Nestlé Česko s.r.o. a odborným partnerem je Společnost pro výživu — Škola plná zdraví škola plná.png —probíhá od roku 2010 —určeno pro děti mateřských a základních škol, které se v těchto institucích stravují —cíl: zvýšit kvalitu a kvantitu spotřeby zeleniny v rámci školního stravování, zvýšit oblibu zeleninu u dětí a docílit tak zvýšení konzumace zeleniny i mimo školní zařízení —program je založen na konzumaci zeleniny značky Bonduelle —dle odebraného množství zeleniny do školní jídelny, dostává škola odměny à motivace školní jídelny k zařazování vyššího množství zeleniny do pokrmů —děti sbírají bondíky za každou snězenou zeleninu ve školním obědě a za tyto body mohou získat ceny a soutěžit s ostatními spolužáky —projekt firmy Bonduelle, zaštítila Společnost pro výživu, odborným garant MUDr. Petr Tláskal, CSc. —http://www.skolaplnazdravi.cz/ — Další projekty a odkazy: —Hravě žij zdravě – internetový vzdělávací kurz —http://www.soutez.hravezijzdrave.cz/ —Zrcadlo výživy, Výchova ke zdravé výživě dětí a mládeže v Euroregionu Nisa, Všech 5 pohromadě – lokální projekty, společnost Venkovský prostor o.p.s. —http://www.venkovskyprostor.cz/cz/13/zdrava-vyziva-v-ern/archiv-projektu.htm —http://vyziva.venkovskyprostor.cz/ —http://www.venkovskyprostor.cz/cz/33/vsech-pet-pohromade/projekt.htm —Zdravá strava do škol – vznik v roce 2014 —http://www.zdravastravadoskol.cz/ —Happysnack– zlepšení nabídky potravin v automatech —http://www.happysnack.cz/ —Zdravě i hravě – preventivně-výchovný program zdravotní pojišťovny RBP —www: www.zdraveihrave.cz — — — Let´s GO! lets.png —uznávaný projekt v USA, prevence obezity u dětí ve věku 0-18 let —cíl: zvýšit u dětí fyzickou aktivitu a podpořit u nich správné stravovací návyky prostřednictvím politiky a změnou životního prostředí —projekt se skládá ze šesti odvětví, která se snaží ovlivnit veškeré okolí, ve kterém se děti pohybují (rané dětství, školy, komunity, pracovní místo, volný čas a zdravotní péče) —zpráva 5210 —číslo 5 - děti by měly sníst minimálně 5 porcí ovoce a zeleniny denně —číslo 2 - maximální počet hodin strávených před TV či PC —číslo 1 - minimální čas, který by děti měly strávit fyzickou aktivitou —číslo 0 - množství jednoduchých cukrů, které by děti měly přijmout v nápojích —zaškolení pedagogů, projekt realizují po dobu 10 týdnů —projekt poskytuje soubor nástrojů využitelných ve výuce dětí, on-line zdroje a technickou pomoc —http://www.letsgo.org/ P.A.C.K. – Pack Assorted Colors For Kids Program pack.png —určen pro žáky ZŠ —jednoduchý pětidenní vzdělávací program —cíl: povzbudit děti ke zvýšení konzumace ovoce a zeleniny —v každém z pěti dnů je určena barva, na kterou se mají děti soustředit při výběru ovoce a zeleniny, zeleninu a ovoce vybrané barvy se snaží poté zařadit hlavně do svých svačin a obědů —konzumace ovoce a zeleniny - všechny jejich formy (plody čerstvé, sušené, kandované, zmražené nebo 100% šťávy) —jednoduchost výrazně zvyšuje úspěšnost projektu —USA —http://www.fruitsandveggiesmorematters.org/pack-week Let´s move move.png —USA, první dáma Michelle Obamová —cíl: boj s dětskou obezitou —iniciativa se skládá z devíti programů —Let’s Move! Cities, Towns and Counties – zaměřeno na volené zástupce měst —Chefs Move to Schools – podpořit kuchaře, aby se zapojili do činností škol —Let’s Move Faith and Communities - pomáhající náboženským a komunitním organizacím propagovat zdravý životní styl —Let’s Move Outside - umožňující dětem i jejich rodinám využívat všech možností outdoorových aktivit skrze webové stránky, kde naleznou nápady co dělat, co si vzít sebou a kam se vydat — —Let’s Move! Museums and Gardens - zpřístupnit informace týkající se zdravého životního stylu prostřednictvím interaktivních expozicí v muzeích různých typu, případně prostřednictvím kroužků probíhajících po škole, či v průběhu letních prázdnin —Let’s Move! in Indian Country – průzkum možností, jak zlepšit obezitu u dětí Amerických Indiánů a Aljašských domorodců —Let's Move! Child Care - podporuje zřizovatele škol a vychovatele, aby se dětem věnovali v oblasti výživy a zdravého životního stylu —Let’s Move! in the Clinic - podnítit zájem zdravotnického personálu, poukazovat při komunikaci s pacienty na téma dětské obezity a pomoci dětem porozumět důležitosti dobrých stravovacích návyků —Let's Move Salad Bars 2 Schools - zpřístupnit dětem možnost výběru čerstvé zeleniny a ovoce —http://www.letsmove.gov/ Mission Nutrition mission.png —určeno dětem MŠ a ZŠ (do 8. tříd) —cíl: zábavnou cestou podpořit u dětí zdravé životní návyky a jejich sebevědomí a zajistit tak zdravý dětský růst a vývoj —projekt se skládá z 5 – 10 lekcí dle věku žáků a hlavním motivačním prvkem je cestování vesmírem a plnění misí spolu s mezigalaktickým nutričním týmem —velké množství materiálů pro pedagogy i rodiny např. učební plány rozdělené dle věku žáků, tipy na zábavné aktivity, pracovní listy pro žáky, zajímavé články, tipy na nákupy aj. —dotazník s osmi krátkými otázkami zaměřený na učitele, který by měl sloužit jako zpětná vazba, zda jsou pro děti dobrým vzorem v oblasti výživy a fyzické aktivity —KANADA —http://www.missionnutrition.ca/eng/index.html USDA —United States Department of Agriculture —National School Lunch Program (NSLP) —School Breakfast Program (SBP) —Special Milk Program (SMP) —Fresh Fruit and Vegetable Program —Dig in! - pěstování, sklízení, poznávání a příprava pokrmů z ovoce a zeleniny —Serving Up MyPlate: A Yummy Curriculum - motivace dětí ke konzumaci potravin ze všech potravinových skupin, integrace nutriční výchovu do školních předmětů —Farm To School - podpora regionálního zemědělství —The Great Garden Detektive Adventure – pěstování a tech. úpravy ovoce a zeleniny —http://www.fns.usda.gov/school-meals/child-nutrition-programs — Srovnání pomůcek I. myplate_blue.jpg USA – potravinový talíř, používáno v mnoha amerických projektech pro děti pyramida.jpg Potravinová pyramida – vydaná MZ ČR Srovnání pomůcek II. bateau-alimentaire.png FRANCIE - Plochy jednotlivých dílů lodi (plachty, trup atd.) odpovídají jednotlivým dílům potravy. V případě správných poměrů dílů je loď vyvážená a může plout po vodě – nejcennější tekutině. Alkohol je brzda. pyramida ve formě duhy.png KANADA – potravinová duha, všechny barvy je nutné sníst každý den Srovnání pomůcek III. pyramida Japonsko.png JAPONSKO – otočený kužel, pitný režim ve formě fontány, znázorněný pohyb Další projekty a odkazy: —Food & Fun After School– USA, 11 vzdělávacích lekcí —http://www.foodandfun.org/ —Project Lean - Leaders Encouraging Activity and Nutrition – USA, prevence obezity a dalších souvisejících chronických onemocnění —http://www.californiaprojectlean.org/ —We Can! - Ways to Enhance Children's Activity & Nutrition – USA, děti 8-13 let —http://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/wecan/ —Healthy Eating Made Easier – USA, správný výběr potravin, důraz na skupinu mléko a mléčné výrobky —http://www.healthyeating.org/ —Go for 2&5 - Austrálie, zvýšení konzumace ovoce a zeleniny —http://www.gofor2and5.com.au/ images.jpg School Fruit Scheme —zapojeno 24 členských států EU —každý stát vlastní podmínky realizace — —v ČR „Ovoce do škol“ —určeno pro žáky I. stupně, ovoce zcela zdarma —cíl: zvýšení konzumace ovoce a zeleniny, podpoření správných stravovacích návyků u dětí a zlepšení jejich zdravotního stavu —MZE ČR a Státní zemědělský intervenční fond —http://www.ovocedoskol.eu/, http://ec.europa.eu/agriculture/sfs/ fruit_bck.jpg The School Milk Programme —zapojeno 27 členských států EU —státy mají právo si program upravit podle vlastních potřeb a možností — —v ČR „Mléko do škol“ —určeno dětem mateřských, základních i středních škol —cíl: podporovat děti v konzumaci mléka a mléčných výrobků a předcházet tak zdravotním komplikacím, především osteoporóze —každý vyučovací den nárok na 1 dotovaný výrobek —EU přispívá finančními prostředky —http://www.laktea.cz/skolni_mleko, http://ec.europa.eu/agriculture/drinkitup/index_cs.htm kravske-mleko.jpg Health Promoting School (HPS) —zaměřen na mateřské až střední školy —cíl: vytvořit síť spolupracujících škol, které budou budovat pro žáky, v závislosti na okolních podmínkách a potřebách, vyvážené školní prostředí, a tím rozvíjet v rámci školy životní kompetence žáka podporující zdraví a posilovat jeho zodpovědnost ke zdraví svému i svého okolí —projekt zaštítěn WHO — —v ČR „Škola podporující zdraví“, dříve „Zdravá škola“ —http://is.muni.cz/th/105508/pedf_m/Diplomova_prace_Hana.pdf —http://is.muni.cz/th/270898/lf_d/Disertace-def.pdf?lang=en — —FRESH Initiative (Focusing Resources on Effective School Health) —cíl: vyhodnocovat programy již probíhající a na základě vyhodnocování vytvářet doporučení pro nově vznikající programy —na vzniku se podílely organizace WHO, UNESCO, UNICEF a Světová banka —http://www.unesco.org/education/efa/know_sharing/flagship_initiatives/fresh.shtml —Nutrition-Friendly Schools Initiative (NFSI) —cíl: podporovat a vytvářet vhodné prostředí pro zdravý vývoj dětí, jejich vzdělávání a aktivity zaměřené na zdravý životní styl, důraz je kladen na zdravou výživu a dostatečný pohyb dětí —využívá zkušeností z již existujících a osvědčených programů z mnoha zemí —mohou se zapojit všechny školy à akreditaci jako Nutrition Friendly School —http://www.who.int/nutrition/topics/nut_school_aged/en/, http://is.muni.cz/th/270898/lf_d/Disertace-def.pdf?lang=en Výživa dětí vyziva deti.png —cíl: zvýšení informovanosti rodičů a škol v oblasti výživy dětí —volně ke stažení vzdělávací materiály (omalovánky, ukázkové jídelníčky a skripta pro učitele s názvem „Výživa a zdraví“) —možnost konzultace v oblasti výživy dětí na bezplatné lince centra —provoz stránek je zajišťován Poradenským centrem Výživa dětí —http://vyzivadeti.cz/ KidsHealth kidshealth.png —nejnavštěvovanější americké webové stránky o výživě —veškeré materiály, články, videa a hry prochází před umístěním na internet odbornou kontrolou pediatrů a dalších odborníků z oblasti zdravotnictví —stránky získaly čtyři ocenění za nejlepší stránku pro rodiče a nejlepší stránku o zdraví, dále byly oceněny také mezinárodní cenou za nejlepší vzdělávací médium pro studenty —řešena problematika např. hygieny, bezpečnosti, nemocí a zranění dětí, výživy a alergií u dětí a mládeže, fyzické aktivity aj. —http://kidshealth.org/ SuperKids Nutrition super.png —stránky určeny pro všechny děti mateřských škol až po děti 8. tříd ZŠ, dále rodiče a pedagogy, těhotné a kojící ženy —cíl: pomoci rodičům a komunitám stát se více vzdělanými v oblasti zdravé výživy, aby následně mohli v této oblasti vzdělávat a ovlivňovat své děti —aktivitami děti provází 8 kreslených postaviček —potravinové skupiny jsou znázorněny pomocí barevné duhy —http://www.superkidsnutrition.com/ Odkazy na další webové stránky: —Choose My Plate http://www.choosemyplate.gov/ —BAM! Body and Mind http://www.cdc.gov/bam/ —Healthy Kids: eat well, get active http://healthykids.nsw.gov.au/ —Nourish Interactive http://www.nourishinteractive.com/ —Food a fact of life http://www.foodafactoflife.org.uk/ —Fruits & Veggies More Matters: Eat more! Fill half your plate with fruits & veggies http://www.fruitsandveggiesmorematters.org/ —Discover Dairy http://www.dairy.edu.au/discoverdairy/ Děkuji za pozornost enhanced-buzz-17305-1330456728-9.jpg