K negativním důsledkům přetěžování přispívá: • postavení dítěte v rodině • oslabení nemocemi (akutní x chronické) + vadami (zrak, sluch...) • děti typově labilní • úloha učitele + vzájemné vztahy • specifičnost pedagogického procesu {vnucené tempo školní práce, nekončící vytváření nových poznatků, způsob hodnocení dítěte [není ve světě dospělých]) • školní zralost (při vstupu do školy) Prevence přetěžování 2 stránky: 1. Kvantitativní - zaměření na vhodný poměr mezi prací a odpočinkem v režimu dne školáka 2. Kvalitativní - usměrňování podmínek, za kterých školní práce probíhá Výkonnost x únava Průběh křivky duševní výkonnosti během dne Únava - 2 fáze; projevy ve třídě: 1. nesoustředění -> neklid ■=> zařadit cvičení, změnu tématu! 2. Ztráta zájmu -» útlum It Podmínky školní práce • Hygienické podmínky prostředí: - Mikroklima, T 20-22 °C, větrání - Osvětlení • Režim - Denní počet hodin - „pracovní doba 7-8 r.............................5 h/den 10 r............................... 6 h/den 13 - 14 r.......................7 h/den - Začátek + konec vyučování - Délka přestávek - využití - Soulad s biologickými rytmy • Rozvrh hodin - Řazení předmětů - Náročné na 2. a 3. Hodinu Zateze - Přiměřenost kapacitě průměrného žáka - Úměrnost domácí přípravy - Rovnoměrnost zátěže během týdne, roku • Děti oslabené a chronicky nemocné • Speciální ohledy a úlevy (specifické poruchy učení # integrace) • Odpočinek • Spánek • Aktivní odpočinek mladší školní věk..... 3,5 - 4 hod. starší školní věk.......2,5 - 3 hod. TV povinná • využití přestávek Malé formy • zájmová TV NEDOSTATEČNÝ ODPOČINEK -> dítě částečně unavené -> snížená výkonnost -> PŘETĚŽOVANÍ! 6 - 7 r..... 8- 10 r... 10 -12 r. 13 - 15 r. 11 -12 hod. 11 hod. 10 hod. 9 - 9,5 hod. Základní škola ZDRAVOTNÍ RIZIKA Somatická: • zvýšené riziko nákaz • zvýšené riziko úrazů • omezení tělesného pohybu • vnucená poloha vsedě Psychická: • přetěžování • stavy psychického napětí • stresové situace ! Význam dodržování pitného režimu !