Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz Pojem socializace označuje –celoživotní proces formování člověka jako společenské bytosti –proces začleňování, vrůstání jedince do společnosti –význam socializace pro jedince a pro společnost •Socializace v širším smyslu zahrnuje: • Socializace v užším smyslu - enkulturace – personalizace – profesionalizace = humanizace člověka • Etapy v socializaci •Primární socializace –významný druhý –zobecnělý druhý •Sekundární socializace –je typická tím, že se otevírají šance k široké sociální interakci, která překračuje hranice rodiny • • • Výchova •proces vědomé a řízené socializace •„Dejte mi tucet nemluvňat, poskytněte mi možnost je vychovávat a já vám zaručím, že vyberu-li náhodně kterékoli z nich, vzdělám je pro jakýkoli typ speciální profese – lékař, právník, umělec, obchodník… bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či na povolání jejich rodičů“ Watson, J. B.: Behaviorism, 1930 •osobnost člověka se utváří na genetických dispozic v procesu interakce s okolním prostředím • –Výchovný styl: autoritativní, demokratický, liberální • • Předpoklad výchovy I •Stadia kognitivního vývoje (Piaget) • •1) senzomotorické st. (do 2. roku) •2) předoperační st. (2-7 let) •3) operační stadium (7 – 11 let) •4) stadium formálních operací (od 11-12) • • • • Předpoklad výchovy II: Stadia morálního vývoje •Piaget: 3 stadia morálního vývoje •individuální rituály •heteronomní morálka – morální realismus •autonomní morálka – nad 10 let •Kohlberg •Předkonvenční úroveň morálky –orientace na trest –orientace na odměnu •Konvenční morálka –orientace na to být hodným dítětem –orientace na řád a zákon •Postkonvenční morálka –orientace na společenskou smlouvu –univerzální etika • Vzdělávání •Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů •Každý žák má svébytný způsob osvojování poznatků – učební styl •Učitel by měl znát svůj učební styl a snažit se vyhovět různým učebním stylům žáků • • • • • • Učební styl tvoří •1. Vrozená smyslová orientace • vnitřní motivy k učení i zděděné • predispozice: •2. Dominantní druh inteligence •3. Věk žáka – kognitivní stádium vývoje •4. Předmět (učivo), ve kterém dochází k učení •5. Očekávaný druh kognitivního myšlení • • • •