Protiepidemický provozní řád; standardy ošetřovatelské péče Kolářová Marie, ÚPL 21.11.2013 1 Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 254/2001 Sb., zákona č. 274/2001 Sb., zákona č. 13/2002 Sb., zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 86/2002 Sb., zákona č. 120/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb. Díl 3, § 15 2) Osoba poskytující péči je povinna stanovit opatření podle odstavce 1 v provozním řádu. Osoby provozující nestátní zvláštní dětská zařízení a zvláštní dětská zařízení státu /Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů/ jsou povinny v provozním řádu dále upravit režim dne zohledňující věkové a fyzické zvláštnosti dětí a režim stravování. Návrh provozního řádu a změnu provozního řádu schvaluje rozhodnutím příslušný orgán ochrany veřejného zdraví - KHS. Provozní řád celé nemocnice x provozní řád každého oddělení Identifikační údaje Adresa, kontaktní údaje Zřizovatel Statutární zástupce Charakteristika útvaru Vymezení specifických činností útvaru v rámci diagnosticko-terapeutických a ošetřovatelských postupů v péči o pacienta, vyžadujících specifické preventivní zabezpečení možného ohrožení zdraví pacientů i personálu. Personální zabezpečení Přehled druhu a míry rizikových faktorů na útvaru včetně rozhodnutí KHS u kategorie 3 a 4 ohledně frekvence a minimální náplně periodických preventivních prohlídek. Opatření na ochranu zdraví zaměstnance Specifikace povinností zaměstnanců v rámci organizovaného zabezpečení závodní péče pro zaměstnance –  evidence u závodního lékaře,  posouzení zdravotní způsobilosti k předpokládané činnosti v době vstupu do pracovního poměru a  nové posouzení při změnách,  k možnosti práce v nočních směnách,  intervaly periodických preventivních prohlídek,  řadových prohlídek event. v rámci tzv. jiného režimu. Povinnosti vedoucích pracovníků i zaměstnanců útvaru v oblasti BOZP a závodní preventivní péče včetně stanoveného termínu každoročních preventivních prohlídek u závodního lékaře viz příloha Vybavení a zabezpečení zaměstnanců Povinnosti zaměstnanců v oblasti vybavení a používání předepsaných OOPP a respektování bezpečnostních a provozních ustanovení v závislosti na charakteru vykonávané činnosti. Upřesnění odpovědností zaměstnanců na jednotlivých úrovních. Prostorové a technické zabezpečení provozu  Umístění a lokalizace útvaru  Plánek útvaru  Přístrojové vybavení Provozní podmínky – postupy při péči o pacienty A) Příjem nemocného k hospitalizaci B) Ošetřování a péče o pomůcky a zdravotnické prostředky (ZP) určené pro diagnostiko-terapeutickoošetřovatelské postupy u pacientů:  Nástroje a pomůcky k parenterálním výkonům * Původ a označování sterilního zdravotnického materiálu a) Jednorázový b) K opakovanému parenterálnímu použití * Uchovávání sterilního zdravotnického materiálu * Manipulace se sterilním zdravotnickým materiálem  Zdravotnické prostředky k použití do fyziologicky sterilních dutin  Zdravotnické prostředky k vyšetřování fyziologicky nesterilních oblastí  Zdravotnické prostředky pro zevní kontakt s kůží a sliznicí s neporušenou integritou PACIENT PRANÍ, MYTÍ NÁDOBÍ, DEZINFEKCE, STERILIZACE Pomůcky pro opakované použití JEDNORÁZOVÉ POMŮCKY Stravování nemocných Popis postupů a odpovědností při specifickém způsobu stravování nemocných od převzetí stravy pověřeným zaměstnancem útvaru, při manipulaci a odstraňování zbytků jídla a použitého nádobí z oddělení. Čistota a pořádek Popis úklidových postupů realizovaných pověřeným zaměstnancem útvaru včetně definovaní prostorů na ukládání úklidových pomůcek a jejich údržbu, dostupnost, kontrolovatelnost a způsob přebírání specifikovaných úklidových prací prováděných podle společně vypracovaného harmonogramu dodavatelskou firmou. Frekvence provádění sanitárního úklidu a malování. Postup při kontaminaci prostor a ploch biologickým materiálem. Manipulace s odpady Seznam produkovaných druhů odpadů,  způsob třídění jednotlivých druhů odpadu na útvaru,  frekvence odstraňování z útvaru,  předávací místa,  specifikace přebírajících mimoútvarových zaměstnanců. Návštěvy u pacientů Specifikace důvodů pro individuálně řešené návštěvy pacientů na útvaru. Vodní hospodářství Způsob úpravy vody pro specifické účely na útvaru včetně způsobu údržby, kontrol funkčnosti přístrojů a kvality výstupní vody. Kvalita parametrů vnitřního prostředí Specifikace mikroklimatických podmínek podle hygienicko-epidemiologické náročnosti péče o pacienty na útvaru. Stavebně-technické zabezpečení, možnosti provozní kontroly kvality a údržby. Surveillance a evidence nemocničních nákaz Postup ošetřujícího lékaře a při podezření na výskyt nemocniční nákazy u pacienta. Koncepce monitorování endemických a epidemických výskytů infekčních nemocí. Monitoring epidemiologicky významných kmenů (ATB rezistence) Standardy ošetřovatelské péče Základním výchozím koncepčním materiálem pro ošetřovatelství a pro poskytování kvalitní ošetřovatelské péče je Koncepce ošetřovatelské péče ČR, která je uveřejněna ve Věstníku MZ č. 9/2004. Existuje mnoho druhů dělení standardů i šablon pro vytváření standardů. Podle jejich zaměření rozlišujeme standardy: 1. STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA STRUKTURU – manažerské standardy stanoví metody a nástroje k vedení lidí, poskytování zdrojů, prostředí, vybavení přístroji, nástroje na integraci a komunikaci, informační systémy apod. Obvykle jsou nazvány pojmem směrnice. Na národní úrovni jsou definovány platnou legislativou. Hlavní požadavek na zajištění kvality péče je zaměřen na odbornou nebo specializovanou kvalifikaci jednotlivých zdravotnických povolání, které se podílejí přímo nebo nepřímo na poskytování zdravotních služeb, udržování odborné úrovně celoživotního vzdělávání, definování kompetencí a v neposlední řadě stanovením minimálního počtu zdravotnických pracovníků, kteří se na poskytování zdravotních služeb podílejí. Podle jejich zaměření rozlišujeme standardy: 2. STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA PROCES – řídící standardy stanoví závazné postupy pro řízení lidí, pro výkony a záznamy v praxi, které mají závazně strukturovaný obsah a zaměřují se na popis ošetřovatelských činností a výkonů. Postup je definován zejména z důvodu zajištění jednotné péče a bezpečného postupu pro pacienta i zdravotnického pracovníka. Většina poskytovatelů zdravotních služeb si vlastní standardy vytvořila a vytváří samostatně. Podle jejich zaměření rozlišujeme standardy: 3. STANDARDY ZAMĚŘENÉ NA VÝSLEDEK – monitorovací standardy stanoví metody a nástroje pro monitorování, měření, analýzy a hodnocení výsledků například struktura kvalifikace ošetřovatelského personálu, spokojenost pacientů, spokojenost personálu, výskyt nežádoucích událostí aj. Kontakty na profesní organizace Do procesu standardizace na národní úrovni jsou zapojeny profesní organizace, které vydávají vlastní standardy například v oblasti porodní asistence, fyzioterapie a dalších nelékařských oborů. Tyto standardy zveřejňují na vlastních webových stránkách. Kontakty jsou uvedené v seznamu profesních organizací na webu ministerstva. Standard „Aplikace metody ošetřovatelského procesu do ošetřovatelské praxe“ Definice: Ošetřovatelský proces je racionální metoda poskytování ošetřovatelské péče. Představuje sérii plánovaných činností a myšlenkových algoritmů, které ošetřovatelští profesionálové používají ke zhodnocení stavu individuálních potřeb klienta, rodiny nebo komunity, k plánování, realizaci a vyhodnocování účinnosti ošetřovatelské péče. Standard: Ošetřovatelská péče je pacientům poskytována v souladu se zásadami ošetř.procesu s respektováním jeho jednotlivých fází, kterými jsou: • posouzení zdravotního stavu, • ošetřovatelská diagnostika, • plánování ošetřovatelské péče, • realizace plánu, • zhodnocení efektivity poskytované ošetřovatelské péče. Cíl standardu: Aplikovat systematickou, kontinuální a racionální metodu ošetřovatelského procesu do plánování a poskytování individualizované ošetřovatelské péče v praxi. Cílová skupina: Zdravotnická zařízení a instituce poskytující ošetřovatelkou péči: 􀂃 lůžková zařízení, 􀂃 agentury domácí péče, 􀂃 agentury péče o matku, 􀂃 praxe praktických a odborných lékařů, 􀂃 zařízení poskytující hospicovou péči, 􀂃 stacionáře zdravotní péče, 􀂃 ošetřovatelské domy, 􀂃 domovy důchodců a všechny typy ústavů sociální péče, 􀂃 další instituce dle vývoje struktury zdravotnických zařízení v České republice. Poskytovatelé péče, pro něž je standard závazný: • 􀂃 všeobecné sestry, které získaly kvalifikaci dle zákona č. 96/2004 Sb., • 􀂃 všeobecné sestry-specialistky v rozsahu získané specializace, • 􀂃 porodní asistentky, které získaly kvalifikaci dle zákona č. 96/2004 Sb., • 􀂃 porodní asistentky-specialistky v rozsahu získané specializace. Platnost standardu: 2 roky (po dvou letech je doporučeno přehodnotit). Odpovědnost za realizaci: vedoucí pracovníci na úseku ošetřovatelské péče. Kritéria struktury: • S 1 Pracovníci: všeobecné sestry a porodní asistentky zodpovědné za poskytování • ošetřovatelské péče v systému skupinové ošetřovatelské péče nebo primární sestry. • S 2 Ošetřovatelská část zdravotnické dokumentace sloužící k dokumentování • jednotlivých fází ošetřovatelského procesu. • S 3 Prostředí: Jednotlivé místnosti, ve kterých je poskytována zdravotní a ošetřovatelská • péče zdravotnických zařízení a dalších institucí podle zaměření cílové skupiny. • S 4 Pomůcky a vybavení: pomůcky k fyzikálnímu vyšetření pacienta/klienta, lokální • procesuální standardy, vybavení pro dokumentování ošetřovatelského procesu, měřící • škály pro posouzení funkčních schopností, psychického a tělesného stavu, rizik . Kritéria procesu: P 1 Sestra nebo porodní asistentka provede do 24 hodin od přijetí vstupní posouzení stavu individuálních potřeb pacienta/klienta, rodiny nebo komunity, které provede ve struktuře vhodného koncepčního modelu. V této fázi se zaměří zejména na: a) zjištění anamnestických údajů: • 􀂃 informace a anamnestická data ze zdravotnické dokumentace, • 􀂃 anamnestický rozhovor k získání informací o individuálních potřebách • v předchozím období (před přijímáním do ošetřovatelské péče), • 􀂃 informace od rodiny či partnera, • 􀂃 informování pacienta/klienta o významu pravdivosti jeho údajů a zachování • důvěrnosti získaných údajů. b) zjištění objektivních a subjektivních příznaků a problémů: • 􀂃 strukturovaný rozhovor k získání informací o aktuálním stavu • individuálních potřeb, • 􀂃 pozorování k posouzení aktuálního stavu individuálních potřeb, • 􀂃 fyzikální screening s využitím základních fyzikálních vyšetřovacích metod, • vyšetření užitím testů a škál, případně dotazníků, • 􀂃 posouzení funkční schopnosti, • 􀂃 posouzení psychického stavu, • 􀂃 posouzení sociální oblasti a spirituálních potřeb, • 􀂃 informace od rodiny či jiných subjektů. c) dokumentování všech získaných údajů a provedených činností v ošetřovatelské části zdravotnické dokumentace. Kritéria procesu: P 2 Na základě posouzení provede sestra nebo porodní asistentka ošetřovatelskou diagnostiku, kde se zaměří na: • 􀂃 určení (stanovení) – ošetřovatelských problémů (analýza poznatků první fáze), které zařadí do oblastí užitého koncepčního modelu, • 􀂃 stanovení a formulování ošetřovatelských diagnóz aktuálních a potencionálních (dvousložkových = problém + etiologie, třísložková = problém + etiologie + příznaky), jejich seřazení dle priorit zdravotního stavu pacienta/klienta, • 􀂃 dokumentování ošetřovatelských diagnóz v ošetřovatelské části zdravotnické dokumentace. P 3 Stanovené ošetřovatelské diagnózy přestavují východisko pro sestavení písemného ošetřovatelského plánu. V této fázi sestra nebo porodní asistentka, která je za plán ošetřovatelské péče zodpovědná, musí zejména: • 􀂃 určit priority (akutní, střední, nízké) u každé ze stanovených ošetřovatelských diagnóz a podle toho zařadit ošetřovatelské diagnózy do plánu péče • 􀂃 stanovit reálné očekávané cíle/výsledky pacienta/klienta s měřitelnými a hodnotitelnými kritérii u všech ošetřovatelských diagnóz s využitím standardních plánů ošetřovatelské péče P 4 Sestra nebo porodní asistentka realizuje plán ošetřovatelské péče prostřednictvím ošetřovatelských intervencí za účelem dosažení stanovených cílů/ výsledků ošetřovatelské péče a pacienta/klienta. Přitom dbá na provádění: • 􀂃 individuální péče dle plánu s reakcí na aktuální změny stavu, • 􀂃 nezávislých (autonomních) i vzájemně závislých (kooperativních) intervencí s využitím pacientových/klientových schopností a možností, • 􀂃 dokumentování poskytnuté ošetřovatelské péče a reakcí pacienta/klienta do zdravotnické dokumentace, • 􀂃 kontinuální vyhodnocování a upravování plánu ošetřovatelské péče dle stavu pacienta/klienta. P 5 Sestra nebo porodní asistentka zhodnotí stav pacienta/klienta za účelem zjištění, zda a do jaké míry bylo očekávaných výsledků/cílů u pacienta/klienta dosaženo a ve kterých částech je třeba plán ošetřovatelské péče přepracovat. Zhodnocení provádí k naplánovanému datu vyhodnocení očekávaných výsledků nebo při jakékoliv změně a zaměřuje se zejména na: • 􀂃 posouzení aktuálního stavu ošetřovatelských problémů, zanesených v plánu péče (využívá poznatky o objektivním stavu pacienta a ze záznamů poskytované péče), • 􀂃 porovnání aktuálního stavu ošetřovatelských problémů se stanovenými očekávanými cíli/výsledky ošetřovatelské péče u pacienta/ klienta, • 􀂃 zhodnocení efektivity, účelnosti naplánovaných ošetřovatelských intervencí, • 􀂃 doplnění či přepracování plánu péče dle výsledku předchozích činností, • 􀂃 provádění průběžného a závěrečného zhodnocení ošetřovatelské péče k získání podkladů pro provádění záznamů do ošetřovatelské části • zdravotnické dokumentace a vytvoření překladové nebo propouštěcí zprávy. Kritéria výsledku: V 1 Sestra/porodní asistentka poskytuje individualizovanou, systematickou a kontinuální ošetřovatelskou péči metodou ošetřovatelského procesu. V 2 Jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu jsou zaznamenány v ošetřovatelské části zdravotnické dokumentaci. V 3 Pacient/klient a jeho rodina jsou aktivně zapojeni a spolupracuji v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu. V 4 Pacient/klient a jeho rodina jsou s poskytovanou ošetřovatelskou péčí spokojeni. Kontrolní kritéria k ošetřovatelskému auditu „Aplikace metody ošetřovatelského procesu do ošetřovatelské praxe“: Viz tabulku – další snímek Vysvětlivky: • S – kritéria struktury • P – kritéria procesu • V – kritéria výsledku • Kódy a jejich číslování v auditu odpovídají příslušným kritériím standardu Vyhodnocení standardu „Aplikace metody ošetřovatelského procesu do ošetřovatelské praxe“