Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2007 •SLP – správná laboratorní práce -Systém popisující a řídící práci v laboratoři -Proces zajišťující kvalitu výstupních produktů -Týká se preanalytické, analytické a postanalytické fáze -Zajištěna implementací mezinárodní normy (normy slouží k posouzení úrovně laboratoře) - • • • Systém řízení kvality •Systém řízení – systém ke stanovení cílů a politiky (obecného postupu) k dosažení těchto cílů, platí pro kteroukoliv organizaci •Systém řízení kvality (SŘK) – systém řízení s ohledem na kvalitu •Posouzení kvality – soubor požadavků, který je potřeba splnit – standard – norma – ISO norma Systém řízení kvality •ISO (International Organization for Standardization) -- mezinárodní organizace pro normy se sídlem ve Švýcarsku a je celosvětovou federaci národních normalizačních orgánu, jednotlivé ISO normy vytvářejí technické komise •ČSN EN ISO – České technické normy přejímají mezinárodní nebo evropské normy (EN) •Příklady ČSN EN ISO norem 9001, 14001, 17025, 15189 ….. •Splnění požadavků normy posoudí certifikační nebo akreditační orgán (auditoři, certifikáty) Systém řízení kvality Norma EN ISO 9001:2000 (nyní již 9001:2008) •Stanovuje požadavky na systém managmentu (řízení) kvality (SŘK) •Uznáním, že systém managmentu kvality je ve shodě s požadavky této normy je certifikát •Toto uznání dává certifikační orgán, který provede certifikační audit •Certifikační orgán musí také splňovat požadavky předepsané normy a musí být akreditovaný národní institucí Certifikace • •- potvrzení shody produktu, procesu a systému s požadavky normy •- systém řízení kvality (SŘK) v souladu s požadavky normy ISO 9001:2008 •- uděluje ji více firem •- přiznána celé laboratoři Akreditace -mezinárodně platné uznání způsobilosti vykonávat určitou činnost, případně tuto činnost provádět na zaručené úrovni • • V laboratorní medicíně jde všeobecně o zajištění vysoké kvality informací poskytovaných ošetřujícímu lékaři pacienta v čase a takové kvalitě, která umožňuje správně a efektivně rozhodnout o diagnóze a stanovení účinné léčby. Tyto procesy zahrnují prvky trvalého zlepšování a to vše se zaměřením na potřeby a spokojenost zákazníka (ošetřujícího lékaře a pacienta). • • - uděluje ji ČIA (Český institut pro akreditaci) • - získávána pro jednotlivé metody • -Do jisté míry ji nahrazují audity NASKL - •Certifikace i akreditace - na určité období • - reaudity • NASKL – Národní autorizační středisko pro klinické laboratoře •Registrace klinických laboratoří •Autorizace na základě • auditu I a auditu II • (pojišťovny uznávají) •Edukační akce Certifikace i akreditace •- cesta ke kvalitě v klinických laboratořích -není povinná, ale vyžadovaná pojišťovnami (bez ní platí méně a v budoucnu nebudou platit vůbec) -finanční náročnost -udržována, zdokonalována -vyžaduje práci, přijetí a porozumění kolektivu -využívá externích poradců, spec. Software - - Program SLP •- Vzorové dokumenty pro metody a přístroje •- Jednotná forma •- Osnova •- Podíl biochemiků z ČR •- Doplňování a aktualizace • • ČSN EN ISO 9001:2000 • ČSN EN ISO 17025 ČSN EN ISO 15189 80% + validace metod návaznost nejistota 90% + preanalytický proc. postanalytický proc. Zavádění SŘK •Rozhodnutí o zavedení SŘK •Definování politiky a cílů kvality •Ustanovení řídící pracovní skupiny •Porovnání stávajícího stavu řízení a dokumentace s požadavky normy •Časový harmonogram •Vývojový diagram vzájemného vztahu a působení jednotlivých procesů •Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy Rozhodnutí o zavedení SŘK Důvody: •Potřeba prokázat svoji schopnost trvale poskytovat služby o určité kvalitě •Úmysl neustále zvyšovat spokojenost zákazníka •Vyrovnat se nebo předčit konkurenci •Splnit požadavky nadřízené instituce (Pojišťovny..) Projevy zavedení SŘK • • Rychle zjevné •- pořádek v dokumentaci (SOP, prac. návody, provozní deníky . . . změny, platnost. . . ) • •- zlepšení komunikace, informovanost • (prokazatelné seznámení, zápisy, aktuální změny) Projevy zavedení SŘK • • Dlouhodobé •- změna ve způsobu práce celého kolektivu •- přijetí zásad neustálého zlepšování •- odpovědnost za konečný výsledek práce kolektivu •- aktivní přístup včetně sebevzdělávání ČSN EN ISO 9001:2000 Systémy managementu kvality - požadavky •Norma není speciálně pro laboratorní obory •Zavedení vede k certifikaci •Pro organizace, které -Chtějí poskytovat produkt dle požadavku zákazníka a předpisů -Chtějí zvyšovat spokojenost zákazníka - systém zlepšování -Musí vytvořit, dokumentovat a uplatňovat SŘK - • Definování politiky a cílů kvality •Politika kvality – deklaruje závazek vrcholového vedení k poskytování spolehlivých výsledků laboratorních vyšetření tak aby byla pacientům zajištěna odpovídající a včasná péče. K tomu bude používat účinné postupy s použitím odpovídající technologie zajištěné vyškoleným a kompetentním personálem. A to vše v rámci dodržování právních a technických předpisů. • •Cíle kvality jsou konzistentní s politikou jakosti, vyjadřují konkrétní priority pracoviště a jsou měřitelné ve svém plnění. Ustanovení řídící pracovní skupiny •Jmenování klíčových funkcí - manažer jakosti - dokumentátor - metrolog - interní auditoři - případně další (např. pracovník pověřený interní kontrolou kvality..) •Pravidelné porady (rady jakosti) - mimo pracovní porady za účasti všech vedoucích pracovníků se zápisem. Úkolem všech členů rady je seznamování všech zaměstnanců s důležitosti plnit požadavky normy Porovnání stávajícího stavu řízení a dokumentace s požadavky normy • Úroveň dokumentace a záznamů • Úroveň interní a externí komunikace • Způsob řízení pracoviště (odpovědnosti) • Kontrolní systém • Úroveň procesů preanalytiky, analytiky a postanalytiky Rozbor a zhodnocení současného stavu nám umožní si ujasnit, co musíme změnit, co máme a v čem nám aplikace normy může přinést zlepšení. Sami nebo s poradcem. Časový harmonogram •Předem stanovit, důsledně kontrolovat a dodržovat časový harmonogram zavádění - implementace normy trvá podle velikosti pracoviště a podle úrovně stávajícího systému řízení a dokumentace • •Na radách jakosti dle zápisu kontrolovat přidělené úkoly konkrétním osobám a splnění termínu - při zavádění je účelné zainteresovat co největší počet pracovníků Vývojový diagram vzájemného vztahu a působení jednotlivých procesů •hlavní proces - preanalytická fáze - příjem - analytická fáze – měření - postanalytická fáze •prostředí umožňující hlavní proces - organizační a provozní řád - hygienický a epidemiologický řád - bezpečnost práce • • • Vývojový diagram vzájemného vztahu a působení jednotlivých procesů •zdroje, prostředky a předměty umožňující hlavní proces - vzdělávání - laboratorní prostředí a zařízení - nakupování a hodnocení dodavatelů •podpůrné procesy umožňujících realizaci projektu systému kvality - dokumentace a záznamy - laboratorní informační systém - příručka kvality Vývojový diagram vzájemného vztahu a působení jednotlivých procesů •Realizace činností k trvalému zlepšování kvality - řízení neshodného produktu - nápravná a preventivní opatření - interní audity - měření, analýza a zlepšování - přezkoumání SŘK vedením • Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy •Řídící dokumentace - dokumentace kterou se řídíme, určuje co a jak se má provádět •Řízená dokumentace - je identifikována (číslováním, platí od) - je kontrolována a schválena (stvrzeno podpisem) - je v pravidelných intervalech přezkoumávána (revize) Řídící dokumentace je řízena. Nemusí být jen tištěná, může být i v elektronické podobě. Dokumentace – zbytečná byrokracie? Vytvořena na podkladě skutečností - přispívá ne zatěžuje. Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy •Všechny dokumenty SŘK jsou řízeny - jednoznačná identifikace - kontrola, schvalování, a přezkoumání (revize) - identifikaci změn a zajištění aktuálního stavu - dostupnost v místě použití - zabránění neúmyslného použití zastaralých dokumentů, archivace, skartace - seznam řízené dokumentace – sledování revizi Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy Záznamy - poskytují důkazy o vykonaných činnostech Identifikace, ukládání, ochrana, dohledání, doba uchovávání, vypořádání záznamu Povinné záznamy – požadované normou: např.: zápisy z auditů, přezkoumání, nápravná a preventivní opatření, záznamy o kalibraci, výpisy z analyzátoru, zápisy o údržbě, záznamy o vzdělávání, žádanky… - povinné záznamy musí mít definovanou dobu uchovávání (požadavky organizace, skartační řád) Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy •Dokumentace (směrnice o dokumentaci a záznamech) III.úroveň - základní podrobné pracovní postupy, instrukce a záznamy (SOPV,SOPT…) II.úroveň - směrnice - obecné předpisy pro procesy a postupy I.úroveň - příručka kvality- vrcholový dokument - oblast použití SŘK - dokumentované postupy vytvořené pro SŘK - popis vzájemného působení mezi prvky a procesy SŘK • Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy •Příručka kvality -Oblast použití systému SŘK (př. OKB + popis, co zajišťuje) -Dokumentované postupy nebo odkaz na ně -Popis vzájemného působení mezi procesy SŘK • Dokumentace •Směrnice – souhrn obecných pravidel včetně • pravomocí a odpovědnosti • •Osnova směrnice •oblast platnosti – pro koho je závazná •pojmy a zkratky •popis •odpovědnosti •účel •související dokumenty • •Příklady: •Interní dokumentace - jak je dokumentace řízena •Organizační řád, •Směrnice o auditech (co jsou audity, plán..) • Dokumentace systému řízení kvality podle požadavků normy SOP – Správný Operační Postup •SOPV - správný operační postup vyšetření popisuje veškeré potřebné informace pro provedení vyšetření - princip metody, materiál, stabilita, úprava před vyšetřením, reagencie, pracovní postup, kalibrace a kontrola, klinický význam, referenční rozmezí…. •SOPT – správný operační postup technický - popis přístroje, obsluhy, údržby… •SOPL – logistický, popis činnosti •Instrukce – popis neanalytické konkrétní činnosti např.Instrukce pro ukládání vzorků, Reklamace Vzájemné působení procesů •Hlavní proces •Prostředí umožňující hlavní proces •Zdroje, prostředky a předměty umožňující hlavní proces •Podpůrné procesy umožňujících realizaci projektu SŘK •Realizace činností k trvalému zlepšování kvality Hlavní proces •preanalytická fáze - přezkoumání smluv a příjem vzorků (směrnice) - pravidla pro kontrolu požadavků, identifikace vzorků, kritéria odmítnutí vzorku, neshody - rutinní, statimová vyšetření a vitální indikace •analytická fáze - měření analytických vzorků (směrnice) - jednotlivé měřící potupy (SOPV, SOPT….) - návrh a vývoj nového produktu •postanalytická fáze - systém kontrol IKK a EKK (směrnice) - vydávání výsledků (telefonické sdělování), supervize - TAT • Prostředí umožňující hlavní proces Směrnice - Organizační řád (zařazení laboratoře do struktury nemocnice – organizační schéma) - Provozní řád - Hygienický a epidemiologický řád - Bezpečnost práce a požární ochrana Zdroje, prostředky a předměty umožňující hlavní proces •Nakupování – zajišťování zdrojů - objednávání (kdo, co) - příjem – kontrola a evidence - reklamace - uložení (sledování exspirace) - výběr a hodnocení dodavatelů •Lidské zdroje - kvalifikační předpoklady - pracovní náplně (odpovědnost, pravomoce) - vzdělávání, zaškolování a hodnocení Zdroje, prostředky a předměty umožňující hlavní proces •Prostory a laboratorní zařízení Prostory (monitorování teploty, vlhkosti, sterility.. je-li to požadováno) Laboratorní zařízení (přístroje, spotřební materiál, ref.materiál, reagencie a analytické systémy) - provozní deník - kalibrace, ověření a údržba (záznamy) - měřidla a jejich ověřování - počítačový software Podpůrné procesy umožňujících realizaci projektu SŘK • •příručka kvality - oblast použití SŘK - dokumentované postupy pro SŘK - vzájemné působení procesů •směrnice o dokumentaci a záznamech - pravidla tvorby a vypořádání řízené dokumentace •laboratorní informační systém - zabezpečení dat – přístupová práva - záloha dat a archivace Záznamy • •- povinné záznamy • tisky z přístrojů, IKK, EKK, provozní deníky, vzdělávání, audity, přezkoumání SŘK, neshody, nápravná a preventivní opatření . . . •- pravidelné záznamy • sloužící k potvrzení provedení předepsaných činností Realizace činností k trvalému zlepšování kvality Měření, analýza a zlepšování •Řízení neshodného produktu - identifikace a zabezpečení neshodného produktu - dohledání dosahu - opatření a náprava, následné prověření •Nápravná opatření - reakce na vzniklou neshodu - přezkoumání a určení příčiny neshody - vyhodnocení potřeby a uplatnění opatření k nápravě - ověření efektivnosti opatření •Preventivní opatření - reakce na zjištění možné neshody - popis možné neshody - vyhodnocení potřeby a případná realizace opatření - přezkoumání efektivnosti opatření Realizace činností k trvalému zlepšování kvality •Interní audity - slouží ke zjištění zda zavedený systém je průběžně uplatňován a dodržován - směrnice o auditech - plán auditů - provádění auditů - záznam z auditů - vypořádání neshod zjištěných při interních auditech - školení interních auditorů Realizace činností k trvalému zlepšování kvality • Měření, analýza a zlepšování - sledování a vyhodnocování prvků kvality a výkonnosti - spokojenost zákazníka – dotazník - reklamace a stížnosti - shoda s požadavky na produkt (IKK a EKK) - časová odezva vyšetření TAT - počty a trendy neshod - hodnocení dodavatelů - sledování výkonnosti přístrojů (náklady na opravy) - neshody při příjmu, lékařské kontrole - ukazatelé výkonnosti laboratoře (počty vyšetření, bodová produkce) - ekonomické ukazatelé (náklady a výnosy) Vhodné sledovat a vyhodnocovat v kratších intervalech, slouží pro podklady k přezkoumání. Realizace činností k trvalému zlepšování kvality •Přezkoumání SŘK vedením – vedení musí provádět v pravidelných intervalech Vstupy - výsledky auditů (interní i externí) - výsledky EKK (shoda produktu) - preventivní a nápravná opatření - výsledky z anylýz a měření - plnění usnesení z minulého přezkoumání - změny, které by mohly ovlivnit SŘK (nové analyzátory,větší změna sortimentu vyšetření - doporučení pro zlepšení Výstupy - rozhodnutí a opatření k zlepšování SŘK a procesů, zlepšení produktů, potřebám zdrojů ČSN EN ISO/IEC 17025:1999 Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří •- Do 2003 jediná vhodná norma pro akreditaci zdravotnických laboratoří •- Zaměřena na analytickou část procesu – validace, návaznost, nejistota, EKK ČSN EN ISO 15189:2003 Zdravotnické laboratoře – Zvláštní požadavky na kvalitu a odbornou způsobilost -Speciálně pro zdravotnické laboratoře -Požadavky na odbornou způsobilost a kvalita -Plní požadavky pacientů a klin. personálu -Proti předchozím normám zaměřena na : • mimolaboratorní, preanalytickou a postanalytickou fázi • ochranu pacienta • etiku v laboratorní medicíně • pracovní prostředí - • Akreditace EN ISO 15189 Nad rámec EN ISO 9001 doplnit •Manuál odběrů •Zabezpečení kvality postupů vyšetření •Validované postupy •Vydávání výsledků • Akreditace EN ISO 15189 Manuál odběrů - součást laboratorní příručky •Příprava pacienta - dieta - vysazení léků - načasování – před podáním léků •Odběr - technika odběru (charakter odběru, odběrové nádoby- antikoagulant..) - ovlivnění ( biol. faktory – pohlaví, věk…kouření, tělesná aktivita….) - bezpečná identifikace •Transport a stabilita - podmínky transportu - stabilita •Uchovávání vzorků - pro požadavek doplnění testů - pro opětovné testování • Akreditace EN ISO 15189 Zabezpečení kvality postupů vyšetření •Odborná způsobilost •Program vnitřní kontroly kvality - počet a frekvence kontrolních vyšetření - pravidelné vyhodnocování kontrolních vyšetření •Stanovení nejistoty měření - postupy pro výpočet nejistot - uvádění nejistoty •Kalibrace a návaznost - kalibrace měřících systému na ref. systém (kalibrátor) - dokladovaná návaznost kalibrátorů •Účast v programech externí kontroly • • Akreditace EN ISO 15189 Validované postupy •Validace - potvrzení, že měřící postup splňuje všechny požadavky na ně kladené - provádí se pro metody bez CE (CE = certifikát shody u výrobků podle zásad Directivy IVD 98/79 EC) •Verifikace - potvrzuje že měřící postup je plně funkční v konkrétní laboratoři - provádí se pro metody s CE – již validované výrobcem (nutnost dodržet přesný postup výrobce – bez modifikace) Provádí se - při zavádění nové metody - při přechodu na nový anal. Systém, nový diag. Kit - vykazuje-li IKK metody přetrvávájící problém - každoroční revalidace/verifikace Akreditace EN ISO 15189 Validované postupy Validace - přesnost (opakovatelnost, dlouhodobá opakovatelnost) - Bias - nejistota měření - linearita (pracovní rozsah měření) - mez detekce/mez stanovitelnosti Verifikace - přesnost (opakovatelnost, dlouhodobá opakovatelnost) - Bias - nejistota měření Akreditace EN ISO 15189 Vydávání výsledků •přesná forma výsledkového listu - identifikace pacienta - časové údaje (datum, čas) - ref. rozmezí případně i interpretace výsledků •schváleno pouze osobou odborně způsobilou •označení akreditovaných metod •identifikace postupů SOPV (odkaz) •nejistoty měření (odkaz) Při tvorbě SŘK •- Konkrétní postupy závisí na organizaci -Nutno je dodržovat tak, jak byly popsány -Změny neprodleně zdokumentovat -Zajistit informovanost Akreditační standardy klinických laboratoří •- Vypracované v rámci Národního programu kvality zdravotní péče MZ ČR • •- Oborové dokumenty, které konkretizují normy a nastavují kvalitu v laboratořích v ČR – např. První pomoc a postup v naléhavých případech Informace z FONS 2012 •V r. 2012 v ČR téměr 1000 akreditovaných subjektů (hlavně zkušební laboratoře) •Auditoři – vedoucí posuzovatelé (ČIA, • posuzují systém) • - odborní posuzovatelé (v ČR 75) •Klin. biochemie - ze zdrav. laboratoří • nejvíce akteditovaných • Revize normy ISO 15189, 2012 •Norma určena i pro zákazníky k posuzování laboratoří •Definici pojmů ( critical interval, delta check) •Etický kodex •Plán pro nouzové zaškolení •Definice zaškolení