Teorie ošetřovatelství I

12 VZDĚLÁVÁNÍ V OBORU OŠETŘOVATELSTVÍ

Průvodce studijní kapitolou


      V této kapitole budete seznámeni s vývojem vzdělávání v oboru ošetřovatelství. Prezentovány budou informace zabývající se počátky vzdělávání až po současné možnosti studia včetně legislativních norem. Neméně důležitou součástí bude zmínka o významu mentorství v klinické praxi.

 

Klíčová slova a pojmosloví


          Mentorství, vzdělávání, legislativa, pregraduální vzdělávání, postgraduální vzdělávání, celoživotní vzdělávání, specializační studium, kvalifikační studium.

 

Úkoly k zamyšlení

 

  1. Vysvětlete rozdíl mezi pregraduálním a postgraduálním vzděláváním.
  2. Zdůvodněte současné změny ve vzdělávání v ošetřovatelství a uveďte jejich dopady.
  3. Uveďte, v čem spočívá kvalifikační vzdělávání.
  4. Zopakujte si historický průřez vzděláváním v České republice.

 

Samostatná práce


     Z dostupné literatury si nastudujte zákon č. 96/ 2004 Sb. v jeho aktuálně platném znění. Vysvětlete přínos mentorství pro váš osobní profesní rozvoj a přínos celoživotního vzdělávání.

 

Literatura

 

PLEVOVÁ, Ilona a Radka BUŽGOVÁ. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. 285 s. ISBN 9788024735573.
PLEVOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z historie ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 9788073685065.

České ošetřovatelství. Vyd. 1. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. 73 s. ISBN 80-7013-330-9.

KYASOVÁ, Miroslava. Kvalifikační vzdělávání v oboru ošetřovatelství. Osobní rádce zdravotní sestry, Verlag Dashofer, 2004, č. 8, s. 1-5. ISSN 1214-0074.