Ošetřovatelský model Florence Nightingalové Teorie Florence Nightingalové ANd9GcQN0mmGqDR2wYbCZ5_zouYyfDzhz9_xrKRPrE5NX3f0ugPzbLo&t=1&usg=__FZkLXkUYRvULjc5JZep1mDSR8bY= Florence Nightingalové npocházela z aristokratické rodiny nod svého vzdělaného otce získala na tehdejší dobu pro ženu velmi dobré vzdělání nabsolvovala ošetřovatelské vzdělání v Německu n v roce 1853 se stala správkyní Hospital for Invalid gentleman v Londýně nv době krymské války se zúčastnila mise v Turecku, kde ošetřovala a učila ženy, jak ošetřovat raněné npo válce se vrátila do Anglie, kde získala ocenění královské rodiny Florence Nightingalové njejí práci ocenila nadace, která ji umožnila založit nemocnici St. Thomas Hospital and King´s College Hospital v Londýně nběhem svého života se věnovala sociální a zdravotním otázkám, reformě hygieny v armádě, fungování vojenských nemocnic a zdravotní péči o chudé v Anglii nnapsala publikace: Poznámky o vlivech na zdraví, efektivita, nemocniční péče v britské armádě, Poznámky o nemocnicích, Poznámky o stavu hygieny v indické armádě, Život a smrt v Indii ncelý život bojovala za změny zdravotní péče Florence Nightingalové nbyla oceněna vícero vyznamenáním ve vlasti i v cizině nrozeznala problémy vznikající následkem industrializace v Anglii ndefinovala ošetřovatelství jako poslání Florence Nightingale Ošetřovatelská teorie nje zaměřena prostředí, které chápala z tělesného, emočního a sociálního aspektu nzajímala se o zdravé prostředí, které je nezbytnou podmínkou účinné ošetřovatelské péče nzdravé prostředí obsahuje 5 základních součástí: čistý vzduch, čistá voda, vyhovující kanalizace, čistota a světlo nteorie prostředí je doplněna i o problematiku týkající se tepla, ticha a diety Ošetřovatelská teorie nManagement maličkostí -má chránit pacienta před tělesným a duševním poškozením -podle ní je sestra zodpovědná za prostředí i tehdy, když fyzicky chybí, protože musí dohlížet na ty, co pracují v její nepřítomnosti Ošetřovatelská teorie nje zaměřena na pacienta = osoba v prostředí, ve které se má uzdravovat ndoporučuje ošetřování, které má u pacienta podněcovat způsob, jak se má v případě, že je to možné, starat se o sebe, jak má sestra s pacientem spolupracovat při jeho uzdravování nje zaměřena na zdraví (jako stav pohody a schopnosti využít možnosti pacienta) nzdraví se má udržet prostřednictvím prevence onemocněním a kontroly prostředí Teorie obsahuje 3 vztahy nprostředí pacienta npéče o pacienta npéče o prostředí Teoretická východiska nhumanistická idealistická náboženská filozofie nmatematika, statistika nempirická analýza nDickensovy komentáře a informace o stavu společnosti, o potřebě sociálních a zdravotních reforem Předpoklady nprostředí je odrazem momentálního stavu společnosti nfyzikální prostředí je zdroj infekce, nečistota a vlhkost jsou hlavní původci nemoci nzdravé prostředí je nezbytné pro správné ošetřování nzdraví je to nejcennější, co každý člověk má nnemoc je nápravný proces, kterým reaguje příroda na nesprávný způsob života jedince, je reakcí přírody na podmínky, ve kterých se jedinec nachází a úpravou prostředí je možné v tomto procesu dosáhnout pro nemocného prospěch Předpoklady nošetřovatelství zahrnuje úpravu prostředí, výživy a zachování energie nemocného nošetřovatelství není vymezené ani formulované lékařským rozhodnutím nsestra je vzdělaný, tvořivý a samostatný odborník, který není zcela nezávislý na lékaři Hlavní jednotky nCíl ošetřovatelství nPacient/klient nRole sestry nZdroj potíží nOhnisko zásahu nZpůsob intervence nDůsledky Metaparadigmatické koncepce nOsoba – je multidimenzionální bytost, má životní sílu, jež mu umožňuje vypořádat se s nemocí a navrátit zdraví nProstředí – zahrnuje vnější podmínky, které působí na život a vývoj jedince nZdraví – je stav, kdy se jedinec cítí dobře nOšetřovatelství – je souhrn činností, které poskytují nemocnému co nejvhodnější podmínky pro přirozenou léčbu Koncepce teorie nProstředí -je ústředním pojmem -zahrnuje přírodní a zdravé prostředí nPřírodní prostředí -tvoří jádro -zahrnuje fyzické, emocionální a sociální nZdravé prostředí -je nezbytnou podmínkou -patří do něj: čistý vzduch, čistá voda, čistota prostředí, světlo a funkční kanalizace Koncepce teorie nVztahy njedinec – prostředí nsestra – prostředí nsestra – nemocný Všeobecná pravidla pro praxi a rozvoj ošetřovatelství nVšeobecnost – znamená vytvoření všeobecných návodů pro sestry nPřesnost – na základě zkušeností nZdůvodnitelné následky – jde o usměrnění sestry jednat jménem pacienta i sebe nLidská kreativita a univerzální humanita – s potenciálem a schopností pro růst a změnu nmyšlenky a teorii ošetřovatelství, kterou vytvořila, jsou důležité i po 150 letech njsou ošetřovatelským modelem i pro současnost nzvláštností je, že dnešní problémy prostředí a zdraví jsou také aktuální Ošetřovatelský model Virginie Hendersonové Teorie základní ošetřovatelské péče ANd9GcRQsOHOGR9tBUm0xcoW0Oh5WrtVwuwqaTFV4q4U-1HyFioWJF0&t=1&usg=__Lq4OOnE6Gm3K5fHqgAztvnUxRok= Virginia Hendersonová nvyrůstala ve Virginii, kde její otec působil jako právník nzájem o ošetřovatelství u ní vznikl během 1. světové války nzačala studovat v Armádní ošetřovatelské škole ve Washingtonu nv roce 1926 začala navštěvovat Učitelský institut na Kolumbijské univerzitě ndosáhla Bc. a Mgr. studia v oblasti ošetřovatelského vzdělání nvyučovala v Učitelském institutu s důrazem na klinickou praxi a využití analytického procesu Virginia Hendersonová npozději působila v ošetřovatelském výzkumu na prestižní univerzitě v Yale nvedla Nursing studies Index Project, který sponzorovala Yalská univerzita nje držitelkou ocenění za její výjimečný přínos v ošetřovatelství npublikovala: Povaha ošetřovatelství, Základní principy ošetřovatelské péče Ošetřovatelský model nByl formulován na základě mnoha vlivů: -základní příprava v Armádní ošetřovatelské škole -neosobní charakter péče -sestry jako asistentky lékaře -důraz se kladl na nemoc, diagnostiku a léčebný režim Oš. model vycházel z názoru nže jedinci mají biologické, psychologické, sociální a duchovní potřeby noš. péče musí odpovídat na tyto požadavky nmá se uplatňovat individuální přístup k pacientům Teoretická východiska npoznatky z fyziologie, psychologie, sociologie nučebnice B. Harmer: Principy a zásady ošetřovatelství nnázory A.W. Goodrich npráce C. Stackpole a C. Bernarda z oblasti fyziologie a psychosomatické medicíny npráce E. Thorndika z psychologie a výzkumu základních lidských potřeb npráce G. Deavera, fyzioterapeuta npráce I. J. Orlando Předpoklady nOšetřovatelství je zakotvené v potřebách lidstva (B. Harmer) nPéče o nemocné jen podle služebních předpisů je nedostačující a ošetřovatelství by nemělo být podřízené medicíně (A.W. Goodrich) nDefinice ošetřovatelství by měla obsahovat posouzení principu fyziologické rovnováhy, protože citová rovnováha je neoddělitelná od rovnováhy v oblasti fyzické, emoce jsou naší interpretací reakce buněk na výkyvy chemického složení mezibuněčných tekutin (C. Bernarda) Předpoklady nMnohé základní potřeby jedince nejsou v nemocnici uspokojené (E. Thorndika ) nCíl všech snah zdravotnického týmu spočívá v získání samostatnosti a nezávislosti pacienta/klienta (G. Deavera) nSestra se lehko dopustí chyby při uspokojování potřeb pacienta/klienta, pokud si svůj výklad potřeb pacienta/klienta nezkonfrontuje s jeho výkladem (I. J. Orlando) Hlavní jednotky nCíl ošetřovatelství nPacient/klient nRole sestry nZdroj potíží nOhnisko zásahu nZpůsob intervence nDůsledky Metaparadigmatické koncepce nPacient – je jednotlivec vyžadující pomoc k dosažení zdraví a soběstačnosti anebo klidné smrti (pacient a rodina je celek) nZdraví – ztotožňuje se soběstačností nProstředí – je celek všech vnějších podmínek a vlivů, které působí na život a vývoj organismu nOš. péče – je individualizovaná a respektuje jedinečnost každého člověka a jeho potřeb Koncepce teorie nje tvořena čtyřmi základními složkami: -biologickou -psychickou -sociální -spirituální njsou souhrnem 14 elementárních potřeb 14 základních komponentů oš. péče 1.Normální dýchání 2.Adekvátní přijímání vody a stravy 3.Vylučování tělesných výměšků 4.Pohyb a udržení žádané polohy 5.Spánek a odpočinek 6.Výběr vhodného oblečení, oblékání a svlékání 7.Udržení tělesné teploty 8.Udržení tělesné čistoty a ochrana celistvosti těla 9.Odstranění rizik z prostředí a rizik případného poranění jiných 14 základních komponentů oš. péče 10.Komunikace s okolím, vyjadřování emocí, potřeb, strachu nebo názorů 11.Světonázor, věrovyznání 12.Smysluplná práce 13.Zábava, hra nebo účast na různých formách odpočinku, rekreace 14.Učení, odhalování nového nebo zájem, který vede k normálnímu rozvoji zdraví a používání vhodných zdravotnických pomůcek Formulování modelu nvychází z názoru, že dokud je člověk zdravý, je schopen si sám uspokojovat všechny potřeby nv době nemoci, v určitých období životního cyklu, nemůže člověk uspokojit své potřeby sám, potřebuje pomoc druhých nprávě v tomto období má jedinečnou úlohu sestra, která má pomáhat člověku vykonávat ty aktivity, které přispívají k jeho uzdravení anebo ke klidné smrti Podle definice a 14 komponent ndošlo k pojmenování úlohy sestry: -umožnily iniciovat i kontrolovat samostatné oš. intervence -plnit i terapeutický plán lékaře -je pracovat jako člen týmu bez zasahování do výkonu jedinečných ošetřovatelských činností Posuzování potřeb v modelu nsestra vychází ze 14 požadavků na základě komunikace a vzájemné dohody s pacientem njen ve stavech úplné závislosti, rozhoduje sestra za pacienta a ne spolu s ním n- v první fázi posouzení – sestra spolu s pacientem společně posuzuje každou potřebu n- ve druhé fázi – rozhodují, co je příčinou problému, který vyžaduje oš. péči Základní oš. péče nje péče, kterou vyžaduje jakákoli osoba bez ohledu na lékařskou diagnózu a terapii nje odvozená z individuálních potřeb pacienta nje ovlivněna podmínkami a patologickým stavem 14 komponentů základní oš. péče 1.pomoc P/K normálně dýchat 2.pomoc P/K při příjmu potravy a tekutin 3.pomoc P/K při vylučování 4.pomoc P/K při udržování optimální polohy 5.pomoc P/K při spánku a odpočinku 6.pomoc P/K při výběru vhodného oděvu, při oblékání a svlékání 7.pomoc P/K při udržování tělesné teploty ve fyz.rozmezích 8.pomoc P/K při udržování tělesné čistoty, upravenosti a ochraně pokožky 9.pomoc P/K vyvarovat se nebezpečí z okolí a předcházet zranění sebe i druhých 14 komponentů základní oš. péče 10.pomoc P/K při komunikaci s ostatními, vyjadřování emocí, potřeb, strachu nebo názorů 11.pomoc P/K při vyznávání jeho víry 12.pomoc P/K při práci a produktivní činnosti 13.pomoc P/K při odpočinkových a rekreačních aktivitách 14.pomoc P/K při učení, při objevování, uspokojování zvědavosti Plán oš. péče nje v každé ze 14 oblastí ovlivněný: -věkem -temperamentem -socio-kulturním postavením -tělesnými i duševními schopnostmi -patologickým stavem a symptomy nby měl být modifikovaný v určitých intervalech nmusí být v souladu s medicínským plánem terapie Vztahy při poskytování základní oš. péče nvztah sestra – pacient/klient nvztah sestra – lékař nvztah sestra – zdravotnický tým DĚKUJI ZA POZORNOST spici-stenatko