Komunikace v ošetřovatelství Konflikt Evaluace • Evaluace jsou projevy úcty a vážnosti ve vzájemném vztahu (Křivohlavý, 1988) • Umění zastat se člověka v jeho nepřítomnosti, je-li podezírán, neprávem obviněn, osočen • Hovořit s lidmi otevřeně, nic neskrývat • Pomáhat lidem • Umět prominout, odpustit, být velkorysý k drobným nedostatkům • Vytýkat nedostatky mezi 4 očima, ne před druhými • Vědomě lidem neškodit • Umět si najít čas pro druhého • Mít o druhého člověka opravdový zájem Devalvace • Devalvace jsou projevy neúcty, zesměšňování, snižování a ponižování v mezilidském styku (Křivohlavý, 1986) • Křivé obvinění, vydání křivého svědectví. • Jsem obviňován z něčeho, co není pravda, před lidmi na kterých mi záleží. • Někdo se snažil získat moji důvěru a pak ji zneužil. • Byl jsem neprávem obviněn a někdo - nedovolí, abych se před lidmi, před nimiž jsem byl obviněn, mohl bránit; - Kdo se ke mně choval přátelsky, ode mne odstoupil, aniž se mnou o tom mluvil. - Jsem šikanován. - Jsem před lidmi urážen. - Chovají se ke mně hrubě, necitlivě, vysmívají se mi. - Někdo získal to, co jsem měl získat já. Devalvace ve zdravotnictví: Neustále P/K skáčeme do řeči Nevěnujeme P/K dostatečnou pozornost Nepřipustíme P/K dotazy … Typologie lidí s devalvačním chováním: namyšlení, arogantní, nepřátelští, hrubí, netaktní, necitliví Produktivní a neproduktivní chování v ošetřovatelství Produktivní • Pozdravíme P/K/rodinu, představíme se • Informace o chodu oddělení, obeznámení s harmonogramem , s nadstandardními a doplňkovými službami (trezor, televize, duchovní služby…) • Zavedení P/K na pokoj, představení ostatním pacientům, ukážeme lůžko, skříň, signal. zařízení… • Chováme se evaluačně, asertivně, empaticky Neproduktivní • Projevujeme devalvační chování • Nemluvíme. • Skáčeme P/K do řeči. • Nepřipustíme, dotazy P/K. • Nepodáváme informace v rámci svých kompetencí. • Projevujeme nelibost u příjmu P/K. • Netrpělivost, spěch při K. s P/K. • Neasertivní chování. Komunikace s kolegy • V IP důležitá Zásady budování dobrých kolegiálních vztahů: • Pozdravit se, usmát se, představit se… • Buďte podporující „Přej a bude Ti přáno.“, poskytujte pozitivní zpětnou vazbu za dobře provedenou práci, nabídněte pomoc • Teambuilding • Buďte diskrétní. • „Chvalte kolegy na veřejnosti, kritizujte v soukromí.“ Konflikt • z lat. confligó, conflictum • srážka či střet 2 nebo vícerých, do určité míry se vylučujících nebo protichůdných snah, sil, potřeb, zájmů, hodnot nebo tendencí • nepříjemný, protože přináší dyskomfort • bývá doprovázen nejistotou, nervozitou, strachem a může vést k frustraci i agresi • mísí se prvky věcné a iracionální. • zabraňuje stagnaci vztahů, podněcuje pro věcné řešení problémů, zhodnocuje vztahy a uvolňuje napětí • pro vyřešení konfliktu je často nutné uvážit více alternativ. Konflikt Otevřený konflikt dvou osob může vyvolat jednání, chování nebo reakce partnera, daná například: • osobnostními dispozicemi • aktuálním psychickým stavem • frustrací, nesplněným očekáváním • absencí alternativních voleb • záměrem jako prostředek k získání převahy • nedorozuměním, chybným chápáním chování, projevů, osobností partnera • nezvládnutím aktuální role Faktory ovlivňující průběh konfliktu: • Záměr zúčastněných stran, jejich hodnotové systémy, případně jejich předcházející vztah • Typ problému, o který jde • Sociální prostředí, v kterém konflikt probíhá • Osobní strategie obou stran • Důsledky řešení • Komunikace mezi oběma stranami… Typy konfliktu • skrytý (latentní) nebo otevřený, případně násilný • názorový nebo mocenský • vnitřní (interpersonální, vnitřní dilema) nebo vnější (intrapersonální) • „Problém není v tom, jak vyloučit konflikty z pracoviště, ale jak se je naučit zvládat.“ Konflikt • ve zdrav. je nejčastější INTERPERSONÁLNÍ konflikt (sestry, sestra – lékař, sestra – P/K) • pro spolupráci je důležité vyřešení konfliktu: vychladnutí – řešení mimo napjaté situaci a emocí („Potřebuji si to chvilku rozmyslet, za chvíli se vrátím a pak to společně vyřešíme.“), možnost přeladění „Dám si kávu a pak to probereme.“, vstřícné gesto „Dáš si taky kávu?“ čas pro uklidnění situace bez napjatých emocí. vyjednávání – vhodné podmínky (místo, čas…), upřímná touha po porozumění problému, respekt vůči názorům druhých, identifikace společného (účel, hodnoty, cíle), naslouchání (vyjádření všech zainteresovaných), definice a analýza problému, respekt k účastníkům (neosočovat, nezastrašovat, vyhnout se nátlaku), návrh řešení VYROVNÁVÁNÍ SE S KONFLIKTNÍ SITUACÍ • Konfrontace – agresivní a nekooperativní chování, snaha o prosazení svých zájmů (prosazuje se fyzickou hrozbou, formální autoritou, manipulací) • Kooperace – asertivní snaha prosadit se, respektující však i snahy protistrany • Vyhýbání – neasertivní, nerespektování zájmů svých ani zájmů jiných, • Ústup – neasertivní, zřetel na zájmy protistrany, odhlížeje od zájmů svých, • Kompromis – každá strana něco získá i něco ztratí, • Konsenzus - obecně jakýkoliv vzájemný souhlas Nevhodná kritika jako zdroj konfliktu na pracovišti Doporučení pro dávání konstruktivní kritiky: • Řešení problému mezi aktéři (4 očima) • Čas na vychladnutí, je-li to nutné • Nastolte společné hodnoty a cíle (bezpečná péče o P/K, správná hyg. péče, včasná distribuce léků, úklid pomůcek… • Zkuste být empatický „vím, že je na oddělení nedostatek personálu, máte hodně práce a nevíte kam dřív skočit…“ • Popis problému fakticky („Pán XY dostal své léky skoro o hodinu později a nebylo mu dobře..“) ne emocionálně • Vyjádřete očekávání a popište žádoucí chování („Léky musí být včas distribuovány, pokud nestíháte, požádejte o pomoc.“) • Vysvětlete, jaké důsledky to bude mít, pokud nebude problém vyřešen („Léky budou P/K rozdány včas. Pokud ne, budeme to muset řešit v rámci vašeho hodnocení.“) Nevhodná kritika jako zdroj konfliktu na pracovišti Doporučení pro přijímání konstruktivní kritiky: • Nedovolte, aby vás zbytečně ovládli emoce. • Diskutujte a parafrázujte problém („Jestli tomu dobře rozumím… • Reagujte na sdělené obavy (kritiku) vyjádřením snahy o řešení daného problému/situace • Společně se pokuste problém vyřešit („Co s tím můžeme udělat?“ „Máš nějaký návrh?“) NA CO DÁVAT POZOR PŘI ŘEŠENÍ KONFLIKTU • Podceňování, znevažování, zlehčování problému. • Zahraní konfliktu do „autu“ (konflikt se projeví jindy a jinak). • Přehlížení („My spolu nemáme problém“). • Rezignování – ustoupení z tendence aktivně v konfliktu vystupovat JAK V KONFLIKTU USPĚT • Sebejistota – uspět v konfliktu znamená získat důvěru v to, že to dokážu („Neuvažujte negativně!) • Sociální kompetence – při řešení konfliktu jsou důležité sociální dovednosti (komunikaceschopnost komunikovat je polovina úspěchu, empatie) než množství znalostí • Priority – stanovte si momenty, které jsou pro vás důležité a volte tu nejslibnější cestu k urovnání konfliktu. • Spojenec a rádce – při složitějších konfliktech je dobré mít někoho, kdo radou pomůže – zdroj jistoty. • Naladění na projekt, společný zájem. • Nacházejte smířlivost a hleďte do budoucnosti. Závěr • Konflikt mezi stranami je nevyhnutný a přirozený – je možné se vyhnout konfrontaci s druhou stranou, je možné z konfliktu uniknout, je možné ho přehlédnout, popřít ho nebo si ho nepřipustit. Ale také je možné ho řešit! • Konflikt může mít pro zúčastněné strany konstruktivní (pozitivní) nebo destruktivní (negativní) průběh. Strany můžou vyjednávat a hledat řešení, nebo se obviňovat, útočit na sebe, používat násilí, odmítat hledat řešení. • Pozitivní funkce konfliktu ve vztazích – zdroj změn, zabraňuje stagnaci, stimuluje zájem, podněcuje řešení problémů, ověřuje a přehodnocuje vztahy, upravuje sociální systém, uvolňuje napětí… • Směr vývoje konfliktu – pozitivní nebo negativní – ovlivňují vnější okolnosti + samotní účastníci. Každá strana může ovlivnit směr vývoje konfliktu a tím probrat zodpovědnost za to, jak se konflikt vyřeší. Závěr • Konflikt není soutěž – většinu konfliktů můžeme úspěšně vyřešit maximálním společným ziskem pro zúčastněné strany – nutná spolupráce a hledání společných řešení. • Konflikt má realistické – objektivní prvky (obsah) a subjektivní prvky (emoce). • Čím jsou vztahy mezi konfliktními stranami užší, tým se může stát konflikt intenzívnějším (tzn. neplatí při krátkodobém, povrchním vztahu). • Konflikt řešený silou nebo autoritativně z pozice moci, která nerespektuje zájmy druhé strany, přetrvává nadále v změněných formách konfliktu nebo se obnoví, když síla přestane působit. (Konflikt řešený silou se může urovnat nebo se potlačí jeho projevy, ale podstata konfliktu se většinou nevyřeší, ukončí se v prospěch jedné strany.“ • V zájmu vyřešení konfliktu musí obě strany věřit, že druhá strana sleduje zájem obou nebo aspoň to, že nechce bránit pouze své zájmy. Kooperativní řešení konfliktu vyžaduje vzájemnou důvěru, sebevědomí a takové chování stran, které důvěru podporují.